Vita prickar... ska jag börja om?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laertes
    • January 2003
    • 122

    Vita prickar... ska jag börja om?

    Hej alla
    Mina fiskar har fått vita prickar på sej och har uppenbarligen klåda. Ska inom en vecka starta upp ett nytt akvarium på 110 liter (har nu 30 l). Vad tycker ni jag ska göra? Har köpt protozin. Ska jag behandla färdigt och flytta fiskarna sen? Hur kommer det att gå för mina svärdbäraryngel, ca två veckor gamla? Hänger sjukan med i vattnet till det nya akvariet? Hade för en sekund hopplöshetspanik och tänkte klubba ihjäl fiskarna och köpa nya... men det känns lite drastiskt. Har tio neoner, tre svärdbärare + tre yngel och en ancistrus.
    Hälsn
    Åsa
    Hälsn
    Åsa
  • petruswang
    • January 2003
    • 327

    #2
    Behandla i akvariet.

    Flytta inte någon fisk till nytt akvarium förrän hela akvariet är friskt. Om en fisk slutat äta och beter sig konstigt så bör du avliva den. Med protozin ska det annars vara ganska enkelt att få bukt med vita prick. Ynglen är känsligare så du får göra en avvägning. Köra "halv dosering" på medicineringen med risk för att sjukdomen dödar fiskarna, eller vanlig dos med risk för att ynglen tar skada/dör.

    Lycka till!

    Kommentar

    • Laertes
      • January 2003
      • 122

      #3
      En svärdbärare (en hona) slutade äta för ganska länge sen, kanske tre dagar. Den spottar ut maten, och ser allmänt krasslig ut. Har fått rådet att låta den vara tills den får mer utrymme i det nya akvariet. Detta för att den kanske är stressad av för lite livsrum, den verkar lite mobbad av hanen också. Jag är ju novis, så jag vet inte om det är rätt.

      Hälsn
      Åsa
      Hälsn
      Åsa

      Kommentar

      • petruswang
        • January 2003
        • 327

        #4
        Ge den en chans om den fortfarande simmar normalt - dvs inte har balanssvårigheter. Kör en behandling med protozin, jodfri salt (1/2ml per liter) och högre temp (27). Byt vatten först.

        Kommentar

        • Cat
          • May 2002
          • 74

          #5
          Eftersom akvariet du har nu är så pass litet så går det ju inte åt så mycket medicin i alla fall, så jag tycker du gott kan medicinera.
          Jag har använt protozin varje gång jag fått vitapricksjuka, och det har fungerat mycket bra, ingen fisk har nånsin dött.
          Jag har dessutom alltid kört med halv dos, eftersom jag har botior och malar, och det har fungerat utmärkt.

          "It's nice to be important, but it's more important to be nice."
          "It's nice to be important, but it's more important to be nice."

          Kommentar

          • Laertes
            • January 2003
            • 122

            #6
            Har fått rådet att inte byta vatten eftersom jag har varit lite högt ph, runt 8. Spelar det nån roll i detta läget? Är det viktigare med nytt vatten?
            Hälsn
            Åsa
            Hälsn
            Åsa

            Kommentar

            Arbetssätt...