Vattenbyten, CO2 och kH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • THE
    • February 2006
    • 10

    Vattenbyten, CO2 och kH

    Hej!
    Lite frågor från en nybörjare som jag hoppas någon kan svara på:

    1. Mitt vatten har låga kH- ock pH- värden. Har jag förstått det rätt att CO2 halten i vattnet då är högt och att detta då är bra för växterna?

    2. Har förstått från ett annat foruminlägg att det inte är bra med täta vattenbyten, då växterna blir "CO2-förvirrade" och måste växla om till bikarbonat, och man får tofsalger. Är det fördelaktigt att med dessa förutsättningar byta vatten ofta för att växterna skall få nytt CO2 och slippa ställa om sig?

    3. Under förutsättning att min resonemang i fråga 2 håller, hur ofta måste i så fall dessa vattenbytes ske för att växterna inte skall ställa om sig? Räcker i ggr/ veckan?
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    För att veta hur mycket CO2 du har i vattnet kan du anvönda denna tabell:

    Observera att den bara gäller så länge du inte påverkar pH eller KH på något sätt (bortsätt från CO2)
    Om du har komunalt vatten så har säkerligen en CO2-nivå på runt 2-3ppm (kolla tabellen) vilket inte borde vara några större problem vid 30%-iga veckovattenbyten
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • THE
      • February 2006
      • 10

      #3
      Har kollat i tabellen och ligger inom det gröna fältet. Mina funderingar blir då:

      Har börjat med PMDD och då rekomenderas 50% vattenbyten/ vecka. Ett problem är väl då att när man som jag kör utan tillsatt CO2 då CO2 finns i vattnet och växterna växlar hela tiden mellan att hämta kol från karbonater och att hämta kol från CO2 vilket bla jynnar tofsalger vilket jag redan fått en del av på vattenpesten.

      Så frågan är om jag med min vattenkvalitet skall försöka låta växterna hämta kol från karbonater genom att köra färre vattenbyten, vädra ut CO2:n ur det vatten som jag tillsätter vid vattenbyten, eller om jag skall försöka vara rädd om det CO2 som finns, och få växterna att nyttja CO2:n i vattnet.

      Kommentar

      • NE
        • January 2004
        • 1549

        #4
        För att vara säker på att det är co2 du har i vattnet så kan du låta vattnet luftas ur och mäta efter det om du får att det innehåller mer än 5ppm då så är det något annat som påverkar pH't.

        Om du nu har mycket CO2 i ditt vatten kommer inte att räcka tills nästa vattenbyte utan max något dygn så det hjälper dig inte, detta kommer bara att resultera i instabilitet och då kommer algerna.
        /Niklas

        Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

        Kommentar

        Arbetssätt...