Slamsugning...skratta inte nu..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anjodar
    • January 2006
    • 80

    Slamsugning...skratta inte nu..

    Upptäckte till min förfäran att fiskar bajsar vitt.. inte speciellt snyggt på min svarta sand..
    Akvariet har ju inte varit igång längre än ett par veckor så jag har inte gjort några vattenbyten ännu. Tänkte prova min lilla slamsug. Den är av billigaste modell med en slang och "plasttratt". Nu till min fråga nr 1, hur tusan gör man??? Ska man trycka ned hela tratten i sanden och veva runt eller drar man bara över lösa "atteraljer"??? Hävertprincipen förstår jag och att jag förmodligen kanske skall vänta ett par veckor till eftersom jag suger upp vatten samtidigt. Vill försöka vänta med ev delvattenbyten för att få en stabil bakterieflora i akvariet. Alla värden är fortfarande ok, är lite orolig för nitratnivån som jag tycker har ökat lite (fortfarande i ok-fältet på mätstickorna). Tycker åxå att inte växterna växer något. Jag har växtnäring (Sera florena) som jag tillsätter varje vecka. Fråga nr 2: Äter fiskar på växter? Tycker dom "nosar" lite väl närgånget på växterna och en vattenpestranka ser ut att ha förlorat lite blad...
    /Anjodar
    Senast redigerad av Anjodar; 23 February 2006, 17:38.

    Verkligheten är en föreställning,
    en tankeform
  • Linnet_90
    • March 2003
    • 126

    #2
    fiskar äter på växter ibland...
    Det jag säger behöver inte vara sant, det är bara så som jag uppfattar saken.

    Kommentar

    • jolon
      • December 2002
      • 1075

      #3
      Vad är det för fiskar?
      My internet should be readonly.

      Kommentar

      • Anjodar
        • January 2006
        • 80

        #4
        Ursprungligen postat av Linnet_90
        fiskar äter på växter ibland...
        Då har dom väl brist på något, eller?? Jag har än så länge bara torrfoder och algtabletter...

        Verkligheten är en föreställning,
        en tankeform

        Kommentar

        • Anjodar
          • January 2006
          • 80

          #5
          Ursprungligen postat av jolon
          Vad är det för fiskar?
          Guppisar, neontetror, ancistrus...

          Verkligheten är en föreställning,
          en tankeform

          Kommentar

          • Linnet_90
            • March 2003
            • 126

            #6
            Ursprungligen postat av Anjodar
            Då har dom väl brist på något, eller?? Jag har än så länge bara torrfoder och algtabletter...

            Mina äter alltid på växterna, varför vet jag inte men för övrigt verkar de må hur bra som helst
            Det jag säger behöver inte vara sant, det är bara så som jag uppfattar saken.

            Kommentar

            • bananwoody
              • August 2005
              • 82

              #7
              Fiskar äter på växter.. Växter är för fiskar som mat. Tänk dej själv att gå omkring bland höga godisberg och inte få smaka på nått!
              Slamsugen trycker du ner ca 4 cm .. Sedan kör du runt över hela bottnen.. Men inte för nära växterna! Man måste akta rötterna! Det kan bli lite stökigt så sanden får man rätta till efterhand. Lycka till!

              Kommentar

              • Tant Nancy
                • April 2002
                • 5407

                #8
                Om hur man slamsuger tvistar de lärde... Jag för min del, slamsuger överhuvudtaget inte.... många som gör det, suger strax ovanför botten för att få bort det som ligger uppepå. Den skit som blir kvar nere i sand/grus omvandlas till växtnäring i kemiska processer, så den ska man vara rädd om anser jag.

                Sedan finns det de som kör omkring med slamsugen i botten, varför vet jag inte, så det får någon annan svara på...
                MvH
                Tant Nancy
                www.gladafisken.aqualogen.se
                Mitt fotogalleri
                Dagbok
                Min zoon

                Kommentar

                • PlatyYngel
                  • January 2006
                  • 1105

                  #9
                  "Tratten" du pratade om är nog en sån som jag har. Du trycker ner den i gruset och sen lyfter du upp den så att gruset åker der tillbaka men skiten sugs upp.
                  / Marcus

                  Kommentar

                  • Anjodar
                    • January 2006
                    • 80

                    #10
                    Tack för alla svar! Jag skall testa om nån vecka eller två, bara inte nitratnivån stiger ytterligare...

                    Verkligheten är en föreställning,
                    en tankeform

                    Kommentar

                    • smurfmats
                      • February 2003
                      • 3538

                      #11
                      håller med nancy! kör inte ner den i gruset utan kör den ovanpå för att få bort skit som ligger på gruset...
                      tråden om fjärilars lek!

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #12
                        Jag förstår inte varför man ska ha kvar föroreningar i botten, de organismer som "bryter ner" föroreningar förbrukar syre och tillför vattnet onödig ammonium.
                        Näring till växter går att lösa på ett mer kontrollerat sätt.
                        Ni som har bytt grus i era akvarium, hur tycker ni det luktar.
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • smurfmats
                          • February 2003
                          • 3538

                          #13
                          ja, men i ett väl fungerande kar blir ammonium omvandlat till nitrat...
                          tråden om fjärilars lek!

                          Kommentar

                          • sunkan aspidoras
                            • June 2005
                            • 925

                            #14
                            botten materialet innehåller massor med nyttobakterier som bryter ner amoniak o nitrit kör man för djupt i bottensanden/gruset så rubbar man balansen och upphäver kväveprocessen

                            Kommentar

                            • Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

                              #15
                              Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
                              botten materialet innehåller massor med nyttobakterier som bryter ner amoniak o nitrit kör man för djupt i bottensanden/gruset så rubbar man balansen och upphäver kväveprocessen
                              Och botten innehåller en massa sk*t som som bryts ner till ammonium som nitrospira och nitrobacter oxiderar till nitrit o nitrat.
                              Slamsugen tar nog inte bort så många nitrospira och nitrobactbaterier då de "klibbar" sig fast på allt material i akvariet.

                              Men naturligtvis så finns det nitrospira och nitrobacter i gruset bara inte fasta föroreningar tar plats för dem.

                              Jag tycker att man kan säga att ett akvarium är i balans när det bara finns ett gråbrunt slam i filtren.
                              http://www.kramforskoi.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...