Förslag på fiskar till 54 liters =

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bananwoody
    • August 2005
    • 82

    Förslag på fiskar till 54 liters =

    Jag har 5 black molly, ett gurami par och en mal.. Vad kan jag ha mer för fiskar eller är det fullt?? Jag vill hälst inte ha neontetror, de är så tråkiga.. även fast de är fina..
  • akan
    • August 2005
    • 629

    #2
    Vad har du för vattenvärden och miljö?

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #3
      räcker de inte med en tråd om detta?
      ja svara dig precis i den andra tråden i alla fall
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • bobogirl13
        • December 2005
        • 18

        #4
        Jag skulle säga att det är fullt. Har fått höra att man ska räkna med en liter vatten per cm fisk. det betyder att enbart dina 5 mollysar nästan tar upp hela akvariet. Läste på artbeskrivningen att en molly blir 10 cm. Dvs 5*10=50. Vad har du för guramis? Har kollat själv lite på dem, men de behöver väl mer än 50 liters akvarium? Jag kan vara fel ute. Hoppas det, vill ha guramis i mitt 60 liters.
        Hoppas att det hjälpte/MVH Emma

        Kommentar

        • bananwoody
          • August 2005
          • 82

          #5
          Det är hårt vatten.. Och så har jag ju i lite salt till black mollyn.. Jag mäter annars inga vattenvärden.. Ska man det? :S
          Miljön.. tja det finns en slags grotta och så ska jag köpa växter .. så det kommer att bli ganska växtrikt..

          Kommentar

          • bananwoody
            • August 2005
            • 82

            #6
            Tack för alla svar!! Är det fullt?? Eller kan jag kanske köpa nån stimfisk?

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Det är fullt!
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • bananwoody
                • August 2005
                • 82

                #8
                okie dokie.. Ta´t lugnt, baby!

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #9
                  Ursprungligen postat av bananwoody
                  okie dokie.. Ta´t lugnt, baby!
                  Om det är mig du menar när du uppmanar till att ta det lugnt, så kan jag säga att jag alltid är lugn! Ditt akvarium är ändå fullt...
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • bananwoody
                    • August 2005
                    • 82

                    #10
                    Jag tror att jag har greppat det där nu..

                    Kommentar

                    • maricici
                      • March 2006
                      • 303

                      #11
                      Ursprungligen postat av bananwoody
                      Jag har 5 black molly, ett gurami par och en mal.. Vad kan jag ha mer för fiskar eller är det fullt?? Jag vill hälst inte ha neontetror, de är så tråkiga.. även fast de är fina..
                      Annars är det en bra storlek för ett mindre stim neon, gärna med låga mörkbladig växter till, då trivs dom.
                      Själv skaffade jag ett större kar, med plats för små fiskar som växte upp och krävde större plats, kan de va nåt?
                      I
                      MY

                      Kommentar

                      • desiredillusion
                        • February 2006
                        • 512

                        #12
                        bobogirl13:

                        Det kommer litt an på hvilke guramier du vil ha... jeg kjøpte to marmorguramier til mitt 72 liters, og fikk vite etterpå at de måtte ha minst 100 liter... men det kommer an på størrelsen til fisken også, og hvilke andre fisker du skal ha... mine to var bare 5-6 cm, men de blir jo større etterhvert... Dverggurami kan du derimot ha i en 60 liters tank uten problem, tror jeg...
                        Én ting du kan gjøre, er å søke i en fiskebase på nettet (for eksempel en bra norsk en: www.akvaforum.no/fishbase.cfm). Der står det blant annet hvor stor fisken vil bli som fullvoksen. Du kan også spørre dem på butikken du kjøper dem av om hvor store de er forventet å bli. Men du må også huske på at ikke alle fiskebaser (og forhandlere for den saks skyld) har rett, så du må ta det med en klype salt.
                        Dette er bare råd så du kan unngå den feilen jeg gjorde; kjøpte alt for store fisker til min 72 liter...
                        I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

                        Kommentar

                        Arbetssätt...