Tusen frågor (minst) :-)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #46
    Återgå till att svara och diskutera ursprungsfrågan istället för att träta - det leder definitivt ingenstans
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • sacha
      • May 2005
      • 1016

      #47
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Återgå till att svara och diskutera ursprungsfrågan istället för att träta - det leder definitivt ingenstans
      Japp japp.. Vi reder ut de där i pm nu
      Tjopp...

      Kommentar

      • TacoBelle
        • December 2005
        • 66

        #48
        Yes nu är vi så lugna så...som filbunkar *gräver ner stridsyxan*

        Kommentar

        • sunkan aspidoras
          • June 2005
          • 925

          #49
          Angående dina svärdsplantor.... dem blir väldigt stora med tiden, kanske lite stora för 54L. ska kanske inrikta dig på nå mindre och inte så "vida" växter. dem kan dessutom vara lite svåra att hålla fina... "kräver" tablettnäring!
          Senast redigerad av sunkan aspidoras; 29 December 2005, 23:49.

          Kommentar

          • CalleAkvarist
            • November 2005
            • 1059

            #50
            Snäckor...

            är bra algätare men vissa förökar sig mer än ungfödande tandkarpar ! Posthornssnäcka finns det delade meningar om, vissa har lyckats medans vissa tyckar att dom är hemska och käkar rom som katten på musen! Trädgårdssnäckor (vinbergssnäckor) är inte bra då dom kan dö och ruttna och..... BLÄ! Däremot är Ampullariasnäcka en fin snäcka. Den kan föröka sig men inte lika mycket som posthornssnäcka.
            Förresten... Välkommen till Zoopet!
            Lycka till med karet!

            Kommentar

            • TacoBelle
              • December 2005
              • 66

              #51
              Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
              Angående dina svärdsplantor.... dem blir väldigt stora med tiden, kanske lite stora för 54L. ska kanske inrikta dig på nå mindre och inte så "vida" växter. dem kan dessutom vara lite svåra att hålla fina... "kräver" tablettnäring!
              Hmm...har du några förslag på mindre lättare växter då? Dom bör helst vara tjockbladiga och tåliga och inte så ljuskrävande

              Kommentar

              • TacoBelle
                • December 2005
                • 66

                #52
                Ursprungligen postat av calle95
                är bra algätare men vissa förökar sig mer än ungfödande tandkarpar ! Posthornssnäcka finns det delade meningar om, vissa har lyckats medans vissa tyckar att dom är hemska och käkar rom som katten på musen! Trädgårdssnäckor (vinbergssnäckor) är inte bra då dom kan dö och ruttna och..... BLÄ! Däremot är Ampullariasnäcka en fin snäcka. Den kan föröka sig men inte lika mycket som posthornssnäcka.
                Förresten... Välkommen till Zoopet!
                Lycka till med karet!
                Tack Calle! Jag ska höra i butiken om dom har några Ampullariasnäckor!

                Kommentar

                • CalleAkvarist
                  • November 2005
                  • 1059

                  #53
                  Dom brukar vara svåra att hitta.... Enda stället där jag sett några är på AkvarieLagret i Bromma.

                  Kommentar

                  • TacoBelle
                    • December 2005
                    • 66

                    #54
                    Ursprungligen postat av calle95
                    Dom brukar vara svåra att hitta.... Enda stället där jag sett några är på AkvarieLagret i Bromma.
                    Calle! Det är tyvärr för långt bort. I vår butik har dom några gula snäckor, stora som pingisbollar ungefär och runda. Vad kan det vara för någon sort?

                    Kommentar

                    • Birgitta W
                      • October 2005
                      • 2764

                      #55
                      Ursprungligen postat av TacoBelle
                      I vår butik har dom några gula snäckor, stora som pingisbollar ungefär och runda. Vad kan det vara för någon sort?
                      Låter som Ampullaria tycker jag. Äppelsnäckor. Vet de inte i affären vad det är för snäckor?
                      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                      Min zoon :
                      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                      Kommentar

                      • TacoBelle
                        • December 2005
                        • 66

                        #56
                        Ursprungligen postat av Birgitta W
                        Ursprungligen postat av TacoBelle
                        I vår butik har dom några gula snäckor, stora som pingisbollar ungefär och runda. Vad kan det vara för någon sort?
                        Låter som Ampullaria tycker jag. Äppelsnäckor. Vet de inte i affären vad det är för snäckor?
                        Det stämmer nog, jag gogglade på äppelsnäcka och hittade den här bilden. Och så ser dom ut. Vad bra att dom har sånna där då!

                        Kommentar

                        • Johnny02
                          • December 2005
                          • 27

                          #57
                          Ursprungligen postat av TacoBelle


                          Och så är det växterna Jag köpte växter för 200 spänn (tror det var svärdplantor kan det stämma) och dom ser helt brundassiga och tråkiga ut. Vet inte vad det är för fel. Bladen är liksom fladdriga och fläckiga, inte alls som när jag köpte dom, ser nästan lite vissna ut. Fast jag har tillsatt växtnäring till vattnet. Har ni någon aning om vad det kan vara och vad jag kan göra åt det?


                          Jag är också nybörjare , men kan det inte vara som så att det halvdassiga lysrör helt enkelt inte ger växterna tillräckligt med ljus?

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            • December 2004
                            • 139

                            #58
                            Tacobell, vill du ha roliga fiskar?

                            Kolla in snäcklekare: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=117


                            Bara ett tips...


                            Mvh Erik
                            Malawifreak

                            Kommentar

                            • Fruns akvarium
                              • December 2005
                              • 7

                              #59
                              Dvärggurami

                              Ursprungligen postat av TacoBelle
                              Tack för svaret! Jag hade akvarium förr och hade då guppy, svärdbärare, platy och sånna vanliga fiskar, det var inte alls roligt vad jag minns och deras utseende tilltalar mig inte alls. Har man bettor kan man ju ha en hane och några honor och lite andra småfiskar. Jag ska kika lite mer på dvärgguramin


                              Vi har en dvärggurami hanne i ett nystartad 125 liters akvarie. Från början hade vi en hona också, men förra akvariet var bara 25 liter. så det dröjde inte länge förrän hannen hade jagat livet ur honan, och några andra också. (ett par kardinaltetror). Men Guramin är väldigt vacker och rätt kul. Har en platy också och platyns kompis just nu är just guramin. Platyn tyder sig liksom till Guramin, speciellt efter akvarieflytten. Utöver det har vi en söderavlad guppyhanne, men han lever så länge han lever, och en pansarmal (tror jag) av något slag som är rätt kul. Läser man om den verkar den vara lite känslig. (Sök på corydoras bland artbeskrivningar). Den är visst stimfisk och det rekommenderas tydligen minst 6 stycken i ett akvarium, men vår har levt ensam och har överlevt alla andra fiskar flera gånger om.

                              Tänkte köra in akvariet några dagar till innan vi köper fler fiskar. Vet inte vilka det blir då, men förmodligen någon större guramihanne plus honor, plus några kardinaltetror också.

                              Vi är rätt nya på detta också så det är intressant och lärorikt med forumen. Tack för bra svar från er (nästan alla).

                              Kommentar

                              • Vitae
                                • November 2005
                                • 52

                                #60
                                Jag har 3 honungsguramis i min tank, en hane och två honor eftersom jag läst rekommendationer om att ha minst 2 honor per hane. Såhär långt verkar det fungera bra, han hackar inte på honorna nåt nämnvärt utan kör dem ett race runt karet bara ibland för att påminna dem om vem som är deras herre och mästare :P

                                Kommentar

                                Arbetssätt...