Växter i nytt akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • madaluha
    • December 2005
    • 48

    Växter i nytt akvarium.

    Har två stycken hyfsat nystartade akvarium. Ett 56 liters som startades vid nyår och ett 390 liters som är knappa månaden gammalt. Har planterat runt 15 blandade plantor i det stora och just nu är det 3 levande i det lilla. Tyvär trivs inte mina växter alls. För 1 vecka sedan fick de JBL Ferropol men jag har inte sett någon effekt. Jag har än så länge bara 6 guppys och 5 praktbotier i det stora akvariet så växterna får ju inte så mycket näring från fiskarna. Ska succesivt fylla på med fler fiskar.
    Har försökt bli klok på olika gödningar här på forumet men får ingen som helst ordning på det hela.
    Jag undrar nu om det är normalt att växterna mår lite kymigt i ett nystartat akvarium så att jag kanske gör bäst i att avvakta med att köpa fler.
    Jag har fått förklarat för mig med att det ska räcka med att byta vatten varannan vecka ca 30% av vattnet i det stora akvariet och vill gärna fortsätta med det, vad bör jag då göda med och hur.
    Tacksam för svar
    Enda sättet att få tyst på en kvinna är att låta henne prata till punkt.

    (Citat av Claes af Gejierstam, han ska ju säga något klokt han också )
  • miiaoo
    • January 2006
    • 2815

    #2
    Jag skulle ha satsat på 23-30 % vattenbyte 1 gång i veckan och använt pmdd som gödning. www.pmdd.se Det tog 1 dag innan min gödning damp ner i brevlådan, bara att rekomendera!! Funkar finfint för plantorna också...
    Senast redigerad av miiaoo; 20 February 2006, 12:40.
    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

    Kika gärna in i min dagbok!

    Kommentar

    • Nils Holmström
      • November 2004
      • 2195

      #3
      rätt mycket dyrare som finns i djuraffären är TMG, Tropica Master Grow. Funkar fint för mig iaf.

      Viktigt är också att se till så att du inte har för ljuskrävande växter/att du har tillräckligt med ljus.

      Anubias är en växt som klarar sig fint utan någon vidare belysning, även vattenpest och javaormbunke funkar fint.
      222 liter Malawi

      Kommentar

      • strömberg
        • February 2006
        • 2

        #4
        har också testa JBL, men det tog 3 veckor innan jag såg några resultat.
        Strömberg

        Kommentar

        • Lena123
          • January 2006
          • 336

          #5
          Ska man inte göra 50 % vattenbyte /vecka om man använder Pmdd? Beställde o betalade mitt i torsdags och idag låg det i postlådan! Snabb leverans!

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Ursprungligen postat av Lena123
            Ska man inte göra 50 % vattenbyte /vecka om man använder Pmdd? Beställde o betalade mitt i torsdags och idag låg det i postlådan! Snabb leverans!
            Nej, det måste man inte. Metoden med 50%-vattenbyten kallas estimative index (EI) och går ut på att man byter så pass mycket vatten varje gång man tillsätter gödning att nivåerna aldrig överstiger dubbla "målnivån" som man siktar på. EI är oberoende av vilken gödning man kör med, men kan givetvis användas om man använder PMDD-receptet på gödning.
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • Lubbe
              • February 2004
              • 677

              #7
              Ursprungligen postat av petnym
              Nej, det måste man inte. Metoden med 50%-vattenbyten kallas estimative index (EI) och går ut på att man byter så pass mycket vatten varje gång man tillsätter gödning att nivåerna aldrig överstiger dubbla "målnivån" som man siktar på. EI är oberoende av vilken gödning man kör med, men kan givetvis användas om man använder PMDD-receptet på gödning.
              Men hur doserar man om man gör vattenbyte 30% varje-varannan vecka då? Vad jag har förstått är det inte bra att köra med full dos då?
              310 l - Sydamerika
              200 l - Asien
              104 l - Asien
              70 l - Sydamerika

              Kommentar

              • Jeli
                • February 2006
                • 30

                #8
                Om man göder växterna, innebär det att man göder algerna också....?

