min kampfisk äter inte..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aftonfalk
    • February 2006
    • 44

    min kampfisk äter inte..

    Jag köpte en kampfisk (hane) för någon vecka sedan, men varje gång jag matar mina fiskar simmar han och gömmer sig under roten eller bland växterna. Senare köpte jag en hona till honom, och hon simmar upp till ytan med de andra och äter som vanligt, men på hela tiden jag haft honom, har han bara simmat upp en gång när jag matat dem, och då för sent så maten var slut när han kom upp. Vad ska göra för att få honom att äta? Blir orolig...
  • neon_kimpan
    • August 2005
    • 1733

    #2
    jag vet inte riktigt vad du ska göra, men du kan ju börja med att lägga tråden under labyrintfiskar

    //kim
    MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

    Kommentar

    • Aftonfalk
      • February 2006
      • 44

      #3
      Ursprungligen postat av neon_kimpan
      jag vet inte riktigt vad du ska göra, men du kan ju börja med att lägga tråden under labyrintfiskar

      //kim
      Men du såg den ju, eller hur? Fast den INTE låg under tråden labyrintfiskar :P Svara på frågor du vet svaret på, istället för att påpeka vart DU hellre skulle lagt tråden. Funkar lika bra att lägga den här, iom att kampfisken tillhör mitt första akvarium.

      Kommentar

      • sunkan aspidoras
        • June 2005
        • 925

        #4
        Ursprungligen postat av Aftonfalk
        Men du såg den ju, eller hur? Fast den INTE låg under tråden labyrintfiskar :P Svara på frågor du vet svaret på, istället för att påpeka vart DU hellre skulle lagt tråden. Funkar lika bra att lägga den här, iom att kampfisken tillhör mitt första akvarium.
        Och du svarade inte heller på frågan!!!!
        En fisk som håller sig undan sådär är antingen jagad eller sjuk Hur som helst inte normalt... har inget bra råd att ge, du får kanske avvakta och se. såg i efterhand att du skrev, gömmer sig när du matar.. den är alltså framme annars? isåfall så kanske det beror på någon annan fisk du har som kanske ger sig på honom när det vankas mat? låter som han är rädd iallafall och inte sjuk..
        Senast redigerad av sunkan aspidoras; 24 February 2006, 15:36.

        Kommentar

        • neon_kimpan
          • August 2005
          • 1733

          #5
          Ursprungligen postat av Aftonfalk
          Men du såg den ju, eller hur? Fast den INTE låg under tråden labyrintfiskar :P Svara på frågor du vet svaret på, istället för att påpeka vart DU hellre skulle lagt tråden. Funkar lika bra att lägga den här, iom att kampfisken tillhör mitt första akvarium.
          nee du var ju inte heller så bra på att svara på frågan, eller ??

          aja, jag håller med "sunkan aspidoras", det beror nog faktiskt på att den är "rädd" för nån annan fisk. vänta o se och om det inte blir bättre kan ju ju kanske prova mata med nått som sprider sig i vattnet t.ex. bosmider ??
          jaja hoppas det går bra i vilket fall, ha de bra

          //kim
          MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

          Kommentar

          • Inka
            • July 2005
            • 1233

            #6
            Varför ska Aftonfalk svara på sin egen fråga?
            Är de andra fiskarna livliga när de får mat? Han kanske känner sig jagad om de är väldigt "på". Har haft det problemet med mina dvärggurami, fick lämna igen dom eftersom dom blev så stressade av tetrorna jag hade att dom hade svultit ihjäl annars. Jag valde att behålla tetrorna och skaffa livligare kompisar till dom istället.
            Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

            www.kvitter.n.nu

            Kommentar

            • sunkan aspidoras
              • June 2005
              • 925

              #7
              ooops! såg just att det var aftonfalk själv... kan ju inte gärna svara på sin egen fråga

