Fjärilsciklider, hur många i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ZerQ
    • January 2006
    • 20

    Fjärilsciklider, hur många i akvariet?

    Hej

    Jag är inte helt nybörjare på akvarier men det är väldigt länge sedan jag hade ett men nu har intresset väckts till liv och har då tänkt införskaffa ett 40 - 50L.

    I detta så vill jag ha Fjärilsciklider, dels för att jag tycker dom är vackra men också för att det ungefär är den typ av fiskar jag ska ha i mitt nästa akvarium (540 - 720L).

    Nu till frågan, hur många fiskar av denna art kan jag ha i denna storlek utan att dom mår dåligt?

    I mitt förra akvarium hade jag typ vanliga sällskapsfiskar och då hade jag som regel att 3L vatten per fisk. Det verkade då fungera alldeles utmärkt men detta är en annan typ av fiskar så därför slänger jag ut denna fråga till er.

    /Johnny
    =========================================
    Neontetror - Leopardpansar malar - eventuellt sniglar
  • jean1
    • August 2005
    • 218

    #2
    I ett akvarium på 40-50 l kan du maximalt ha ett par, dvs en hona och en hane. Men det är nog i underkant det också. Titta på artbeskrivningen här på zoopet och kolla hur stort akvarium de vill ha för att må bra. Även om det är små fiskar (och vackra!) så vill de ha hyfsat stora revir.

    Kommentar

    • ZerQ
      • January 2006
      • 20

      #3
      OK, har läst beskrivningen nu och ser att jag minst bör ha 60L iaf. Det skall nog inte vara något problem.

      Finns det möjlighet att man kommer över fjärilarna i en djuraffär som redan har bildat par, läste att man annars bör ha flera tills dom har bildat par.

      /Johnny
      =========================================
      Neontetror - Leopardpansar malar - eventuellt sniglar

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Ursprungligen postat av ZerQ
        Finns det möjlighet att man kommer över fjärilarna i en djuraffär som redan har bildat par, läste att man annars bör ha flera tills dom har bildat par.
        Jag tvivlar på att personalen i akvariebutiker håller koll på vem som har bildat par med vem. Kanske kan man stå och titta ett tag och se om man upptäcker något/några par. Men det kan vara svårt eftersom de brukar vara så många i samma akvarium att det blir omöjligt att ha egna revir.

        Man kan ta hem en hona och en hane och hoppas på att de tycker om varandra. Det borde gå när de bara har varandra. Ungefär som om vi skulle hamna på en öde ö med en främmande människa som dock är den enda tillgängliga honan/hanen
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • ZerQ
          • January 2006
          • 20

          #5
          Hmm, då blir det till att ha bra koll eller som du säger ta hem en hona och hane och hoppas att naturens gång tar ut sin rätt.

          Är väldigt sugen på att skaffa dessa fiskar då jag tycker att dom är klart intressanta både till färgteckning men också att dom verkar vara lätta att få som lekande fiskar.

          /Johnny
          =========================================
          Neontetror - Leopardpansar malar - eventuellt sniglar

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Ursprungligen postat av ZerQ
            Hmm, då blir det till att ha bra koll eller som du säger ta hem en hona och hane och hoppas att naturens gång tar ut sin rätt.
            Mitt första par var osams ett tag men sen hittade de varandra

            Ursprungligen postat av ZerQ
            Är väldigt sugen på att skaffa dessa fiskar då jag tycker att dom är klart intressanta både till färgteckning men också att dom verkar vara lätta att få som lekande fiskar.
            De kan vara stora personligheter. Jag saknar min första hane mycket. Han dog för någon månad sen och tjejen är ensam. Det bor ett nytt ungt par i samma akvarium men de vill inte ha henne i närheten, utan vill bara vara med varandra.

            Både mitt gamla par och det nya har lekt/leker en del, men de var/är verkligen inte duktiga på att försvara äggen, så malarna käkar upp dem...

            Bolivianska fjärilar ska vara bättre på att ta hand om sina ägg/yngel, men de blirt större och behöver mer utrymme än vanliga ramirezi.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • sussia
              • January 2006
              • 273

              #7
              batski... vid villken storlek brukar man se skillnad pa konen... ?
              Break on through to the other side.....