                Kommentar

                • miiaoo
                  • January 2006
                  • 2815

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lubbe
                  Men hur doserar man om man gör vattenbyte 30% varje-varannan vecka då? Vad jag har förstått är det inte bra att köra med full dos då?
                  Det är ingen fara för det är väldigt lågt räknat om man bara använder en dos i veckan.. Förutsatt att du har i alla fall några växter som kan använda gödningen..
                  Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                  Kika gärna in i min dagbok!

                  Kommentar

                  • Lubbe
                    • February 2004
                    • 677

                    #10
                    Jag ska starta upp ett nytt kar nu så jag får nog vänta lite med gödningen tills jag har köpt alla växter iaf Till att börja med så har jag ju iaf torv under sanden Beställde PMDD idag, mamma får sköta betalningen imorgon och efter alla kommentarer om hur snabbt det går, så har jag nog ett paket i lådan snart!
                    310 l - Sydamerika
                    200 l - Asien
                    104 l - Asien
                    70 l - Sydamerika

                    Kommentar

                    • madaluha
                      • December 2005
                      • 48

                      #11
                      Ursprungligen postat av miiaoo
                      Jag skulle ha satsat på 23-30 % vattenbyte 1 gång i veckan och använt pmdd som gödning. www.pmdd.se Det tog 1 dag innan min gödning damp ner i brevlådan, bara att rekomendera!! Funkar finfint för plantorna också...
                      Jepp, då har även jag sållat mig i fållan . Beställde pmdd idag. Har jag räknat rätt så ska laddningen (beställde ett "fyrpack") räcka ett år till mitt stora kar och då är ju 158 kronor ett fynd av stora mått. Tänker nog göra som du tipsade om och byta runt 30% (tror att jag kan ha svårt att måtta 23% ) 1 gång i veckan och fylla på en veckodos pmdd då enligt hemsidans mängd. Hoppas verkligen mina stackars växter börjar se bättre ut snart för usch vad de ser tråkiga de ser ut.
                      Tack för alla råden!
                      Enda sättet att få tyst på en kvinna är att låta henne prata till punkt.

                      (Citat av Claes af Gejierstam, han ska ju säga något klokt han också )

                      Kommentar

                      • NiXoN
                        • December 2003
                        • 2068

                        #12
                        Nu tänker jag dra i bromsen lite....
                        Såpass frekventa och stora vattenbyten utan co2 kommer att få växterna att må kass.
                        30% I veckan är nog de sämsta man kan göra när de gäller växter.
                        De som händer är att växterna går över från bicarb till co2 som kommer med de nya vattnet, de räcker dock inte långt och sen ska dom vända tillbaka till bicarb vilket tar tid..
                        Under tiden kommmer algera att växa til sig eftersom dom vänder snabbare och klarar sig med lägre halter av allt(de går inte att svälta dom).

                        Dehär var de stora problemet i mitt växt/diskus kar som jag inte fick någon riktig ording på, de kan fungera halvbra men blev aldrig helt stabilt.

                        Jag har en burk med malar som jag byter 10-15% på varje månad och de funkar superbt. Inga alger bra vattenvärden friska och fina fiskar dessutom mår växterna bra utan att ha så mycket ljus.
                        Pmdd doserar jag när växterna börjar se lite ljusa ut..
                        Detta baserar sig dock på att man har en stor växtmassa som skapar balans och käkar upp slaggprodukter.

                        Fast de är onödigt att jag försöker förklara när Defdac gör de så mycket bättre. http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=85310

                        NiXoN

                        Kommentar

                        • madaluha
                          • December 2005
                          • 48

                          #13
                          Ursprungligen postat av NiXoN
                          Nu tänker jag dra i bromsen lite....
                          Såpass frekventa och stora vattenbyten utan co2 kommer att få växterna att må kass.
                          30% I veckan är nog de sämsta man kan göra när de gäller växter.
                          De som händer är att växterna går över från bicarb till co2 som kommer med de nya vattnet, de räcker dock inte långt och sen ska dom vända tillbaka till bicarb vilket tar tid..
                          Under tiden kommmer algera att växa til sig eftersom dom vänder snabbare och klarar sig med lägre halter av allt(de går inte att svälta dom).

                          Dehär var de stora problemet i mitt växt/diskus kar som jag inte fick någon riktig ording på, de kan fungera halvbra men blev aldrig helt stabilt.

