Fjärilsciklider, hur många i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mayday
    • November 2005
    • 2085

    #16
    Tänk på att dom är rätt svåra
    Väldigt krävande på vattenkvalite ... dom passar inte i vanliga kar med andra fiskar .. ska ha rätt PH ..

    Ett litet akvarium till dom är inte lämpligt enligt min mening då små akvarier är svårare och kräver mer jobb
    ______________________________________________

    "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #17
      Ursprungligen postat av ZerQ
      batski: Gäller det alla typer av malar att dom äter upp ynglena för fjärilarna? eller finns det maltyper som inte rovar så utan håller sig till en mer växtnära diet
      Det är inte ynglen som malarna äter, utan äggen, redan första natten efter det att fjärilarna har lagt dem. Jag har bara sett pansarmalarna vid gropen, men det kan hända att även ancistrusen är framme och äter äggen på natten.

      En liten trevlig och tålig mal som äter mest växter är pitbull plecon (LDA25): http://www.planetcatfish.com/catelog...toci/236_F.PHP De lever i stim så du får ha ett litet gäng för att de ska trivas. Även om de äter mest växter vet jag faktiskt inte om de skulle ge sig på äggen.

      Ursprungligen postat av mayday
      Tänk på att dom är rätt svåra
      Väldigt krävande på vattenkvalite ... dom passar inte i vanliga kar med andra fiskar .. ska ha rätt PH ..
      Fjärilar trivs i samma pH som de flesta tetror. Mina har lekt vid pH runt 6.7. Det stämmer att de är lite känsliga och man bör därför använda vattenberedninsmedel vid vattenbyten.
      Senast redigerad av batski; 21 January 2006, 16:42.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • ZerQ
        • January 2006
        • 20

        #18
        När jag hade akvarium förut så använde jag AquaSafe när jag gjorde delvattensbyten och vid uppstarten av akvariet.

        Vet inte om det är det bästa men affären rekommenderade det då iaf.

        Vattenkvaliten hemma är nog kanske inte den bästa men jag vet att vi har mycket mjukt vatten, och svagt surt.
        Problemet är också att det finns koliforma bakterier i vattnet så vattnet är för människor otjänligt utan kokning, frågan är om detta även påverkar fiskarna!

        Vad har ni för grus och kornstorlek i era akvarier som passar fjärilarna?

        /Johnny
        =========================================
        Neontetror - Leopardpansar malar - eventuellt sniglar

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #19
          Ursprungligen postat av ZerQ
          När jag hade akvarium förut så använde jag AquaSafe när jag gjorde delvattensbyten och vid uppstarten av akvariet.

          Vet inte om det är det bästa men affären rekommenderade det då iaf.
          Det finns en del olika märken. Själv kör jag med Nutrafin's Aqua plus, men nästa gång det blir dags att köpa vattenberedningsmedel blir det nog JBL's. Deras produkter håller väldigt bra kvalitet.

          Ursprungligen postat av ZerQ
          Vattenkvaliten hemma är nog kanske inte den bästa men jag vet att vi har mycket mjukt vatten, och svagt surt.
          Problemet är också att det finns koliforma bakterier i vattnet så vattnet är för människor otjänligt utan kokning, frågan är om detta även påverkar fiskarna!
          Mjukt och lite surt vatten är perfekt för fjärilar. Vet tyvärr inte om koliforma bakterier är skadliga för fiskarna.

          Ursprungligen postat av ZerQ
          Vad har ni för grus och kornstorlek i era akvarier som passar fjärilarna?
          Sand eller fint grus är lämpligast. De vill gärna gräva små groper i sanden där de lägger sina ägg.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • mayday
            • November 2005
            • 2085

            #20
            altså du kan ju ta ur fiskarna o filter vid vattenbyte o använda halosol tabletter

            Dödar allt i vattnet o försvinner efter 30 min
            kanske inte så praktiskt men en lösning håll filter o lite vatten kvar i annan tank så du inte dödar alla nyttiga bakterier... dock måste du plocka ur växter också om du tänkte ha de så va kanske inte så himla smart .... men ett sätt i alla fall
            ______________________________________________

            "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

            Kommentar

            • dgqlof
              • November 2003
              • 1344

              #21
              Ursprungligen postat av ZerQ
              ...Problemet är också att det finns koliforma bakterier i vattnet så vattnet är för människor otjänligt utan kokning, frågan är om detta även påverkar fiskarna!...
              Nej, det verkar ofarligt för fiskarna om det inom rimliga gränser (dvs att det inte luktar avlopp), jag har precis samma situation. Har två brunnar, den ena med otjänligt (bl.a. koliforma), den andra med dricksvatten. Använder brunnen med otjänligt vatten till fiskarna eftersom det passar mina regnskogsfiskar bättre i hårdhet och pH. Jag odlar bl.a. fjärilsciklider i det.

              Kommentar

              • ZerQ
                • January 2006
                • 20

                #22
                Ursprungligen postat av mayday
                altså du kan ju ta ur fiskarna o filter vid vattenbyte o använda halosol tabletter

                Dödar allt i vattnet o försvinner efter 30 min
                kanske inte så praktiskt men en lösning håll filter o lite vatten kvar i annan tank så du inte dödar alla nyttiga bakterier... dock måste du plocka ur växter också om du tänkte ha de så va kanske inte så himla smart .... men ett sätt i alla fall
                Om det funkar är det ju bara att tappa vatten i hinkar och använda tabletterna där först, sedan hälla det i akvariet = ingen urplockning i akvariet.

                Vart hittar man dessa tabletter?

                /Johnny
                =========================================
                Neontetror - Leopardpansar malar - eventuellt sniglar

                Kommentar

                • ZerQ
                  • January 2006
                  • 20

                  #23
                  Ursprungligen postat av dgqlof
                  Nej, det verkar ofarligt för fiskarna om det inom rimliga gränser (dvs att det inte luktar avlopp), jag har precis samma situation. Har två brunnar, den ena med otjänligt (bl.a. koliforma), den andra med dricksvatten. Använder brunnen med otjänligt vatten till fiskarna eftersom det passar mina regnskogsfiskar bättre i hårdhet och pH. Jag odlar bl.a. fjärilsciklider i det.
                  Nopp det luktar inte avlopp av det men ibland allra helst om det har regnat kraftigt under en längre tid så kan man ana en odör ifrån vattnet och vattnet blir betydligt gulare än vad det redan är, skall påpekas att vi har humus i vattnet.

                  Det är antagligen det som ökar vid regn och ger vattnet dess lukt.

                  /Johnny
                  =========================================
                  Neontetror - Leopardpansar malar - eventuellt sniglar

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #24
                    Ursprungligen postat av ZerQ
                    skall påpekas att vi har humus i vattnet.
                    Det låter som bra vatten för svartvattenfiskar
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • annmari
                      • August 2005
                      • 23

                      #25
                      Hej!
                      Odlar du fjärilar så räcker det med ett akvarium på 20 lit med ett par jag kar en god vän som odlat fjärila i säker 30 år hans fjärilar slår ut det mesta jag sett i handeln fina färger äter bra etc,Mvh Ann-Mari

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #26
                        Ursprungligen postat av annmari
                        Hej!
                        Odlar du fjärilar så räcker det med ett akvarium på 20 lit med ett par jag kar en god vän som odlat fjärila i säker 30 år hans fjärilar slår ut det mesta jag sett i handeln fina färger äter bra etc,Mvh Ann-Mari
                        Måste bara informera om att enligt svensk lag får man inte ha fiskar i akvarier på mindre än 40 liter.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        Arbetssätt...