Sniglar i karet....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skogsfrua
    • November 2005
    • 309

    Sniglar i karet....

    Ursäkta om jag tar plats men jag tar en tråd till. Har nu efter snart två månader fått sniglar i karet. Små rackare som inte är så lätta att få tag på.. Försöker plocka bort de jag ser...

    Enl den killen som jag köpte mina discusar av sa att de försvinner vid temperaturet över 30* men det verkar det inte som. Min digitala termometer står på 30.7 om den nu stämmer exakt...
    Andra tips?? Höja tempen under en tid eller??? Finns det nåt som äter dem eller???, tack på förhand igen,
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    #2
    Botior gillar sniglar.

    Mina bilder
    Min zoon

    Kommentar

    • Skogsfrua
      • November 2005
      • 309

      #3
      Hej Svea, mitt kar är ganska fyllt med discus och andra fiskar, önskar helst inte tillsätta ytterligare fisk. Andra effektiva, snälla metoder, vill inte äventyra mina diskusars hälsa//Tack,

      Kommentar

      • laerni
        • October 2005
        • 1046

        #4
        Annie72! Mina pansarmalar äter sniglar som jag krossar mot glaset, Verkar vara nam nam för dom! Det finns även kemiska preparat mot sniglar! Men jag skulle inte använda sådant, vill inte äventyra mina diskus för att få bort sniglarna!
        Lasse

        Min Zoon

        Bilder på Diskusyngel mm:
        http://www.laerni.dk/rubin.htm
        Nytaget på Diskusfröna
        http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

        De senaste
        http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

        Kommentar

        • Bucket
          • February 2004
          • 1020

          #5
          Att dom inte klarar 30+grader är BS.

          Botior är ett bra sätt att bli av med överflödiga sniglar.

          Annars kan du nog bara plocka för hand.

          Det finns kemikalier som tar kål på sniglar. Men dom är inte bra för bottenlevande fiskar.

          och jag vet att man helst inte vill slänga i kemikalier tillsammans med sina discusar.

          Lägg t.ex. ner ett sallads blad på kvällen och ta upp det på morgonen så får du bort några.
          jävla massa akvarium!
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

          Kommentar

          • janne dansk
            • June 2004
            • 1740

            #6
            Ursprungligen postat av Annie72
            Hej Svea, mitt kar är ganska fyllt med discus och andra fiskar, önskar helst inte tillsätta ytterligare fisk. Andra effektiva, snälla metoder, vill inte äventyra mina diskusars hälsa//Tack,
            varför ,vill du bliva av med dina sniglar??? det dom gör är att ätar mat som ligger på botten .som anners ruttnar. om du matar för mycket ,som man ofta gör med discus, på tillväxt ,blivar det flera sniglar .jag har sniglar i mitt kar, med discus o scalara, men det stör inte mig ,i en tråd läste jag att vissa sniglar inte trivas i mjukt vatten, men dom trivs bra hos mig.jag har 30 gr
            mvh janne
            Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

            Kommentar

            • Skogsfrua
              • November 2005
              • 309

              #7
              [QUOTE=Bucket]Att dom inte klarar 30+grader är BS.

              Hej Bucket.... med risk för att verka stentrög men förkortningen BS står det för bergsäkert eller?!?

              Tvivlar ju på min termometer... har två som visar olika.. ska nog testa en tredje med... för kan jag bli av med dem genom att höja temperaturen en stund så väljer jag gärna det.. Slamsuger hellre upp det överblivna krubbet än ha sniglar som fixar det//Tack alla som svarar,

              Kommentar

              • cobra
                • December 2004
                • 1743

                #8
                Står nog mer för bullshit tror jag...
                Fotosidan.se

                Kommentar

                • Skogsfrua
                  • November 2005
                  • 309

                  #9
                  Haha Cobra, jag tror dig//Tack

                  Kommentar

                  • sysifos
                    • October 2005
                    • 25

                    #10
                    Det heter inte sniglar, det hoppas jag verkligen inte att du har i karet utan de kallas snäckor. Alla snäckor är inte dåliga, det finns några få arter som är bra att ha. Temperaturhöjningen skulle kanske möjligtvis fungera på någon snäart men det låter inte troligt. Vad jag vet finns det inget effektivare sätt än att ha i t ex praktbotior eller ngn annan botia, det enda som är riskabelt är den eventuella smittorisken och att de kan göra små hål i bladen på växterna när de är på jakt efter snäckor...

                    Kommentar

                    • CalleAkvarist
                      • November 2005
                      • 1059

                      #11
                      Ampullariasnäckan kan vara bra på vissa sätt, men inte posthornssnäckor! Skolan fick såna i sitt akvarium och BLÄ! vad det såg ut! dom är mer produktiva än guppys! men, botior är bra hjälp. Praktbotian är bäst men den blir upp till 3 dm. Sen finns ju Pakistanbotior som är något mindre.

                      Kommentar

                      • gladhertha
                        • February 2005
                        • 1755

                        #12
                        Posthorn är ju visst bra? äter matrester och alger? vad är negativt med det?? och ampullarior kan jag inte se nått negativt med alls?
                        Mvh Hanna
                        Min Zoon

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #13
                          posthornsnäckor är rätt populära att ha i yngelakvarier då dom är bra på att städa.

                          att köpa en fisk enbart för att bli av med snäckor är i mitt tycke fel.
                          det är ännu värre å köpa 1 botia då dom är stimfiskar.

                          personligen kör jag ner handen och plockar när de blir för mycket, blir kanske 4-5st i månaden + eventuell snäckrom jag ser.

                          kan prova att lägga ner ett salladsblad och släcka ljuset.
                          efter en timme går du in och plockar bort salladsbladet så ska förhoppningsvis en del av snäckorna krypit dit.

                          jbl tillverkar även en snäckfälla som laddas med algtablett.
                          negativa är att visa malar är smarta nog att öppna fällan.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • Skogsfrua
                            • November 2005
                            • 309

                            #14
                            Tack raven för ditt svar (och även er andra) men som du sa Raven vill jag inte behöva köpa annan fisk som skall äta upp dem... Jag försöker plocka bort dem jag ser isamband med slamsugningen... men du kan ge dig den på att de kommer fram just när det nya vattnet är ihällt och glasskivor och ramp är på plats...då är det inget enkelt företag att ta bort dem. Tack iaf för goda tips//

                            Kommentar

                            Arbetssätt...