För många fiskar eller lagom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vitae
    • November 2005
    • 52

    För många fiskar eller lagom?

    Hej

    Oroar mig för att ha släppt i för många fiskari mitt kar. Jag har använt mig av thinkfish.co.uk och deras virtual community tank samt egna beräkningar på 1 liter per cm - och då hamnar jag en bit under smärtgränsen.

    Men jag läser olika rekommendationer varje dag, så jag skulle vilja höra med er.

    Har: 130liter, externt filter, 7-8 växter, driftved, mangrove rot ornament (ej riktigt träd), en lavasten samt en liten terrakottakruka. Substratet består av relativt finkornigt grus och sand.

    Fiskar; 6 leopard danios, 6 zebra danios, 4 lykttetror, 3 glödbandstetror, 4 metallpansarmalar, 3 honungsguramis, en ancistrus samt en räka.

    Testade vattnet senast i morse; 0 ammoniak, 0 Nitrit, ca 20 Nitrat. Vattenförhållandena är (hittills) väldigt stabila.

    Så har jag tagit mig vatten och fiskar över huvudet, eller är fiskbeståndet ok?

    Tack på förhand
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    hade du i alla på en gång i ett helt nystartat akvarie?
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • Nils Holmström
      • November 2004
      • 2195

      #3
      Jag tycker det verkar helt ok, faktiskt. kanske lite få glödbandstetror som väl är en stimfisk?
      222 liter Malawi

      Kommentar

      • Vitae
        • November 2005
        • 52

        #4
        Ursprungligen postat av lenis3
        hade du i alla på en gång i ett helt nystartat akvarie?
        För att lugna dig, så kan jag svara nej . Körde karet tomt med "fishless cycling" runt 4-5 veckor innan vi släppte ner fisk.

        Har du för övrigt någon kommentar till min fråga?

        Kommentar

        • Vitae
          • November 2005
          • 52

          #5
          Ursprungligen postat av Nils Holmström
          Jag tycker det verkar helt ok, faktiskt. kanske lite få glödbandstetror som väl är en stimfisk?
          Tack för ditt svar. Lyckligtvis hänger glödbandstetrorna ihop med lykttetrorna, så det ser ut som att de trivs. Vet inte om jag får plats med 3 glödbandstetror till, så det får bli ett framtida projekt den dagen jag skaffar ett större kar tror jag.

          Kommentar

          • Nils Holmström
            • November 2004
            • 2195

            #6
            Jaja, men stimmar de med någon annan så lär det ju vara lungt.
            222 liter Malawi

            Kommentar

            • Vitae
              • November 2005
              • 52

              #7
              Fler kommentarer till min fråga, någon ?

              Kommentar

              • Magnuz
                • February 2005
                • 292

                #8
                De flesta fiskarna blir ju rätt små, så det är OK. Dock är alla arter utom honungsgurami och Ancistrus egentligen stimfiskar, men det är oftast inte så noga bara de inte är alldeles för få. Du kan nog släppa i ett par glödbandstetror till om du vill.

                Kommentar

                • lenis3
                  • June 2004
                  • 2254

                  #9
                  hmm nä jag är nöjd så länge akvariet inte var nystartat

                  Men jag kan säga så här, har du ett rejält filter så kan du nog släppa ner fler fiskar eftersom ju bättre filter du har ju mer fisk kan du ha i. Så har iaf jag resonerat.. Jag har ca 70 st 3-6 cm ancistrusyngel i ett 100l med dubbla filter.
                  Min zoon
                  Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                  Kommentar

                  • Vitae
                    • November 2005
                    • 52

                    #10
                    Tack för era svar då kan jag pusta ut och sluta oroa mig (i onödan?).

                    Det är lätt att hetsa upp sig över allt möjligt när man börjar med ngt som är alldeles nytt för en, oavsett hur mycket man har läst på sig.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...