Slöjstjärtar i 54L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TacoBelle
    • December 2005
    • 66

    Slöjstjärtar i 54L

    Min favoritfisk är verkligen slöjstjärtar. Så jag undrar kan man ha några små slöjstjärtar i ett 54L ett tag, tills man har sparat ihop pengar och kan köpa ett större kar till dom? Det borde väl vara okej?
  • Yrrah
    • August 2004
    • 188

    #2
    Temporärt är väl nästan allt ok. Frågan är hur länge och hur stor din fisk är, det är ditt samvete som sätter gränsen. Men om den är liten så visst..
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=377942

    Kommentar

    • TacoBelle
      • December 2005
      • 66

      #3
      Ursprungligen postat av Yrrah
      Temporärt är väl nästan allt ok. Frågan är hur länge och hur stor din fisk är, det är ditt samvete som sätter gränsen. Men om den är liten så visst..
      Hur länge (vilken storlek) går det att han dom i 54 L då? Nu är dom pyttesmå, bara några cm stora.

      Kommentar

      • Yrrah
        • August 2004
        • 188

        #4
        Såvitt jag har förstått så är det inga problem att ha små fiskar i små kar. Det man ska tänka på att vissa små fiskar snart blir stor och då behöver stora kar. Men i ditt fall är det inga problem så länge du byter upp dig innan dom blir stora. Men du går ju i större-akvarie tankar...

        Ta reda på hur snabbt dom växer bara. Jag skulle nog helst byta innan dom börjar bli upp emot 10 cm (absolut max)
        Senast redigerad av Yrrah; 30 December 2005, 18:01.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=377942

        Kommentar

        • TacoBelle
          • December 2005
          • 66

          #5
          Ursprungligen postat av Yrrah
          Såvitt jag har förstått så är det inga problem att ha små fiskar i små kar. Det man ska tänka på att vissa små fiskar snart blir stor och då behöver stora kar. Men i ditt fall är det inga problem så länge du byter upp dig innan dom blir stora. Men du går ju i större-akvarie tankar...

          Ta reda på hur snabbt dom växer bara. Jag skulle nog helst byta innan dom börjar bli upp emot 10 cm (absolut max)
          Vet du möjligen vart jag kan få reda på hur fort dom växer? Men det borde väl ta lång tid för dom att bli så stora som 10 cm?

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            De blir inte särskilt stora i 50 liter vatten utan anpassar sig till volymen, eller dör.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • TacoBelle
              • December 2005
              • 66

              #7
              Ursprungligen postat av Kramfors
              De blir inte särskilt stora i 50 liter vatten utan anpassar sig till volymen, eller dör.

              Så du menar att det inte går att ha dom i 54L temporärt?

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Du kan ha dem i 54 liter.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kramfors
                  De blir inte särskilt stora i 50 liter vatten utan anpassar sig till volymen, eller dör.
                  Vilket jag tolkar som att dom inte kommer att trivas särskilt bra... Bättre att spara tills man har det stora karet och hålla sig till små fiskar i små kar, och då menar jag fiskar som är små även som vuxna! Om man verkligen tycker om slöjstjärtar så vill man väl att dom ska trivas, eller?
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • TacoBelle
                    • December 2005
                    • 66

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kramfors
                    Du kan ha dem i 54 liter.
                    Hur länge då?

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Har du ett bra filter och sköter vattenbyten, ger dem ett bra foder i lagom mängd kan de vara i ett litet akvarium länge.
                      Väldigt enkelt förklarat så avger fisken ett hormon (feromoner) som gör att de inte växer lika mycket som i ett stort akvarium, flyttar du fisken till ett större akvarium då börjar den växa igen.

                      Varför det anses att Slöjstjärten ska stora akvarium beror på dess tarmsystem, matsmältning och aptit, vilket gör att foder kommer ut via avföringen och förorenar vattnet.
                      Då filtren i små akvariepaket brukar vara små och billiga för att kunna säljas till ett lågt pris är det lämpligt att ha ett större filter till Slöjstjärtar.

                      Jag vet att många utbrister att den behöver större akvarium, men om du sköter fiskarna så märker du när de inte längre trivs i sitt akvarium, eller du ser att nu börjar de bli för stora för akvariet.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • TacoBelle
                        • December 2005
                        • 66

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kramfors
                        Har du ett bra filter och sköter vattenbyten, ger dem ett bra foder i lagom mängd kan de vara i ett litet akvarium länge.
                        Väldigt enkelt förklarat så avger fisken ett hormon (feromoner) som gör att de inte växer lika mycket som i ett stort akvarium, flyttar du fisken till ett större akvarium då börjar den växa igen.

                        Varför det anses att Slöjstjärten ska stora akvarium beror på dess tarmsystem, matsmältning och aptit, vilket gör att foder kommer ut via avföringen och förorenar vattnet.
                        Då filtren i små akvariepaket brukar vara små och billiga för att kunna säljas till ett lågt pris är det lämpligt att ha ett större filter till Slöjstjärtar.

                        Jag vet att många utbrister att den behöver större akvarium, men om du sköter fiskarna så märker du när de inte längre trivs i sitt akvarium, eller du ser att nu börjar de bli för stora för akvariet.
                        Tack för ditt svar! Då har jag lite följdfrågor. Såg nu att det fanns en egen guldfiskrubrik men eftersom jag redan börjat här så fortsätter jag

                        *Filtret jag har heter Hydea Pico filter, är det okej? (ett sånt här http://www.gibbon.se/Products/Produc...87&ItemIndex=6 )

                        *Vattenbytet blir ca 15% en ggr i veckan, är det tillräckligt?

                        *Vilket foder är bra och hur mycket bör räcka till två slöjstjärtar?

                        Jag vill verkligen att fiskarna ska trivas hos mig och ha det bra. Slöjstjärtar är mina favoriter MEN skulle det verkligen inte gå så får jag ju acceptera det

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          Filtret är för litet, du ska ha det största filtret som får plats på höjden i akvariet, det ska också gå att reglera flödet på filtret.

                          "Vattenbytet blir ca 15% en ggr i veckan, är det tillräckligt?"
                          Nej en Slöjstjärt ska ha perfekt vatten, 30-40 % i veckan är mer normalt.
                          Du ska ha Guldfisk pellet eller flingor som du låter ligga i blöt en stund före utfodringen.

                          Har du akvariet nu eller ska du köpa.
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • TacoBelle
                            • December 2005
                            • 66

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kramfors
                            Filtret är för litet, du ska ha det största filtret som får plats på höjden i akvariet, det ska också gå att reglera flödet på filtret.

                            "Vattenbytet blir ca 15% en ggr i veckan, är det tillräckligt?"
                            Nej en Slöjstjärt ska ha perfekt vatten, 30-40 % i veckan är mer normalt.
                            Du ska ha Guldfisk pellet eller flingor som du låter ligga i blöt en stund före utfodringen.

                            Har du akvariet nu eller ska du köpa.

                            Jag har akvariet nu, det är uppstartat och klart. Jag håller på att söka olika fisksorter som kan tänkas passa men jag hittar inget som jag gillar
                            Jag gillar även bettor som jag vet passar, men hittar inga fina här jag bor. Jag vill ha fisk med vackra färger och karaktär.

                            Kommentar

                            • idunb
                              • August 2005
                              • 39

                              #15
                              Sälj ditt galma kar och spara tills du har råd att köpa ett stort, då har du ett rent samvete och glada fiskar du tycker om i slutendan..det är väl det som räknas!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...