Mycket bottenslam...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LenaH
    • October 2005
    • 20

    Mycket bottenslam...

    Jag har haft mitt 64 L akvarium i drygt 2 månader nu. Gjorde många 50 % vattenbyten första veckorna pga nitriten. Har en sån där slang som man kan suga upp bottenslammet med. Nu byter jag 30 % vatten var 10:e dag ungefär. Men jisses vad det är rester i gruset. Jag får inte upp mycket, tycker jag i alla fall, när jag byter vatten. Det är ju hur mycket "skit" som helst som virvlar runt.

    Har ett innerfilter som jag inte gjort rent ännu eftersom jag läst att man inte ska göra det för ofta, men det kanske är dags nu då? Vad tror ni? Tycker det verkar bra "tryck" i filtret fortfarande. Eller är det så att det är nyttigt med allt det som göms i gruset? Som jag, som nybörjare, känner så skulle jag vilja göra ett 100 % vattenbyte med rengöring av gruset etc. :P. Nån timma efter vattenbytet så har "skiten" lagt sig igen och vattnet är klart.

    /LenaH
  • gigardt
    • February 2003
    • 772

    #2
    Hur mycket matar du,tycker det låter lite som att det skulle kunna vara orsaken.
    MvH Richard
    600l Sydamerika(invånare se nedan)
    7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
    500l innedamm(Koi)
    4500l Damm(Koi)
    125l yngelburk
    400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

    Kommentar

    • LenaH
      • October 2005
      • 20

      #3
      Tror du?

      Ursprungligen postat av gigardt
      Hur mycket matar du,tycker det låter lite som att det skulle kunna vara orsaken.
      MvH Richard
      Ja, jag vet inte exakt, men de brukar få en nypa mat om dagen och det äts upp på 1-2 min. Jag tycker i alla fall inte att det verkar vara mkt som singlar ner på botten. Jag har 4 guppys och 7 kardinaltetror. Men jag kan ju ge en lite mindre nypa mat. Och kanske byta vatten oftare. Jag får liksom inte upp smutsen med sugen så mkt som jag skulle vilja, men det är väl för att det är ett litet akvarium antar jag.

      Kommentar

      • gladhertha
        • February 2005
        • 1755

        #4
        Det är slam, skit och avföring på botten, filtret kan knappast suga åt sig det som ligger på botten. Det är också bra den där skiten som ligger där, det blir snart till näring som växterna tar upp. Jag brukar bara slamsuga ca 1cm ner i gruset så jag inte tar bort den bra näringen.
        Mvh Hanna
        Min Zoon

        Kommentar

        • vance
          • December 2004
          • 872

          #5
          Jag slamsuger inte alls, när karet varit igång ett tag så försvinner skiten ner väldigt snabbt tycker jag. Beror iofs lite på vad man har för bottensubstrat
          Bara döda fiskar simmar med strömmen

          Kommentar

          • sunkan aspidoras
            • June 2005
            • 925

            #6
            Jag fick slamsuga ibland de första 2 mån. men nu har det blivit så bra balans(1år) att jag aldrig behöver!

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              slamsugning finns inte i mitt vokabulär
              kör 2-4mm grus och skiten försvinner ner rätt fort.

              om man slamsuger ska man bara göra det ytligt för att inte störa bakterierna i botten för mycket.
              och för rent akvarie är inte bra heller, kan ge bl.a problem med cyano.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              Arbetssätt...