Hur många slöjstjärtar som max?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #31
    eftersom ni äger att det är för lite med guldfisk i ett 180l
    hur många menar ni då att man kan ha i ett 250l? en eller??
    för om man har en grupp i ett 250l så måste man ju kunna ha 3st i ett 180l
    de måste ju bli lika trångt annars
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #32
      Ursprungligen postat av Danei
      Visst det är inget fel att han kör med stora kar. Men att säga till andra att de inte kan ha de fiskar de vill ha för att det inte går med hans, i mitt tycka lite överdivna krav, tyckar jag är helt fel.
      MINA krav? För det första så är det inga krav. Och för det andra så tycker jag isf att du ska klaga på Kjell istället!!!

      Jag tycker de rekommendtionerna på 250l som han har tagit med låter vettigare än en liten skål.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #33
        Ursprungligen postat av andreassofus
        eftersom ni äger att det är för lite med guldfisk i ett 180l
        hur många menar ni då att man kan ha i ett 250l? en eller??
        för om man har en grupp i ett 250l så måste man ju kunna ha 3st i ett 180l
        de måste ju bli lika trångt annars
        Så enkelt är det nog inte. Det handlar ju inte bara om antalet liter per fisk (guldfiskar är vad jag vet inte revirhävdande), utan även om varje fisks rörelsebehov.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #34
          om man har 6st guldfiskar i ett 250l eller 3st i ett 180l så tror ja att dom tre i 180l har större plats o röra sip på
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #35
            Ursprungligen postat av andreassofus
            om man har 6st guldfiskar i ett 250l eller 3st i ett 180l så tror ja att dom tre i 180l har större plats o röra sip på
            Så du menar att det skulle vara samma sak för en människa att stå i en garderob som att stå i ett rum på 20 kvadratmeter tillsammans med 20 andra personer? Ett 250l akvarium är ju längre och större så fiskarna har ju större möjlighet att "sträcka ut sig".
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • andreassofus
              • November 2005
              • 5643

              #36
              är de helt fullt med stora fiskar så har dom ingen möjlighet o sträcka ut sig ändå
              Mvh Andreas
              min zoon
              msn adress

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #37
                Ursprungligen postat av andreassofus
                är de helt fullt med stora fiskar så har dom ingen möjlighet o sträcka ut sig ändå
                Givetvis spelar antalet fiskar roll, så det går ju inte att stoppa ner hur många fiskar som helst i ett akvarium.

                Mitt akvarium är på 250l. Tittade precis på det och försökte föreställa mig hur det skulle se ut med 25cm långa fiskar däri och ärligt talat tycker jag att det skulle se litet och trångt och tråkigt ut...
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • andreassofus
                  • November 2005
                  • 5643

                  #38
                  ja det e ju de ja menar egentligen, att det beror även mycke på hur många fiskar man ska ha
                  Mvh Andreas
                  min zoon
                  msn adress

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #39
                    Ursprungligen postat av andreassofus
                    ja det e ju de ja menar egentligen, att det beror även mycke på hur många fiskar man ska ha
                    Klart det gör, men det är ju inte det enda som spelar roll. Att man kan ha 10 kardinaltetra i ett 60l akvarium innebär inte att det skulle räcka med ett 6l akvarium för en kardinaltetra. Nu är kardinaltetror stimfiskar, men du förstår väl min poäng.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • andreassofus
                      • November 2005
                      • 5643

                      #40
                      Ursprungligen postat av batski
                      Klart det gör, men det är ju inte det enda som spelar roll. Att man kan ha 10 kardinaltetra i ett 60l akvarium innebär inte att det skulle räcka med ett 6l akvarium för en kardinaltetra. Nu är kardinaltetror stimfiskar, men du förstår väl min poäng.
                      nej det är ju olika för olika fiskar, stimfiskar behöver ofast större eller i alla fall längre akvarium
                      jepp ja förstår allt va du menar
                      Mvh Andreas
                      min zoon
                      msn adress

                      Kommentar

                      • Marie J
                        • January 2004
                        • 10616

                        #41
                        En guldfisk blir stor och behöver ett stort kar enligt zoopets rekomendationer. En slöjstjärt är en framavlad variant av guldfisk som blir max 25 cm en del bara 15 cm med stjärten inräknad.

                        Jag har goda vänner som har slöjisar, inte guldfiskar, i akvarium som är runt 200 och även mindre (kan ej exakta mått) och för dom har det varit helt ok. En del av mina vänner har haft dom sedan dom var små barn och då med sin okunskap börjat sitt intresse med en liten kupa men sen bytt till större.

                        Min rekomendation är att du kan ha 2-3 st slöjisar i ditt akvarium. Om något år eller två så kanske du tycker att det känns trångt om dom blivit större än din och zooaffärens beräkning, då kan du byta till ett tex 375 akvarium.

                        Slöjisar är söta och personliga firrar. Jag har själv haft slöjisar när jag var yngre. Så vill du ha slöjisar så ska du helt klart köpa det med de rekomendationer och enkla tankar som jag har skrivit här.

                        Lycka till!
                        /Marie.

                        Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                        Kommentar

                        • Lenmar
                          • February 2004
                          • 6154

                          #42
                          Batski:
                          Varifrån har du fått det ifrån att en slöjstjärt skall ha 250 liter vatten att simma i??? Andra gången du får frågan nu... Av mig! Sedan frågade även Danei, tre gånger... Vart har du hämtat den informationen??

                          På zoopets artbeskrivning står det att guldfiskar skall ha den storleken på akvarium och är det därifrån så innebär det att du jämställer guldfisk med slöjstjärt. Guldfiskar är snabba ihärdiga simmare medans slöjstjärtar inte är lika flinka simmare. Jag älskar mina slöjisar och jag kan inte se att de far illa på sina 170 liter!
                          Senast redigerad av Lenmar; 18 February 2006, 02:30.
                          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #43
                            Ursprungligen postat av Lenmar
                            Batski:
                            Varifrån har du fått det ifrån att en slöjstjärt skall ha 250 liter vatten att simma i??? Andra gången du får frågan nu... Av mig! Sedan frågade även Danei, tre gånger... Vart har du hämtat den informationen??

                            På zoopets artbeskrivning står det att guldfiskar skall ha den storleken på akvarium och är det därifrån så innebär det att du jämställer guldfisk med slöjstjärt. Guldfiskar är snabba ihärdiga simmare medans slöjstjärtar inte är lika flinka simmare. Jag älskar mina slöjisar och jag kan inte se att de far illa på sina 170 liter!
                            Hmm, har jag verkligen skrivit så? Alltså att att EN slöjtjärt skall ha 250 liter vatten att simma i? Eller har jag skrivit att slöjtjärtar ska behöva det? Det står på zoopet ja. Och där görs ingen skillnad på guldfiskar och slöjtjärtar (annat än att slöjsar är mindre). Och jag har litat på Kjell

                            Och jag har ingen anledning att tvivla på att du älskar dina slöjtjärtar.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Danei
                              • September 2004
                              • 555

                              #44
                              "Ett 250l akvarium är ju längre och större så fiskarna har ju större möjlighet att "sträcka ut sig"."

                              Jag har aldrig sett en slöjstjärt "sträcka ut sig".

                              Kommentar

                              Arbetssätt...