Tusen frågor (minst) :-)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TacoBelle
    • December 2005
    • 66

    Tusen frågor (minst) :-)

    Det var längesen jag hade akvarium, nu var det dags igen. I tisdags var vi och köpte ett jättefint kar på 54L med välvd framruta. Mörkt grus, växter, gren, pump och doppvärmare.
    Jag har gjort allt iordning efter konstens alla regler.
    När allt var på plats kom jag på att jag kanske borde ställt akvariet på något. Borde jag ha ställt akvariet på en duk eller frigolit?
    Det är ju en svart lös plastlist runt det i bottnen så jag tänkte att det inte behövdes.

    Två dagar senare går det sådär. Jag är inte nöjd med akvariet, pumpen skränar och låter som ett trasigt kylskåp och lysröret bråkar. Så jag ska byta både pumpen och ljusrampen nästa vecka.

    Och så är det växterna Jag köpte växter för 200 spänn (tror det var svärdplantor kan det stämma) och dom ser helt brundassiga och tråkiga ut. Vet inte vad det är för fel. Bladen är liksom fladdriga och fläckiga, inte alls som när jag köpte dom, ser nästan lite vissna ut. Fast jag har tillsatt växtnäring till vattnet. Har ni någon aning om vad det kan vara och vad jag kan göra åt det?

    Och så skulle jag vilja ha lite fisktips. Vilka fiskar kan jag ha? Jag är tyvärr lite kräsen och gillar inte guppys, platy, mollys, svärdbärare och liknande.
    Skulle kunna tänka mig kardinaltetra men vill även ha någon större fisk med mycket färg. Jag har inte hittat någon djuraffär här i trakten som har fina bettor

    Jag har även spanat in några ursöta små albinogrodor som jag tänkte ska få simma runt på bottnen, någon som vet något om dessa små grodor? Och funderar även på att ha några sniglar/snäckor som äter alger istället för malar.

    Så alla tips och råd mottages tacksamt!
  • sacha
    • May 2005
    • 1016

    #2
    Om du söker i forumet så finns alla dessa frågor besvarade många gånger... Å titta även i artbeskrivningen för att få tips på fisk som passar i ett 54l kar..
    Tjopp...

    Kommentar

    • TacoBelle
      • December 2005
      • 66

      #3
      Jamen jippi! Detta var mitt allra första inlägg här på zoopet, jag har inte klurat ut hur man söker ännu.

      Kommentar

      • sacha
        • May 2005
        • 1016

        #4
        Nää.. De gör man i sökrutan ovan här.. Ifall du börjar med att läsa där de står
        "Viktiga regler samt info om Zoopets forum" Så kommer du säkert att lära dej att söka å hitta svar på många av dina frågor genom att läsa zoopets första sida...
        Tjopp...

        Kommentar

        • TacoBelle
          • December 2005
          • 66

          #5
          Jaha okej...och du Tack för det varma välkommandet! :-/

          Kommentar

          • Birgitta W
            • October 2005
            • 2764

            #6
            Ursprungligen postat av TacoBelle
            Jaha okej...och du Tack för det varma välkommandet! :-/
            Hej och välkommen till Zoopet och livet som akvarist!

            Det är bra att ställa akvariet på frigolit eftersom det är tryckutjämnande, om ytan är lite ojämn. Och att ha frigolit i botten inuti akvariet. Också tryckutjämnande och det skyddar glasbottnen.

            Väldigt underligt med växterna... Kanske dom inte var helt OK i alla fall när du köpte dom?

            Bettor och snäckor hoppas jag andra kan svara på. Jag är inte så hemma på det området...

            Jag har alltid fått bra svar här i Forumet, så vänta tills "experterna" loggat in... Är tyvärr inte heller någon expert ...
            Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

            Min zoon :
            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

            Kommentar

            • sacha
              • May 2005
              • 1016

              #7
              Ursprungligen postat av TacoBelle
              Jaha okej...och du Tack för det varma välkommandet! :-/
              Eftersom jag antar att du va ironisk, å tycker säkert att du har blivit jätte illa behandlad av mej...så får jag be om ursäkt.. Men jag kommer inte på något bättre sätt att än att tala om att de finns regler å grejer å läsa å att frågorna finns besvarade flera gånger...

