Helt ny som akvarist, främst frågor om guppy.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • madaluha
    • December 2005
    • 48

    Helt ny som akvarist, främst frågor om guppy.

    Helt ny här och helt ny som akvarieägare. En idé jag fick av barnens intresse av akvarium. Jag ville att jag och mina barn (4 och 2 år) skulle skaffa ett djur tillsammans att kunna glädjas och intresseras av men då jag pluggar heltid och har en hund sedan tidigare och, som sagt, två små som jag vill ha så mycket tid till som möjligt så kom jag på idén att skaffa ett akvarium eftersom jag och barnen tycker att det är en rolig hobby samtidigt som fiskar (till skillnad från andra djur) inte kräver samma sociala uppmärksamhet.

    Till mina frågor. Jag har då skaffat ett akvarium på ca. 60 liter. Jag är redan sugen på att byta ut det mot ett större men just nu tillåter inte ekonomin det men jag siktar på ett akvarium på runt 200-300 liter när jag får råd.
    Nåja, i akvariumet finns nu ett gäng neontetror, ett par guppyhanar med tillhörande honor (2 hanar och 4 honor), en algätare, en liten groda och en praktbotia. Och innan någon börjar hojta om praktbotian så vet jag att akvariet är för litet för den men jag visste inte det när jag skaffade den på inrådan från djuraffären som bot mot mina snäckor.
    Nu har jag bläddrat igenom lite här om guppys och undrar nu om alla guppys får yngel "automatiskt" (man får lätt den uppfattningen här) och nu till en kanske urdum fråga: Vad gör jag med dem?
    Måste jag ta ur dom ur mitt akvarium för att skydda dem under första tiden och måste de då ha ett "fullvärdigt" akvarium eller hur kan jag förvara dem (jag hoppas förstås att svaret ska bli att de kan ha det bra i akvariet som jag har ;-) )?
    Vad gör jag om akvariet blir överbefolkat av guppys? Finns det djuraffärer som tar emot fiskar och säljer dem eller hur gör jag? Jag vill ju inte att mina fiskar ska få det för trångt.
    Och så var det det där med maten... hur mycket är för mycket? Har läst att det är lagom med det de äter inom 3 minuter men här ligger en del småsmulor kvar betydligt längre, bör jag minska tro?
    Sist men inte minst har jag blivit orolig för min lilla algätare efter att ha läst här att man kan behöva lägga i en algtablett innan man har alger i akvariet. Är det ett "måste" för att han ska må bra eller kan han få tillräckligt att äta ändå. Äter de någon annan föda? Jag matar mina fiskar med flingfoder och frysta larver (dock inte både ock på samma dag).

    Jag misstänker att en hel del jag frågat om finns upplysning om här redan men jag har sökt en del här redan (har fått svar på många andra frågor) och jag kan i ärlighetens namn inte söka hur länge som helst. Har liksom läxor, nyårsstök, barn, hund, akvarium, städning, jobb, matlagning o.s.v. att sköta. Ett liv med andra ord
    Enda sättet att få tyst på en kvinna är att låta henne prata till punkt.

    (Citat av Claes af Gejierstam, han ska ju säga något klokt han också )
  • sacha
    • May 2005
    • 1016

    #2
    Hej å välkommen till zoopets internetforum.. El chip å välkommen till Hajk som han på tv hade sagt ))

    Jo guppy får mer el mindre yngel bara de e en hona å en hane å lite vatten då såklart. Vill du vara säker på att få behålla så många yngel som möjligt sätter du honan i en födokasse när hon börjar bli rund (även mörk vid öppningen) å låter henne föda där i.. ((yngelkasse är ett nät typ man kan lägga fisken i så att inte ynglena blir uppätna, kostar en 30kr på zoo))

    El så skaffar du något litet temporärt kar.. Kan bestå av en plastbunke el vad som helst, på kanske 10l å låter henne föda där i... å sen flyttar du tillbaka honan.

    ELLER... så låter du henne föda i karet...å om du vill att så många som möjligt ska klara sej så äre täta växter som gäller, gärna mossa etc. å flytväxer så att fisken kan gömma sej för dom som vill äta...

    Vad du ska göra med yngel!? Sälja till zoo, ge bort till vänner.. behålla själv. Ring zoo å kolla.. vissa köper vissa taremot gratis å vissa vill inte ha alls... I värsta fall får du gallra ut..döda dom med andra ord...

