Vattenkvalitet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • THE
    • February 2006
    • 10

    Vattenkvalitet?

    Håller på att starta upp mitt första akvarium. Mätte vattnet med teststicka idag:

    GH och KH var båda på <3
    pH ca 6,4

    Ringde sedan kommunen som mätt upp följande hos en konsument i min närhet:
    GH 2,4
    pH 8,5

    Här på zoopet kan man läsa att vattnets hårdhet oftast inte är speciellt viktigt för fiskarnas välbefinnande och definitivt inte lika viktigt som vattnets pH-värde.

    För mig känns det dock som väldigt mjukt vatten för ett sällskapsakvarium. Jag skulle vilja ha råd om och hur jag bör åtgärda hårdheten och eller pH-värdet innan jag stoppar i firrarna?
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    #2
    Du kanske borde mäta med något dropptest som är mer tillförlitligt än teststicka. Det låter ju konstigt att vattnet skulle skilja sig åt såpass om ni får vattnet från samma ställe. Vad ska du ha för fiskar?

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Om man har så låg hårdhet så sjunker ph snabbt när vattnet kommer i karet. Det är inget konstigt med det, fullt normalt.

      Som du redan fått råd om så skaffa dropptester om du vill veta exakt. Egentligen är det inte gh som är interessant för hobbyakvaristen utan kh. Om du vill veta ditt kh så ring vattenverket och fråga dem vad de har för alkalinitet i mg/l, dividera det sedan med 17,5 så får du ditt kh. Eller så kan du ju mäta förståss. Om du inte är nöjd med ditt kh/ph kan du höja genom att tillsätta en matsked bikarbonat per 100 liter vatten vid varje vattenbyte (bytt vatten)
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Björken
        • November 2005
        • 1174

        #4
        Ursprungligen postat av Tropfrog
        Om man har så låg hårdhet så sjunker ph snabbt när vattnet kommer i karet. Det är inget konstigt med det, fullt normalt.
        Jag uppfattade det som att han hade testat sitt kranvatten med sticka, inte akvarievattnet.......

        Kommentar

        • THE
          • February 2006
          • 10

          #5
          Tack för snabba svar! Det jag mätte var akvarievattnet.

          De fiskar som planeras är till en början ett stim neontetror och en skäggmunsmal. Guldgurami, kopparbarb och/eller guppy kan vara aktuellt framöver. Vet ej om det är en bra kombination, men familjen tycker de är fina, och det verkar ju vara vanliga nybörjarfiskar.

          Får väl prova med bikarbonat då.

          Kommentar

          • Björken
            • November 2005
            • 1174

            #6
            Alla de fiskar du nämnde trivs i lågt ph förutom guppyn som helst inte vill ha under ph 7. Fast 6,4 låter ju väldigt lågt och sjunker det för långt är det ju farligt för fiskarna. Och ett lågt kh ger ju som sagt ett instabilt ph som sjunker snabbt.

            / Maria

            Kommentar

            • sunkan aspidoras
              • June 2005
              • 925

              #7
              Ursprungligen postat av Tropfrog
              Om man har så låg hårdhet så sjunker ph snabbt när vattnet kommer i karet. Det är inget konstigt med det, fullt normalt.

              Som du redan fått råd om så skaffa dropptester om du vill veta exakt. Egentligen är det inte gh som är interessant för hobbyakvaristen utan kh. Om du vill veta ditt kh så ring vattenverket och fråga dem vad de har för alkalinitet i mg/l, dividera det sedan med 17,5 så får du ditt kh. Eller så kan du ju mäta förståss. Om du inte är nöjd med ditt kh/ph kan du höja genom att tillsätta en matsked bikarbonat per 100 liter vatten vid varje vattenbyte (bytt vatten)
              MVH
              Magnus
              VA! dividera med 17.5??

              bikarbonat finns väl ingen bestämd mängd (1 msk/100L) det beror på vilket kh du har och vilket du vill få!?

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Alkalinitet mäts i mängden CaCO3 per liter (mg/l) (igentligen är det bara CO3-- och HCO3- joner som av gör alkaliniteten men man använder CaCO3 som "mätenhet")
                För att omvandla det til KH i tyska grader dividerar man med 17.86 (tror jag det är exakt)

                Har ingenting med tillsatt bikarbonat att göra, mer än att tillsats av NaHCO3 ökar mängden HCO3- och därmed ökar akaliniteten eller KH om man så vill.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  och 1msk / 100 liter höjer kh 1grad
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Jag tycker att det enklaste sättet att på stabilt vatten är att filtrera över kalkkross och anpassa vattenbytena efter pH.
                    Har man mjukt vatten och vill ha pH under 7 och kranvattnet har pH över 8 gör man mindre och tätare byten.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av Björken
                      Alla de fiskar du nämnde trivs i lågt ph förutom guppyn som helst inte vill ha under ph 7. Fast 6,4 låter ju väldigt lågt och sjunker det för långt är det ju farligt för fiskarna. Och ett lågt kh ger ju som sagt ett instabilt ph som sjunker snabbt.

                      / Maria
                      Jag tycker pH 6.4 låter ok för de flesta av de artena du har har. Som Björken säger så är det bara guppy som gärna vill ha högre pH. Själv ser jag till att pH:t i mitt akvarium ligger på 6.5 just för att mina fiskar trivs bäst i sånt vatten.

                      Men det är inte bra i fall ditt pH sjunker ytterligare.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      Arbetssätt...