Rätt fiskval?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eldione
    • January 2004
    • 40

    Rätt fiskval?

    Nya frågor längre ner! Annat akvarium, andra fiskar.

    Originalinlägget:
    Jag ska få låna ett akvarium på drygt 90 liter(35x75x35). Jag har funderat på att ha neontetror/vinkeltetror, black mollys, kampfiskar(1hane 1-2honor) och nån form av mal som äter alger.
    Kan detta gå ihop? Om jag ska ta bort nån, vilken tycker ni då? Tips på mal? Hur många av varje?
    Det är mitt första akvarium.
    Varna mig om jag fått nån helt galen idé nu med fiskval!

    Skulle även gärna ta emot tips på hur jag kan inreda akvariumet med växter och liknande.
    Senast redigerad av eldione; 03 January 2006, 15:24.
  • sysifos
    • October 2005
    • 25

    #2
    Kampfiskar vill i regel ha högre temp än din andra fiskar som du vill ha. Satsa istället på två olika teraarter med tio-femton individer i varje grupp för att få ett mer kraftfullt intryck (de trivs dessutom bättre när de är flera av samma art, inte alla men de flesta). Har du många arter och få fiskar art varje blir det lite rörigt. Neoner måste man ha många av för att de ska synas så ta hellre kardinaltetror. Växter läser du på om här på forumet men satsa på t ex anubias, vallisneria och enklare limnophila. Läs på lite i litteraturen vad varje fisk erfodrar för temp och hur stora de blir. Ha mycket växter för då kan du ha fler fiskar, men det handlar om balans. Om du inte ska ha svärdsplantor kan jag rekomendera ancistrus (de har en förkärlek att gnaga på en del växter om de inte får grönfodertillskott) för de äter vissa alger rätt bra.

    Kommentar

    • eldione
      • January 2004
      • 40

      #3
      Okej det hade jag missat, synd
      Jag är nog mer inne på vinkeltetrorna istället för neontetrorna.
      Skulle jag kanske kunna byta ut kampfiskarna mot Kakadua ciklider? Vill gärna ha någon med färg, vore fint mot black mollys

      Kommentar

      • Inka
        • July 2005
        • 1233

        #4
        Själv har jag blandat ganska friskt i mina akvarium. I det lilla som är ungefär lika stort som det du ska ha har vi kampfiskar, drottningrasboror, dvärgbotia och en ancistrus. Jag skulle kunna tänka mig att du köper några tetror och mollys och skulle du nu vilja ha någon kampfisk så borde det funka. Det är ju trots allt inte så många olika arter ändå. Det blir trots allt inte fler arter än dom vi har och här är det inte ett dugg rörigt, tycker jag. Sen handlar det ju lite om hur fiskarna ser ut tillsammans. I ett akvarium har vi gula platy, guld- och blåmarmorgurami, gulfenad kongotetra, regnbågshaj, neontetra och zebrabotior och eftersom alla (utom botiorna) liksom går i färgskalan blått och gult med lite rött, så tycker jag att det blir hur fint som helst trots att det är ganska många arter.
        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

        www.kvitter.n.nu

        Kommentar

        • eldione
          • January 2004
          • 40

          #5
          Nu när jag kollar så ser jag ju att black mollys också ska ha varmare vatten... så jag skulle kunna ha dom tillsammans med kampfiskar.
          Har beslutat mig för att köpa ett eget akvarium istället och antagligen ska det bli ett som är 116 liter, ska köpa det idag!

          Kommentar

          • eldione
            • January 2004
            • 40

            #6
            Skulle man kunna ha http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=106 och http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=813 tillsammans? Hur många av varje? Akvariet är 95x35x35.
            Några andra fiskar som jag bör/kan ha tillsammans med dom i så fall? Dom äter ju en del alger så jag behöver väl ingen algätande mal?
            Finns det någon fin stimfisk som skulle passa in?

            (Gott nytt år!!!!)

            Kommentar

            • eldione
              • January 2004
              • 40

              #7
              Jag undrar om dom är lätta att få tag på och vad dom kostar också.

              Skulle bli jätteglad om jag kunde få fler svar som kan få mig att komma fram till någon bra lösning.

              Kommentar

              Arbetssätt...