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av sussia
                batski... vid villken storlek brukar man se skillnad pa konen... ?
                Runt 3-4 cm skulle jag tro. De är de nog runt ett halvår gamla.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • sussia
                  • January 2006
                  • 273

                  #9
                  oki... har inte sa lang tid att vanta innan det visar sig om jag har gissat ratt... *ler*
                  Break on through to the other side.....

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av sussia
                    oki... har inte sa lang tid att vanta innan det visar sig om jag har gissat ratt... *ler*
                    Jaha har du unga fjärilar hemma? Är de födda hos dig?

                    Honorna brukar vara röda på magen och hanarna på huvudet. Främre delen av hanarnas ryggfenor brukar bli längre.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • sussia
                      • January 2006
                      • 273

                      #11
                      de ar 2.5-3cm... inte fodda hos mig... har haft dem i 7 dar... de borjar kanna sig hemma nu och kommer garna till glaset nar jag tittar pa dem.. en av dem har jag skrivit om pa forumet, andas haftigt och verkar ha svullna galar.. haller sig undan for det mesta.. jaja det hor inte till den har traden... *sorry*
                      Break on through to the other side.....

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av sussia
                        de ar 2.5-3cm... inte fodda hos mig... har haft dem i 7 dar... de borjar kanna sig hemma nu och kommer garna till glaset nar jag tittar pa dem.. en av dem har jag skrivit om pa forumet, andas haftigt och verkar ha svullna galar.. haller sig undan for det mesta.. jaja det hor inte till den har traden... *sorry*
                        Ja de brukar vara både nyfikna och coola och kommer alltid fram när man närmar sig akvariet Jobbigt med den som inte mår bra Vet tyvärr inte vad det kan vara.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • ZerQ
                          • January 2006
                          • 20

                          #13
                          Ursprungligen postat av sussia
                          ...jaja det hor inte till den har traden... *sorry*
                          Det gör inget Sussia, jag är nyfiken på allt om dessa fiskar och då är det kul och läsa om andras erfarenheter och tankar.

                          Just det där med att se skillnaden på könen är nog ganska bra att kunna om man skall köpa dom i en affär.

                          batski: Gäller det alla typer av malar att dom äter upp ynglena för fjärilarna? eller finns det maltyper som inte rovar så utan håller sig till en mer växtnära diet

                          /Johnny
                          =========================================
                          Neontetror - Leopardpansar malar - eventuellt sniglar

                          Kommentar

                          • dgqlof
                            • November 2003
                            • 1344

                            #14
                            Bra val! Vackra och trevliga fiskar som är bland de allra snällaste cikliderna.

                            Min erfarenhet är att de mindre pansarmalarna klarar fjärilsföräldrar av att hålla undan från sin rom.

                            Även om de bildat ett par i stimmet i akvarieaffären hjälper inte det när du får hem dem. T.ex. håvade jag ut ett lekande par bland mina nyss utvuxna yngel, men det paret har varit heldött sedan de kom ensamma i ett akvarium.

                            Det går bra att se skillnad på könen tidigare än 6 månaders ålder, mina "yngel" har börjat leka redan vid 5 månader.

                            Kommentar

                            • ZerQ
                              • January 2006
                              • 20

                              #15
                              Jag är inne på att mitt stora skall innehålla flera typer ciklider men jag vill gärna ha ciklider som inte förvandlar mitt akvarium till en krigszon med mer döda fiskar än levande och otaliga gropar överallt.

                              Därför så har jag fastnat för fjärilarna och skall lära mig att hantera dom med hjälp av det lilla akvariet först. Tänkte blanda dom och ett stim med kardinaler och en liten mal av något slag.

                              Så då låter det som man skall kika närmare på Pansarmalen.

                              Man får hoppas då att man hittar fjärilar som bildar par även efter hemkomst.

                              /Johnny
                              =========================================
                              Neontetror - Leopardpansar malar - eventuellt sniglar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...