                          Jag har en burk med malar som jag byter 10-15% på varje månad och de funkar superbt. Inga alger bra vattenvärden friska och fina fiskar dessutom mår växterna bra utan att ha så mycket ljus.
                          Pmdd doserar jag när växterna börjar se lite ljusa ut..
                          Detta baserar sig dock på att man har en stor växtmassa som skapar balans och käkar upp slaggprodukter.

                          Fast de är onödigt att jag försöker förklara när Defdac gör de så mycket bättre. http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=85310

                          NiXoN
                          Kan jag börja köra "low-tech" i ett så pass nytt kar som mitt stora utan torv (1 månad gammalt är det stora)?
                          Jag har tänkt mig ha guppy, praktbotia, pleco, bandgurami, dvärggurami och de två sistnämnda är ju lite känsligare för vattenvärdena törs jag verkligen sluta byta vatten helt och måste jag låta vattnet stå innan jag fyller på det som ersättning för det som avdunstat? Rengör man aldrig karet (annat än algskrapning alltså)? Har normalstort grus (2-4 mm om jag minns rätt) och har ingen tanke på att lägga jord under (har ju precis fyllt det *puh*), fungerar low-tech ändå?
                          Har hivat ner 15-18 växter i akvariet som ju ligger på 390 liter och just nu bor det 6 guppy, 5 praktbotior, 1 pleco och 6 bandgurami. Alla fiskarna är än så länge små.
                          Ingen blir ju förstås gladare än jag om jag tryggt kan hoppa över vattenbytena, det finns ju liksom roligare saker att lägga tiden på
                          Känner mig snurrig av allt man ska sätta sig in i...
                          Enda sättet att få tyst på en kvinna är att låta henne prata till punkt.

                          (Citat av Claes af Gejierstam, han ska ju säga något klokt han också )

                          Kommentar

                          • NiXoN
                            • December 2003
                            • 2068

                            #14
                            Jag skulle tippa på att de fungerar, mina föräldrar har kört den metodiken sen början av 80-talet utan större problem.
                            Burkarna har startats om efter flytt utan problem, och då liknar omständigheterna dina..

                            Jag "rengör" mitt low-tech kar 1 gång i månaden bara av rutin vet inte om de är helt nödvändigt egentligen. Då byter jag lite vatten för att ta bort sånt som eventuelt skulle kunna ansamlas utan att de bryts ner eller konsumeras.
                            Jag slamsuger inte bottnen så djupt utan petar lite i ytskiktet 0,5-1cm om de ser ut att behövas.

                            Mitt tipps är att prova sig fram, du märker på dina fiskar om dom inte trivs.
                            Det mest kritiska kommer nog att vara biomassan dvs att du har tillräckligt med växter för att de skall fungera.

                            Kommentar

                            • madaluha
                              • December 2005
                              • 48

                              #15
                              Ursprungligen postat av NiXoN
                              Jag skulle tippa på att de fungerar, mina föräldrar har kört den metodiken sen början av 80-talet utan större problem.
                              Burkarna har startats om efter flytt utan problem, och då liknar omständigheterna dina..

                              Jag "rengör" mitt low-tech kar 1 gång i månaden bara av rutin vet inte om de är helt nödvändigt egentligen. Då byter jag lite vatten för att ta bort sånt som eventuelt skulle kunna ansamlas utan att de bryts ner eller konsumeras.
                              Jag slamsuger inte bottnen så djupt utan petar lite i ytskiktet 0,5-1cm om de ser ut att behövas.

                              Mitt tipps är att prova sig fram, du märker på dina fiskar om dom inte trivs.
                              Det mest kritiska kommer nog att vara biomassan dvs att du har tillräckligt med växter för att de skall fungera.
                              Då kör jag. Känns mer hållbart för oss i längden också. Tror att det skulle bli slarv med bytena iallafall annars. Och fler växter är det ju inga problem att införskaffa

                              Tack för råden!
                              Enda sättet att få tyst på en kvinna är att låta henne prata till punkt.

                              (Citat av Claes af Gejierstam, han ska ju säga något klokt han också )

                              Kommentar

                              Arbetssätt...