Köpt större och ska flytta!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laertes
    • January 2003
    • 122

    Köpt större och ska flytta!

    Hej igen
    Jo, nu är det klart att min födelsedagspresent i år blir 110 liter fiskhem. Tekniken är jag inte insatt i ännu, men hela paketet är nytt och av märket Juwel, vilket är bra kvalisort har jag förstått. Som ni förstår har jag många frågor:
    1. Rengöring av det nya akvariet; hur går det till?
    2. Vattnet; jag tar av det gamla vattnet, så mycket att fiskarna kan vara kvar i det gamla akvariet. Sedan blandar jag det med nytt vatten och beredningsvätskor. Ska jag då fylla på tills det blir fullt, eller lite varje dag?
    3. När kan fiskarna flytta till det nya? Ska växterna också flytta med? Nya växter, kan de planteras direkt? Måste man har gödningspellets i gruset? Hur mycket växter kan man ha?
    4. Min laguppställning just nu är 10 neoner, tre svärdbärare + två yngel, en ancistrus (stavade jag rätt nu?), kan jag med dessa blanda ihop ett gäng guppys och pansarmalar? Hur många är lagom? Blir det för många arter?
    5. Akvariepaketet kostar 2100. Tycker ni att det är ett bra köp?

    Jag begär naturligtvis inte att någon enskild stackare ska svara på allt detta, eller ens orka läsa allt. Hoppas dock på lite mer kött på benen innan jag börjar greja med detta efter helgen. Behandlar just nu för vita prickar.
    Tack på förhand
    Hälsn
    Åsa
    Hälsn
    Åsa
  • Ante1
    • December 2002
    • 385

    #2
    ska försöka svara lite hur jag skulle ha gjort men ingen regel utan undatag!
    fyll på med vatten från gamla burken och toppa med nytt till det är fullt.
    vattenberedningsmedel skadar inte.
    flytta över all inredning du vill ha, den bär på bakterieflora som gör att den nya burken kommer igång fortare.

    ditt juwelfilter innehåller en kolmatta som hjälper till att rena ett tag, sedan måste den slängas, jag hade min i filtret dom två första veckorna sedan togs den bort.
    vänta dock lite med att fylla på med fisk ett tag så att det nya filtret kommer igång.
    mer fisk= större belastning på miljön och filtret som ännu inte är moget.

    jag gissar att du köpt ett Rekord 110 och då är 2100:- ett bra pris.

    simma lungt
    -jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker...

    Kommentar

    • PeterW
      • August 2002
      • 630

      #3
      ta det väldigt lugnt med matningen i början.

      mata bara varrannan till var tredje dag första 2 veckorn. En fisk kan klara sig i många veckor utan mat.

      .-.-.-.-.-Peter...
      .-.-.-.-.-Peter...

      Kommentar

      • angelikaj
        • January 2003
        • 29

        #4
        Jag har ett juwel 60 som bl a också har ett svart kolfilter. Behöver man inte hela tiden ha ett kolfilter. I manualen står det att den skall bytan ca 1 gång per månad

        Kommentar

        • angelikaj
          • January 2003
          • 29

          #5
          Jag har ett juwel 60 som bl a också har ett svart kolfilter. Behöver man inte hela tiden ha ett kolfilter. I manualen står det att den skall bytan ca 1 gång per månad

          Kommentar

          Arbetssätt...