Vattnet disigt..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inez
    • January 2006
    • 98

    Vattnet disigt..

    Hej där ute, det är så här jag har haft igång mitt nya kar i 1 1/2 vecka, vattnet är lite disigt....och som lite slem eller hur jag ska förklara. Det sitter på en rot bla. Det jag undrar är om jag ska göra något vattenbyte ?

    Tacksam för alla svar
    sol hav och kaffe....
  • Håberget
    • January 2006
    • 41

    #2
    Jag hade dis i mitt nystartade kar också. Det är vattnet som är så och försvinner av sig själv efter ett tag.

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #3
      inte alltid att de försvinner av sig själv.. beror på lite vad det är som gör vattnet disigt.
      det kan eventuellt lägga sig om diset kommer från bottenmeterialet. men är de vitaktigt kan det vara infusorier, o då försvinner det inte av sig själv.. ja har själv ett kar som ja har haft igång i ca 3 månader med infyúsorier, o ja har fortfarande inte fått bort de..
      vill du veta va ja har testat får du fråga om de

      och de vita slemmet som du har på roten brukar alltid komma vid nystart av akvarium. doch helt ofarligt.
      borsta av de med en borste eller en svamp så kommer de inte tillbaka.

      lycka till
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • Idanajad
        • May 2005
        • 465

        #4
        I de allra flesta fallen försvinner infusorier i nystartade akvarier utan att man behöver göra något. Du verkar ha en väldig otur i dina försök att bli av med dina, Andreas, men det betyder inte att alla kommer att drabbas av samma svårigheter. Vissa försöker t.o.m. ordna konstant infusorietillväxt i akvarier utan att lyckas.
        Peccator est aquarifex

        Kommentar

        • Legisten
          • January 2006
          • 115

          #5
          vattnet är så i mitt nystartade kar....
          De kom så fort jag hälda i gruset och nu väntar jag bara på att det ska försvinna så jag kan stoppa ner min salamander ner dit

          Kommentar

          • andreassofus
            • November 2005
            • 5643

            #6
            Ursprungligen postat av Idanajad
            I de allra flesta fallen försvinner infusorier i nystartade akvarier utan att man behöver göra något. Du verkar ha en väldig otur i dina försök att bli av med dina, Andreas, men det betyder inte att alla kommer att drabbas av samma svårigheter. Vissa försöker t.o.m. ordna konstant infusorietillväxt i akvarier utan att lyckas.
            jo ja har ju testat allt som finns nu tror ja o ändå inte tyckats få bort de,, börjar fundera på om det verkligen är infusorier eller va de kan va
            ska ändå göra en total omstart på de snart eftersom ja ska ha discus i de så då hoppas ja att de blir bättre
            Mvh Andreas
            min zoon
            msn adress

            Kommentar

            • Vronk
              • February 2006
              • 63

              #7
              Mitt akvarium är också grumligt.

              Jag har också ett nystartat akvarium och det är likadant. Vattnet ser helt grumligt ut. Trodde dock att det berodde på att det var mycket syre i det. Mitt gamla akvarium hade nämligen ingen sån pump som pumpar ner syre i vattnet utan det blåste bara runt vattnet i akvariet.

              Men det kanske inte alls har något med alla bubblorna att göra. Vi får väl se om det försvinner.

              Kommentar

              • Rainbowalker
                • November 2005
                • 367

                #8
                Skulle det inte försvinna av sig själv så kan du släcka ner och täcka över akvariet(nogrant) i 3-4 dagar utan matning..så försvinner dom.

                Det gör dom för mig...varenda gång..men sen är problemet med att inte få tillbaka dom De flesta har dock inga problem alls med dessa så dina försvinner säkert..men annars är nersläckning ett väl beprövat och bra sätt att få vattnet klart ifrån infusorier.

                Lycka till!
                Rainbowalker
                "It is nice to be important but it's more important to be nice"

                Kommentar

                • trUst
                  • February 2006
                  • 9

                  #9
                  Jag hade samma problem, misstänker att jag inte hade gjort rent gruset. Lät pumparna gå i ett par dagar sen blev det skapligt, dock beläggning på stenar osv, det löste jag genom att köpa två gibbisar och två ancistrus, två dar senare var akvariet som nytt igen!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...