Kanske denna fråga passar bättre här

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquagirl
    • January 2006
    • 34

    Kanske denna fråga passar bättre här

    Jag är i valet om jag ska köpa ett 54l startpaket idag på Djurmagazinet. Är detta ett bra "förstagångsakvarium"? Det ingår:
    • belysning
    • filter
    • doppvärmare med termostat
    • foder
    • vattenberedningspreparat
    • håv
    • digital termometer.
    Vad ska köpas till i övrigt?
    Sen undrar jag också hur många växter och tips på fiskar och antal jag kan tänkas ha i detta. Tänkte det skulle bli en fin present åt en som fyller jämt ;-)
  • neon_kimpan
    • August 2005
    • 1733

    #2
    du har la redan frågat detta i en annan tråd eller ??

    isåfall varför här me ?
    MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

    Kommentar

    • Olle A
      • January 2002
      • 1661

      #3
      Jag tycker att det låter som ett alldeles utmärkt akvariepaket, om nu tillbehören är avpassade till akvariet vilket man får förmoda. Men eftersom hobbyn handlar om levande, kännande varelser ska man aldrig ge bort ett akvariepaket som fullständig överraskning utan bara till någon som man vet är intresserad och väl förberedd på det hela. Det kräver ju trots allt en del skötsel, något som man lätt slarvar med om man inte har det rätta intresset.

      Vad jag skulle rekommendera att köpa till i övrigt är en bra akvariebok. Det behöver inte vara något stort praktverk (sådana förutsätter ofta att man redan kan grunderna) men en nybörjarbok med grundläggande information måste man ha. Där står bl a vilka fiskar som är lättskötta och går bra att ha tillsammans, samt vilka växter som växer bra i ett nybörjarakvarium. Finns det en akvarieförening där ni bor kan gärna ett medlemskap där också ingå! Mötena där är det bästa och roligaste stället att lära sig akvariehobbyn.

      Ett vanligt nybörjarfel är att köpa för mycket fiskar och för lite växter. Köp MYCKET växter, helst snabbväxande arter som tar upp mycket näring. Får dessa växter övertaget över algerna från början lär ni knappast få algproblem senare heller. Fiskar är det bra att vara lite försiktig med i början. Många arter är alltid lockande, men eftersom många av våra akvariefiskar är stimfiskar är det bättre att satsa på flera exemplar av ett fåtal arter. Glöm inte att läsa i boken hur stora fiskarna blir (viktigt!), om de är fredliga/aggresiva, vilken vattentemperatur de ska ha m m. Tyvärr kan man inte alltid lita på zoohandlaren som gärna vill sälja det han har. Mata fiskarna med måtta! Många nybörjare matar för mycket, med vattengrumling och alger som följd. Lycka till med den nya hobbyn!

      Olle

      Kommentar

      Arbetssätt...