"Algätare"??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fruns akvarium
    • December 2005
    • 7

    "Algätare"??

    Vi har precis skaffat ett 125 liters akvarie där vi har inrett med växter och "resterna" från det lilla gamla 25 liters karet.

    Vi har en dvärggurami hanne, en platy, en guppyhanne och en (fläckig?) pansarmal som köptes som "algätare". Malen har överlevt alla andra fiskar i generationer (3 år?) och verkar trivas bra i det nya akvariet. Hur bra är den som algätare?

    Vi kommer köpa några fiskar till om några dagar när akvariet "mognat2 till sig lite. Antagligen blir det någon större gurami med ett par honor samt några kardinaltetror.

    Kommer pansarmalen funka som algätare? Vilket tips skulle ni föreslå?
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Pansarmalar käkar inte alger, inte så det märks i alla fall. De man brukar kalla "algätare" är Ancistrus, och det finns många olika varianter. Är du säker på att du menar en Pansarmal?

    Ancistrus - http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=315
    Corydoras - http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=301

    Kommentar

    • Fruns akvarium
      • December 2005
      • 7

      #3
      Det är det mest lika jag kunnat hitta. ca 5cm med lite skägg, färgen är beigeaktig, lite halvgenomskinlig med svarta oregelbundna prickar på sidan, översidan och stjärten, och inga prickar på undersidan. Spolformad kropp, fenorna stämmer med de jag sett på bilderna, möjligtvis är ryggfenan högre på vår firre. Jag är rätt säker på att det är en Corydoras, antagligen den "fläckiga". Men är det någon firre som är bra på att "städa" akvariet då?

      Kommentar

      • mohlin
        • January 2004
        • 1487

        #4
        Corysar är bra på att rensa upp på botten, de tar mat som faller ner. Jag ger mina algpiller också, som de slåss med Ancsistrusana om. Och räkorna. Men de är som sagt inga algätare.
        Köp ett gäng, de är stimfiskar. Om inte annat så håll dem för att de är kul att titta på, full fart framåt. Det vill helst ha fin sand att böka runt i, och den ska vara "rund", skarpa kanter skadar deras skäggtömmar.

        Kommentar

        • Fruns akvarium
          • December 2005
          • 7

          #5
          Bra tips, som du säger, det är "full fart framåt" på den enstaka vi har, rätt kul, och den ger blanka tusan i de andra fiskarna, den "kör sitt race" på något sätt. Iofs hade vi målsättningen att ha lite storlek och färg på firrarna, det var därför vi funderade på Gurami och kardinaltetror. Några andra förslag? Diskus eller Skalar är väl för stora, även om det skulle vara kul. Får bli nästa "uppgradering" :-).


          Jag köpte 3mm fint grus, men "välslipat" och runda kanter.
          "Engelskt ..." -någonting, kommer inte ihåg. Verkar inte vara några problem.


          Tack för dina svar!

          Kommentar

          • mohlin
            • January 2004
            • 1487

            #6
            Glöm Discusar, de ska har stort och massor med vattenbyte och noggranna väden. Plus att ditt akvarier är för litet. Inga Scalarer heller. 125 liter är litet. Även om det ser stort ut så här i början.
            Engelsk sjösten är ok. Det är nog det vanligaste. Sen byter många till finare sand ...
            Köp hellre nån fler dväggurami, inga större, de kräver plats och mycket växter.
            Jag har själv honungsgurami (5st) och neoner (30st?),och 6 Pansarmalar i ett 260 liters, plus en massa ancistrusar pga ett övererotiskt par... De som överlever får överleva...Tror jag har 4 kullar nu!

            Kommentar

            Arbetssätt...