              Tycker inte jag va de minsta otrevlig..

              El tycker du att jag ska svara på alla frågor så att du slipper å göra nått själv?!
              Tjopp...

              Kommentar

              • NiXoN
                • December 2003
                • 2068

                #8
                Först o främst så välkommen..
                Om pumpen låter och de är en intern pump så har du nog inte lyckats med att lufta ur den, annars så skall dom inte låta nå mycket..

                Frigolit eller liggunderlag under akvariet är alldrig fel om du skall ha de stående på ett vanligt bord.

                Växterna är de svårt att säga nåt om när de har gått så fort, näringsbrist i ett vanligt akvarium brukar ta mer tid.
                Kan de hända att dom fått kallt eller torkat?

                När de gäller fiskar så rekomenderar jag sökmotorn, men annars så kan man tänka sig dvärgguramis..
                Var försiktig med att inte överbefolka akvariet.
                Lycka tilll

                Kommentar

                • TacoBelle
                  • December 2005
                  • 66

                  #9
                  Tack för ditt svar! Ja det är märkligt med växterna, funderar på om jag ska klippa ner dom...tar det lång tid innan dom växer upp igen?

                  Kommentar

                  • TacoBelle
                    • December 2005
                    • 66

                    #10
                    Japp sacha du har rätt...jag var ironisk. Men du behöver inte be om ursäkt. Jag vet hur det är på forum. Folk som har varit här länge irriterar sig alltid på gröngölingar som kommer in och ställer samma frågor om och om igen. I början svarade du på det men nu har du tröttnat...eller hur ;-)
                    Du behöver inte svara på mina frågor om du inte vill. Men va då hellre tyst och skriv ingenting.

                    Kommentar

                    • TacoBelle
                      • December 2005
                      • 66

                      #11
                      Tack för ditt svar! Hur gör man för att lufta ur pumpen?

                      Jag har akvariet på köksbänken, känns lite bökigt att behöva tömma det för att lägga något under och sen börja om igen

                      Växterna Torkat! Så kan det kanske vara, hemresan från butiken tog en bra stund. Tror du dom hämtar sig efter det eller är det kört?

                      Japp jag får kolla mer på sökmotorn. Dvärguramis är faktiskt ett intressant förslag.

                      Kommentar

                      • NiXoN
                        • December 2003
                        • 2068

                        #12
                        Är det bara dom gamla bladen som blivit dåliga?
                        Klipper du ner hela växten så dör den, låter självklart men vissa växter kan börja växa igen från rotknölen.
                        Jag skulle rekomendera att du kompleterar me ergia densa elle nåt annat som växer som ogräs.
                        Bara för att stabilisera akvariet i början och hindra alger från att komma igång.

                        Kommentar

                        • NiXoN
                          • December 2003
                          • 2068

                          #13
                          Vrid på pumpen i olika vinklar medan den är under vattnet.
                          Alternativt stäng av den och sätt på den de kan också blåsa ut bublor.
                          Om inget hjälper finns de en risk att axeln på pumpen är skadan eller sned.
                          Vad har du för pump (namn).

                          Kommentar

                          • sacha
                            • May 2005
                            • 1016

                            #14
                            Ursprungligen postat av TacoBelle
                            Japp sacha du har rätt...jag var ironisk. Men du behöver inte be om ursäkt. Jag vet hur det är på forum. Folk som har varit här länge irriterar sig alltid på gröngölingar som kommer in och ställer samma frågor om och om igen. I början svarade du på det men nu har du tröttnat...eller hur ;-)
                            Du behöver inte svara på mina frågor om du inte vill. Men va då hellre tyst och skriv ingenting.
                            Ja har inte varit här länge..å de irriterar mej inte något nämvärt..Varför jag brukar seja som jag gör är för att jag tycker att man kanske ska läsa lite före man dundrar in å ställer massa frågor.. De står ju faktiskt att man ska läsa de först... Jag tycker att man sjtälper mer än hjälper genom att svara på sådana frågor som svaren finns givna.. Folk i allmänhet vill inte anstränga sej något för att hitta info utan frågar direkt...
                            Tjopp...

                            Kommentar

                            • TacoBelle
                              • December 2005
                              • 66

                              #15
                              Hydea Pico filter tror jag det heter, liten och svart.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...