    Angående frågorna om din mal vet jag inte .... Men de kommer säkert nån annan som kan svara på den frågan

    Hej hopp.. Å du!!! Än en gång.. Välkommen till zoopet.se
    Tjopp...

    Kommentar

    • laerni
      • October 2005
      • 1046

      #3
      Jag vet inte vad det är för algätare men dom brukar uppskatta gurka! Låt en gurkskiva ligga över natten och ta upp den morgonen därpå!
      Lasse

      Min Zoon

      Bilder på Diskusyngel mm:
      http://www.laerni.dk/rubin.htm
      Nytaget på Diskusfröna
      http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

      De senaste
      http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

      Kommentar

      • Birgitta W
        • October 2005
        • 2764

        #4
        Ursprungligen postat av madaluha
        Sist men inte minst har jag blivit orolig för min lilla algätare efter att ha läst här att man kan behöva lägga i en algtablett innan man har alger i akvariet. Är det ett "måste" för att han ska må bra eller kan han få tillräckligt att äta ändå. Äter de någon annan föda?
        Vad har du för algätare? Jag ger mina otocinclus algtabletter ibland och djupfrysta räkor, som man tinar lite lätt och skalar.
        Men dom får inte bli bortskämda så dom inte äter algerna...
        Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

        Min zoon :
        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

        Kommentar

        • AnnikaW
          • August 2003
          • 343

          #5
          Hej!
          Vad kul med ett nytt akvarium!
          Ja, guppy får yngel "automatiskt". Det absolut bästa och enklaste sättet om man vill att ynglen ska växa upp till vuxna guppies är att låta dem stanna i det stora akvariet. Det funkar ju förståss bara om man inte har så rovgiriga fiskar där. Neontetror funkar bra, iallafall hos mig, hur det är med groda och praktbotia vet jag inte.
          Det kan bli problem med för många yngel. Få affärer vill ha hemmafödda blandguppy.
          Affärer vill dessutom bara ha vuxna utfärgade guppies, gärna i en större grupp.
          Mat-tips: Till guppyyngel, men även till vuxna guppies och tetrorna, kläck artemia ibland.
          Algätaren (vilken art?) bör nog få algtabletter (bryt en liten bit) eller annan mat ibland. Botian kommer nog att gilla den tabletten också.
          Mata gärna flera gånger om dagen men lite i taget. Tipset om att det ska ätas upp inom några minuter är bra.

          Kommentar

          • madaluha
            • December 2005
            • 48

            #6
            Ursprungligen postat av Birgitta W
            Vad har du för algätare? Jag ger mina otocinclus algtabletter ibland och djupfrysta räkor, som man tinar lite lätt och skalar.
            Men dom får inte bli bortskämda så dom inte äter algerna...
            (rodnar av skam) Jag hade hoppats att slippa svara på just den frågan :o Pinsamt nog vet jag ju inte svaret på den. Jag gick glatt och blåögt in i affären och bad att få en passande algätare för det ska man ju ha, det vet ju alla . Det är en väldigt liten en om det hjälper och som jag förstod det på djuraffären så ska den inte bli så stor utan skulle vara lagom till mitt lilla akvarium, mörk med ljusa prickar.
            Jag bor ju en bit ifrån närmaste djuraffär och vill helst slippa åka in om jag inte måste nu när vi ÄNTLIGEN är lediga (bara några dagar till vill säga). Räkor har jag ju hemma ändå. Ska jag dela den isåfall och är det inte risk att de andra fiskarna äter upp allt så det inte blir något kvar till honom? Och om de andra fiskarna äter av räkorna antar jag att jag inte ska ge dem mat utöver det samtidigt.
            Gurkan lät ju också intressant men räcker det verkligen som näring till honom och förresten... hur vet man att de har tillräckligt med alger att äta i akvariet naturligt så att säga. Många frågor ;-)

            Kom just på en ny fråga om guppyavel. Hur vet man när de parar sig så man kan fundera på när det kan tänkas bli yngel och måste jag ge dem mer foder då (vill ju inte övergöda dem).
            Enda sättet att få tyst på en kvinna är att låta henne prata till punkt.

