Hittat skavank på mitt nyinköpta kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alicia
    • February 2006
    • 60

    Hittat skavank på mitt nyinköpta kar

    Jag har köpt ett Rekord 110 liter, Juwel, paketpris. Jag upptäckte att silikonet på bottenglaset böjdes utåt när jag undersökte akvariet. Det handlar om en bit på två centimeter på insidan av karet. Silikonremsan ligger alltså rak, men avviker två centimeter på ett ställe. På utsidan finns en ram. Jag kan inte se/bedöma om silikonet har släppt. (Är ju nybörjare).

    Ska jag byta akvariet, eller be att få silikon i akvariebutiken och förstärka den nuvarande remsan? Vad råder ni mig att göra?
    110 liters Juwel, svenskodlade guppies
    5 kg kattflicka
  • bananwoody
    • August 2005
    • 82

    #2
    Byt karet!! Har man köpt ett nytt kar så ska det inte vara några somhelst fel på det.

    Kommentar

    • plorozen
      • January 2004
      • 531

      #3
      jag skulle definitivt gå till affären och begära att få ett nytt akvarium.

      Kommentar

      • RÖDLÖGA
        • February 2002
        • 3931

        #4
        Svårt att bedömma när man inte sett det. Det kan vara en "skarv". Men vill du vara säker så gå till butiken och byt eller få det kollat.
        FISHLOVERS
        Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!!!!!
        En glad "svenssonakvarist"

        Kommentar

        • Alicia
          • February 2006
          • 60

          #5
          Tack för råden!

          Det är ingen skarv, silikonet löper hela vägen där. Jag kan ju inte se om utbuktningen skapar en glipa mellan glaset och silikonet, så det är ju bäst att byta. Dumt att starta med ett akvarium som läcker.

          Jag ska åka in i kväll och få det gjort!
          110 liters Juwel, svenskodlade guppies
          5 kg kattflicka

          Kommentar

          • Axeru
            • January 2006
            • 105

            #6
            Ta det lugnt med kar där silikonen inte är 100%. Köpte för en månad sedan ett sexkantigt aqua-el kar, menat som växtkar då det var högt och bra. La ner grus och startade upp efter konstens regler, kom upp en timme senare och ser att det droppar från en skarv. Fick akvariet bytt, fixade till och efter två veckor med det nya tyckte jag att det dunstade en hel del. kollade bakom karet och ser en pöl *skrik*. Fick det bytt av simontorp till ett vanligt aqua-el, som inte ahr läckt....ännu!
            Har man en gång lyckats hålla en Myriophyllum tuberculatum, då vet man.

            Kommentar

            • Alicia
              • February 2006
              • 60

              #7
              Jösses sån otur du hade! Och vad jobbigt att tömma, transportera bort och hämta ett nytt och börja om från början igen.

              Är det här vanligt? - Att det läcker från silikonfogarna? Kan man förstärka fogarna själv "för säkerhetsskull"?
              110 liters Juwel, svenskodlade guppies
              5 kg kattflicka

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Alicia
                Är det här vanligt? - Att det läcker från silikonfogarna? Kan man förstärka fogarna själv "för säkerhetsskull"?
                Nej det är definitivt inte vanligt, men oavsett vilket ge dig inte själv in och försök laga. Dels så förbättrar man knappast situationen och sedan gäller ju inte heller garantin om det skulle hända något.

                Har svårt att uttala mig i detta fall utan att att sett felet (ens på foto) men är du osäker tycker jag du skall kolla med affären innan du kör igång.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Axeru
                  • January 2006
                  • 105

                  #9
                  Skulle inte heller tro att det är vanligt. Var i kontakt med aqua-el i måndags, fick förklaringen att det som blivit fel i deras tillverkningprocess var att det hade limmat fast glaset mot plast (det var plastbotten i karet) och därför ville inte silikonen fastna riktigt. Var nere hos min akvarienisse och vi kollade igenom hans lager av dessa sexkantiga kar, och hittade ett från senaste leveransen där dom hade limmat fast en glasskiva på plasten...
                  Har man en gång lyckats hålla en Myriophyllum tuberculatum, då vet man.

                  Kommentar

                  • Watermelon
                    • November 2005
                    • 140

                    #10
                    Huh? Det kan inte vara vanligt! Jag har nog ett likadant akvarium som du, Juwel 110 liter.
                    Men Juwel är väl kända för hög kvalitet...?
                    110 Liters Fisksoppa, vill och ska renovera fiskbeståndet nån gång...
                    Ancistrus, Fläckig Pansarmal, Platy, Endlers Guppy, Kopparbarb, Ampullaria, Afrikansk Jättefilterräka

                    20 Liters Räkkar
                    Två CR (ska införskaffas fler) och en körsbärsräka som har fått flytta från stora akvariet.

                    Kommentar

                    • Axeru
                      • January 2006
                      • 105

                      #11
                      Juwel är mycket fina akvarium, man ska inte klaga på aqua-el, men man vill ju inte att det ska hända igen....
                      Har man en gång lyckats hålla en Myriophyllum tuberculatum, då vet man.

                      Kommentar

                      • dreas
                        • August 2005
                        • 264

                        #12
                        Kan ju tipsa om hur jag brukar göra med nya kar, jag sätter upp dem i badrummet och fyller dem med vatten. Låter de stå i minst 24h för att kolla om det är helt täta och än så länge har allting funkat jättebra...

                        Skulle de läcka är det inte hela världen då badrumet bör vara fuktskyddat..

                        Kommentar

                        Arbetssätt...