Tips på fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tattis
    • January 2006
    • 11

    Tips på fiskar

    Hej,

    Har precis köpt mig ett nytt akvarium (180 liter) och skulle behöva lite hjälp!

    I mitt gamla akvarium bor för tilfället 3 guldfiskar, två algätare och 8 ampullarior. Dessa kommer så snart vattnet är färdigt att flytta över till det nya karet. Nu undrar jag om någon kan tipsa mig om vilka fiskar och hur många som kan vara lämpligt att komplettera med. Jag kan väldigt lite om vilka fiskar som passar ihop så alla förslag är varmt välkomna!
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    #2
    Jag hade itne haft i så mycket mer fisk, dels för att det inte finns så många som vill ha lika kallt vatten som guldfiskarna och dels för att guldfiskarna skitar ner så mycket att 180 liter är i minsta laget för dem. Jag hade dumpat guldfiskarna och skaffat något annat kul.
    222 liter Malawi

    Kommentar

    • sussia
      • January 2006
      • 273

      #3
      guldfiskar ar jatte fina o roliga.... visserligen ssa kommer de behova storre plats i framtiden men jag antar att du uppgraderar just for att de blivit for stora for sitt gam. hem... villken temp. har du pa vattnet for dem nu?
      Break on through to the other side.....

      Kommentar

      • Tattis
        • January 2006
        • 11

        #4
        Men Nils......jag som tycker att mina guldfiskar är så fina! Jag har läst en del om just guldfiskarna här på Zoopet....att de skitar ner mycket, gräver och käkar växter, det gör inte mina....ännu i alla fall. Så inget dumpande här inte!

        Sussia, precis sm du antagit är det nya karet köpt för att det galma blev för litet. Ännu är Fiskarna inte mer än ca 7 cm långa med fenor och allt så det bör klara sig ett tag innan vi behöver byta upp oss igen :o)
        Jag vet att guldfiskar inte bör ha mer än 23 gradigt vatten men trots att jag inte har doppvärmaren på är det ändå drygt 25 grader. Detta verkar dock inte besvära mina fiskar alls.

        När jag ändå sitter här och skriver vill jag passa på att skicka ett stort fy till er försäljare i djuraffärerna som inte informerar om hur fiskar ska hållas. När jag köpte mina guldfiskar fick jag syn på ett kar med gula äppelsnäckor, jag frågade om de funkade tillsammans med guldfiskarna jag just köpt och försäljaren sa att det var helt ok. Vad han glömde säga var att snäckorna vill ha väääldigt varmt vatten och guldfiskarna vääääldigt kallt.

        Jaja, hur som helst....gulfiskarna stannar och jag är fortfarande ute efter något som passar bra att komplettera karet med, ingen som har något förslag?

        Kommentar

        • Lubbe
          • February 2004
          • 677

          #5
          Skulle kunna tänka mig ett stim med någon av dessa kan fungera:

          sebrafiskar: http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=51
          Blå danio: http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=268
          Kardinalfisk: http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=283

          Är dick ingen guldfisksexpert, så rätta mig om jag har fler Kardinalfisken verkar dock ha fungerat för många
          Då kan du också skruva ner lite på värmen, för om jag minns rätt (rätt mig igen om jag har fel! ), så åldras fisken snabbare i varmt vatten
          310 l - Sydamerika
          200 l - Asien
          104 l - Asien
          70 l - Sydamerika

          Kommentar

          • Tattis
            • January 2006
            • 11

            #6
            Tack Lubbe för tipsen!

            Kommentar

            • Lubbe
              • February 2004
              • 677

              #7
              Så lite så Men som sagt har jag ingen erfarenhet av guldfiskar, så du bör få bekräftat av någon mer att det fungerar, om du tänker köpa någon fisk
              310 l - Sydamerika
              200 l - Asien
              104 l - Asien
              70 l - Sydamerika

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av Tattis
                När jag ändå sitter här och skriver vill jag passa på att skicka ett stort fy till er försäljare i djuraffärerna som inte informerar om hur fiskar ska hållas. När jag köpte mina guldfiskar fick jag syn på ett kar med gula äppelsnäckor, jag frågade om de funkade tillsammans med guldfiskarna jag just köpt och försäljaren sa att det var helt ok. Vad han glömde säga var att snäckorna vill ha väääldigt varmt vatten och guldfiskarna vääääldigt kallt.

