Fjärilsciklider, hur många i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ZerQ
    • January 2006
    • 20

    Fjärilsciklider, hur många i akvariet?

    Hej

    Jag är inte helt nybörjare på akvarier men det är väldigt länge sedan jag hade ett men nu har intresset väckts till liv och har då tänkt införskaffa ett 40 - 50L.

    I detta så vill jag ha Fjärilsciklider, dels för att jag tycker dom är vackra men också för att det ungefär är den typ av fiskar jag ska ha i mitt nästa akvarium (540 - 720L).

    Nu till frågan, hur många fiskar av denna art kan jag ha i denna storlek utan att dom mår dåligt?

    I mitt förra akvarium hade jag typ vanliga sällskapsfiskar och då hade jag som regel att 3L vatten per fisk. Det verkade då fungera alldeles utmärkt men detta är en annan typ av fiskar så därför slänger jag ut denna fråga till er.

    /Johnny
    =========================================
    Neontetror - Leopardpansar malar - eventuellt sniglar
  • jean1
    • August 2005
    • 218

    #2
    I ett akvarium på 40-50 l kan du maximalt ha ett par, dvs en hona och en hane. Men det är nog i underkant det också. Titta på artbeskrivningen här på zoopet och kolla hur stort akvarium de vill ha för att må bra. Även om det är små fiskar (och vackra!) så vill de ha hyfsat stora revir.

    Kommentar

    • ZerQ
      • January 2006
      • 20

      #3
      OK, har läst beskrivningen nu och ser att jag minst bör ha 60L iaf. Det skall nog inte vara något problem.

      Finns det möjlighet att man kommer över fjärilarna i en djuraffär som redan har bildat par, läste att man annars bör ha flera tills dom har bildat par.

      /Johnny
      =========================================
      Neontetror - Leopardpansar malar - eventuellt sniglar

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Ursprungligen postat av ZerQ