Helt ny som akvarist, främst frågor om guppy.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • madaluha
    • December 2005
    • 48

    Helt ny som akvarist, främst frågor om guppy.

    Helt ny här och helt ny som akvarieägare. En idé jag fick av barnens intresse av akvarium. Jag ville att jag och mina barn (4 och 2 år) skulle skaffa ett djur tillsammans att kunna glädjas och intresseras av men då jag pluggar heltid och har en hund sedan tidigare och, som sagt, två små som jag vill ha så mycket tid till som möjligt så kom jag på idén att skaffa ett akvarium eftersom jag och barnen tycker att det är en rolig hobby samtidigt som fiskar (till skillnad från andra djur) inte kräver samma sociala uppmärksamhet.

    Till mina frågor. Jag har då skaffat ett akvarium på ca. 60 liter. Jag är redan sugen på att byta ut det mot ett större men just nu tillåter inte ekonomin det men jag siktar på ett akvarium på runt 200-300 liter när jag får råd.
    Nåja, i akvariumet finns nu ett gäng neontetror, ett par guppyhanar med tillhörande honor (2 hanar och 4 honor), en algätare, en liten groda och en praktbotia. Och innan någon börjar hojta om praktbotian så vet jag att akvariet är för litet för den men jag visste inte det när jag skaffade den på inrådan från djuraffären som bot mot mina snäckor.
    Nu har jag bläddrat igenom lite här om guppys och undrar nu om alla guppys får yngel "automatiskt" (man får lätt den uppfattningen här) och nu till en kanske urdum fråga: Vad gör jag med dem?
    Måste jag ta ur dom ur mitt akvarium för att skydda dem under första tiden och måste de då ha ett "fullvärdigt" akvarium eller hur kan jag förvara dem (jag hoppas förstås att svaret ska bli att de kan ha det bra i akvariet som jag har ;-) )?
    Vad gör jag om akvariet blir överbefolkat av guppys? Finns det djuraffärer som tar emot fiskar och säljer dem eller hur gör jag? Jag vill ju inte att mina fiskar ska få det för trångt.