              Kommentar

              • neon_kimpan
                • August 2005
                • 1733

                #8
                Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
                ooops! såg just att det var aftonfalk själv... kan ju inte gärna svara på sin egen fråga
                hahaha, tror jag gjorde samma tabbe sorry i vilket fall, tänk vad dumt det kan bli

                men jag förstår inte varför du blev så tyken när jag sa att du skulle lägga tråden under labyrintfiskar ?? det var ju bara för att du skulle få svar på din fråga !! för de som kan mycket om kampfiskar håller ju till där !!
                Senast redigerad av neon_kimpan; 25 February 2006, 09:38.
                MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                Kommentar

                • madaluha
                  • December 2005
                  • 48

                  #9
                  Ursprungligen postat av Aftonfalk
                  Jag köpte en kampfisk (hane) för någon vecka sedan, men varje gång jag matar mina fiskar simmar han och gömmer sig under roten eller bland växterna. Senare köpte jag en hona till honom, och hon simmar upp till ytan med de andra och äter som vanligt, men på hela tiden jag haft honom, har han bara simmat upp en gång när jag matat dem, och då för sent så maten var slut när han kom upp. Vad ska göra för att få honom att äta? Blir orolig...
                  Skulle avakta lite. Vår kampfisk höll sig undan mycket i början och åt dåligt men nu verkar han ha vant sig och äter bra och har till och med börjat bygga skumbo (är runt 2 veckor sedan vi skaffade honom och två kamphonor). Jag köpte flingfoder anpassat just för kampfisk också. Ett bra tips är också att muta med röda mygglarver ett par gånger i veckan också då de älskar dem och de sjunker så de får äta lite mer i lugn och ro. Tänk bara på att ha vara noga med din egen hygien i hanteringen med röda mygglarver då de är allergiframkallande (jag brukar knäcka rutor i förpackningen som jag häller ut i ett glas från förpackningen och sedan ner i akvariet och tvättar sedan genast händer och glas).

                  Lycka till.
                  Enda sättet att få tyst på en kvinna är att låta henne prata till punkt.

                  (Citat av Claes af Gejierstam, han ska ju säga något klokt han också )

                  Kommentar

                  • Aftonfalk
                    • February 2006
                    • 44

                    #10
                    Ursprungligen postat av neon_kimpan
                    hahaha, tror jag gjorde samma tabbe sorry i vilket fall, tänk vad dumt det kan bli

                    men jag förstår inte varför du blev så tyken när jag sa att du skulle lägga tråden under labyrintfiskar ?? det var ju bara för att du skulle få svar på din fråga !! för de som kan mycket om kampfiskar håller ju till där !!
                    därför att jag tyckte, att om du nu såg frågan, kunde du svarat på den istället för att påpeka vart jag lagt den :P men men, onödigt tjafs. Tack för hjälpen.

                    Kommentar

                    • Aftonfalk
                      • February 2006
                      • 44

                      #11
                      Ursprungligen postat av Inka
                      Varför ska Aftonfalk svara på sin egen fråga?
                      Är de andra fiskarna livliga när de får mat? Han kanske känner sig jagad om de är väldigt "på". Har haft det problemet med mina dvärggurami, fick lämna igen dom eftersom dom blev så stressade av tetrorna jag hade att dom hade svultit ihjäl annars. Jag valde att behålla tetrorna och skaffa livligare kompisar till dom istället.
                      Jo mina små galningar kastar sig praktiskt taget på maten när jag matar dem. Han är lugnast av alla och framstår som en simmande sengångare jämfört med de andra. Men varje gång de kaxar sig emot honom försvarar han sig, så han är nog inte rädd för dem precis. Och stressad vet jag inte om jag tycker att han verkar heller... Får hoppas att han blir bättre, annars får jag väl ha honom separat med honan då.

                      Kommentar

                      • Inka
                        • July 2005
                        • 1233

                        #12
                        Det verkar vettigt. Man kommer ju till en gräns då fisken inte har ätit på alltför länge... Det var synd att jag inte hade någonstans att flytta mina dvärggurami men jag hoppas att dom fick ett lugnare hem nånannanstans. Jag hoppas det går bra för dig med kompisarna iaf =)
                        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                        www.kvitter.n.nu

                        Kommentar

                        • Aftonfalk
                          • February 2006
                          • 44

                          #13
                          nu äter han igen! mygglarverna gjorde susen och nu äter han även flingfoder med stor aptit!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...