            (Citat av Claes af Gejierstam, han ska ju säga något klokt han också )

            Kommentar

            • skrabbe
              • October 2005
              • 90

              #7
              Vill du inta ha guppynglena så låt dem bara vara i karet så blir nog de flesta uppätna om du vill ha dem så håva upp dem och lägg dem i ett mindre kar; det räcker med ett litet den första tiden. Ynglena äter samma mat som föräldrarna men mindre bitar. mata gärna med artemia också, det gör att de vxer snabbare. Jag odlar guppys på liten skala och har hittills inte fått så många att jag inte vet vad jag ska göra av dem, har haft ute annonser och därmed fått köpare. Men jag vet att det fins djuraffärer som tar emot yngel som är stora nog.

              Vill du veta mer om guppys får du gärna gå in på min guppysida eller PM:a mig.

              40 liters; Guppys, spanska revbensalamandrar
              150 liters; Rödörad vattensköldpadda
              2 * 20 liters; Tomma
              _________________________________________

              Kommentar

              • Birgitta W
                • October 2005
                • 2764

                #8
                Sorry, sorry, sorry!!! Ärtor skulle det vara, inte räkor!!!:o :o :o
                Gurka eller squash brukar också uppskattas. Men den blir mjuk så fort tycker jag.
                Trä en sked genom så sjunker den...
                Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                Min zoon :
                http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                Kommentar

                • sunkan aspidoras
                  • June 2005
                  • 925

                  #9
                  Algtabletter till algätaren annars kan den tyna bort!!

                  Kommentar

                  • skrabbe
                    • October 2005
                    • 90

                    #10
                    Ursprungligen postat av Birgitta W
                    Sorry, sorry, sorry!!! Ärtor skulle det vara, inte räkor!!!:o :o :o
                    Gurka eller squash brukar också uppskattas. Men den blir mjuk så fort tycker jag.
                    Trä en sked genom så sjunker den...
                    Fast metall i vattnet är väl inget bra?

                    40 liters; Guppys, spanska revbensalamandrar
                    150 liters; Rödörad vattensköldpadda
                    2 * 20 liters; Tomma
                    _________________________________________

                    Kommentar

                    • sacha
                      • May 2005
                      • 1016

                      #11
                      Ska ju bara ligga i över dagen.. Sen tror jag inte direkt att bestick flagnar..
                      Tjopp...

                      Kommentar

                      • Hugin
                        • December 2005
                        • 499

                        #12
                        Anars kan man ju ta guld skedarna eller skedar belägda med bladguld...
                        "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
                        Winston Churchill

                        Kommentar

                        • skrabbe
                          • October 2005
                          • 90

                          #13
                          Ursprungligen postat av Hugin
                          Anars kan man ju ta guld skedarna eller skedar belägda med bladguld...
                          Jag tänkte mer att man kunde ta typ en plastsked eller likande, eller varför inte klämman fast gurkan under en rot eller något?

                          40 liters; Guppys, spanska revbensalamandrar
                          150 liters; Rödörad vattensköldpadda
                          2 * 20 liters; Tomma
                          _________________________________________

                          Kommentar

                          • Birgitta W
                            • October 2005
                            • 2764

                            #14
                            Ursprungligen postat av skrabbe
                            Jag tänkte mer att man kunde ta typ en plastsked eller likande, eller varför inte klämman fast gurkan under en rot eller något?
                            Rostfria skedar är ingen fara. Squashen ska bara ligga ett dygn, den löser upp sig. Gurka är ännu värre...
                            Man kan också ge dom förvälld brysselkål, broccoli och andra godsaker!
                            Och algtabletter.
                            För mina otocinclusar tog det ett tag innan dom hittade maten och förstod vad den var bra för... Men nu äter dom med god aptit, och det gör nästan alla av dom andra fiskarna också!
                            Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                            Min zoon :
                            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                            Kommentar

                            • Fisktjejen
                              • February 2005
                              • 310

                              #15
                              Hej!
                              Du har redan fått många bra svar men jag kan tillägga att om du har en botia så blir det nog inte så många yngel över, de äts upp.

                              Det låter som om du matar lite för mycket, mata med max det som äts upp på en minut!

                              Malar gillar som sagt brysselkål (förvälld), zuccini (skala och skär en centimeters skiva, ta bort kärnorna i mitten, lägg i ett glas och in i micron ca en minut, vänta ett par minuter, häll på kallvatten och då sjunker den och kan serveras - favoriträtt hos mina malar) och ärtor (häll varmvatten på dem i ett glas och skala dem innan servering). Gurka blir slibbigt väldigt snabbt.
                              Lämpligt att börja med grönsaker varannan dag kanske, dagen efter tar du bort de rester som finns efter grönsaken.

                              Gott Nytt År!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...