                Jaja, hur som helst....gulfiskarna stannar och jag är fortfarande ute efter något som passar bra att komplettera karet med, ingen som har något förslag?
                Tyvärr så verkar det vara regel snarare än undantag att man får helt galen "information" i akvariebutiker. De verkar säga nästan vad som helst bara för att sälja. Bara det att de säljer fiskskålar och att de säger att det går bra med guldfiskar i dessa hemska skålar!!!!

                En eloge till dig Tattis som satsar på dina guldfiskar Temperatursmässigt så passar kardinalfiskar bra ihop med guldfiskar. Men frågan är om inte guldisarna när de blivit lite större börjar betrakta kardinalerna som mat...

                Vad är det för algätare du har förresten?

                Vad gäller temperaturen i akvariet så kanske den håller sig lite lägre i 180 liters. Vad har du för temperatur i rummet?
                Senast redigerad av batski; 11 February 2006, 11:36.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Nils Holmström
                  • November 2004
                  • 2195

                  #9
                  Guldfiskarna kommer med största sannolikhet sätta i sig alla fiskar som de får tag på och som går in i munnen på dem.
                  222 liter Malawi

                  Kommentar

                  • Lubbe
                    • February 2004
                    • 677

                    #10
                    Hmm tänkte inte så långt.. :P Läste bara att någon haft kardinaler med guldfisk, men det kanske var när dom var små Dom här då? Dom blir ju lite större iaf?
                    310 l - Sydamerika
                    200 l - Asien
                    104 l - Asien
                    70 l - Sydamerika

                    Kommentar

                    • Nils Holmström
                      • November 2004
                      • 2195

                      #11
                      Ja, men om du kollar på temperaturen vill dom ändå ha det lite varmare, men visst, håller du runt 22 grader precis så kan det ju funka.
                      222 liter Malawi

                      Kommentar

                      • Lubbe
                        • February 2004
                        • 677

                        #12
                        I och med att Tattis har 25 gradigt vatten i nuläget tänkte jag att det kanske inte vore något problem.. Dock tycker jag ändå att Tattis borde sänka värmen något, då jag som sagt har för mig att fiskar åldras snabbare i varmare vatten?
                        310 l - Sydamerika
                        200 l - Asien
                        104 l - Asien
                        70 l - Sydamerika

                        Kommentar

                        • Nils Holmström
                          • November 2004
                          • 2195

                          #13
                          Alla biologiska processer går snabbare i varmt, men det är nog inte det stora problemet.

                          Håller man fiskar i fel temperatur kan de bli känsligare för sjukdomar och svampangrepp.
                          222 liter Malawi

                          Kommentar

                          • Lubbe
                            • February 2004
                            • 677

                            #14
                            visste väl att jag läst något om det också.. men jag var inte riktigt säker I vilket fall so helst borde/hon han sänka temperaturen lite och på sommaren kan man säkert ta bort dooppvärmaren helt
                            310 l - Sydamerika
                            200 l - Asien
                            104 l - Asien
                            70 l - Sydamerika

                            Kommentar

                            • Tattis
                              • January 2006
                              • 11

                              #15
                              Tack alla för era svar!
                              Som jag sa tidigare så kan jag inte sänka temperaturen mer, doppvärmaren är inte ens på och jag har ändå 25 grader (hur varmt jag har i rummet vet jag faktiskt inte, men det är nog en ganska normal temperatur för ett vardagsrum skulle jag tro). Eftersom att det varit så här så länge jag haft fiskarna och de lever och frodas än känner jag mig inte så orolig. Jag har ännu inte köpt några nya fiskar, tänkte prova med något av Lubbes förslag så småningom men väntar ett tag. Blir de nya fikskarna guldfiskmat så blir de....då vet jag iaf att det inte fungerar!
                              Vad gäller mina algätare så har jag ingen aning om vad de egentligen heter, jag hade fått för mig att de hette just Algätare...rätt och slätt :o)
                              Senast redigerad av Tattis; 17 February 2006, 21:09.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...