Förslag på fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krasch
    • December 2005
    • 100

    Förslag på fisk

    Letar just nu efter ett akvarium i 150-200 liters storleken. Där ska bland annat lille Jean-Pierre (långsträckt fläckig pansarmal) bo. Men vad mer? Skulle gärna ha någon av de levandefödande tandkarparna (tex guppy), men passar de ihop?
    Att pansarmalen tar lite yngel spelar ingen roll, då guppyn verkar vara akvarievärldens kanin...
    Färgen spelar inte så stor roll, även om de gärna får vara färgglada. Det får gärna vara fiskar med en del intressanta beteenden. Storleken har inte heller någon större betydelse.
    Har letat och kikat runt här på zoopet, men jag tänkte kolla om ni har några förslag?
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    #2
    Några mindre sydamerkianska ciklider kanske, tex Nyckelhålciklid?
    222 liter Malawi

    Kommentar

    • Krasch
      • December 2005
      • 100

      #3
      Är inte så superförtjust i ciklider av någon anledning. Men tack för förslaget

      Kommentar

      • Salladen
        • August 2005
        • 267

        #4
        Inte förtjust i ciklider

        4-5 st pansarmalar till ?
        lr kanske snäcklekare

        Kommentar

        • Nils Holmström
          • November 2004
          • 2195

          #5
          Lite mollys och svärdbärare kanske?

          Snäcklekare är ju ciklider...
          222 liter Malawi

          Kommentar

          • Krasch
            • December 2005
            • 100

            #6
            Ursprungligen postat av Salladen
            Inte förtjust i ciklider

            4-5 st pansarmalar till ?
            lr kanske snäcklekare
            Snäcklekare hade vi på skolan och de var de tråkigaste fiskarna vi hade...

            Ciklider är jättefina, men jag tror inte riktigt de passar mig.
            Nån mer pansarmal blir det nog (som jag förstått så trivs de i grupp).

            Guppy är nåt som jag verkligen skulle kunna tänka mig ha några stycken av. Molly, svärdbärare och platy intresserad mig också.

            Kommentar

            • Nils Holmström
              • November 2004
              • 2195

              #7
              Är det itne viss risk att guppysarna blir mat till den långsträckta pansarmalen?

              Annars skulle du ju kunna ha Makropoder http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=240

              eller någon typ av regnbågsfisk?
              222 liter Malawi

              Kommentar

              • Krasch
                • December 2005
                • 100

                #8
                Ursprungligen postat av Nils Holmström
                Är det itne viss risk att guppysarna blir mat till den långsträckta pansarmalen?

                Annars skulle du ju kunna ha Makropoder http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=240

                eller någon typ av regnbågsfisk?
                Jag har absolut ingen aning om de riskerar att bli mat. Det enda jag läst är att den gärna glufsar i sig lite yngel om den får chansen.
                Pansarmalen var inte mitt val, utan jag fick den plus två slöjstjärtar av en vän. Slöjisarna dog "turligt" nog, så nu är det bara pansarmalen som lever kvar i skålen (skålen är orsaken till att jag letar ett akvarium).

                Tack för alla tips

                Kommentar

                • sacha
                  • May 2005
                  • 1016

                  #9
                  Lite lustigt att du vill ha fisk med intressant beteende fast inga ciklider.. Guppy å sånna fiskar har väl inget beteende alls förutom att simma in i rutan ibland typ

                  Jag skulle vilja ha ett 200l kar med typ 40-50tetror av någon sort.. Ja har 3st rödmunstetror hemma lite temporärt...Dom verkar väldigt stimmiga å e fina tycker jag..
                  Tjopp...

                  Kommentar

                  • Krasch
                    • December 2005
                    • 100

                    #10
                    Ursprungligen postat av sacha
                    Lite lustigt att du vill ha fisk med intressant beteende fast inga ciklider.. Guppy å sånna fiskar har väl inget beteende alls förutom att simma in i rutan ibland typ

                    Jag skulle vilja ha ett 200l kar med typ 40-50tetror av någon sort.. Ja har 3st rödmunstetror hemma lite temporärt...Dom verkar väldigt stimmiga å e fina tycker jag..
                    Tycker faktiskt inte att ciklider har så mycket för sig. Vi har ett stort ciklidakvarium på skolan, men det är ett av de tråkigaste (tycker inte bara jag).
                    Brorsan hade ciklider i sitt akvarium, men jag har av nån anledning inte fastnat för dom.

                    Kommentar

                    • sacha
                      • May 2005
                      • 1016

                      #11
                      Ja de finns ju olika ciklider ni kanske inte hade dom som är mest köpta för sitt beteende
                      Tjopp...

                      Kommentar

                      • Birgitta W
                        • October 2005
                        • 2764

                        #12
                        Ursprungligen postat av Krasch
                        Tycker faktiskt inte att ciklider har så mycket för sig. Vi har ett stort ciklidakvarium på skolan, men det är ett av de tråkigaste (tycker inte bara jag).
                        Brorsan hade ciklider i sitt akvarium, men jag har av nån anledning inte fastnat för dom.
                        Jag tycker mina kakaduaciklider har alldeles för mycket för sig!!! Jag kan slänga ut TV:n nu för jag har fullt upp med deras dokusåpa...
                        Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                        Min zoon :
                        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                        Kommentar

                        • Nils Holmström
                          • November 2004
                          • 2195

                          #13
                          Ursprungligen postat av Krasch
                          Tycker faktiskt inte att ciklider har så mycket för sig. Vi har ett stort ciklidakvarium på skolan, men det är ett av de tråkigaste (tycker inte bara jag).
                          Brorsan hade ciklider i sitt akvarium, men jag har av nån anledning inte fastnat för dom.
                          Att säga att "ciklider inte har så mycket för sig" är typ som att säga att "hundar är skälliga".
                          Det finns enormt många olika ciklider, från 4 cm snäcklekare till 40 cm jaguarciklider, från fjärilsciklider till lejonhuvudciklider. De finns över hela världen i olika biotoper.
                          Många ciklider köps just pga sitt beteende, varför man ofta ser tillexempel tanganyikaakvarium som är nästan helt fria från starka färger, men ändå väldigt intresssanta att titta på.
                          Ciklider är med största sannolikhet den gruppen av fisk som du hittar mest spännande bettende i form av revirhävdande, parbildande, lek osv.

                          Det är en allmän missuppfattning bland nybörjare och "oinvigda" att ciklider (cyklider, siklider osv) skulle vara en homogen grupp fiskar med liknande krav och beteende, men en snäcklekare från tanganyika har inte mer gemensamt med en skalare från amazonas än en geting har med en svan.

                          Men, har du bestämt dig för att cilider är tråkiga, så är dom väl det för dig.
                          222 liter Malawi

                          Kommentar

                          • Krasch
                            • December 2005
                            • 100

                            #14
                            Ursprungligen postat av Nils Holmström
                            Ursprungligen postat av Krasch
                            Tycker faktiskt inte att ciklider har så mycket för sig. Vi har ett stort ciklidakvarium på skolan, men det är ett av de tråkigaste (tycker inte bara jag).
                            Brorsan hade ciklider i sitt akvarium, men jag har av nån anledning inte fastnat för dom.
                            Att säga att "ciklider inte har så mycket för sig" är typ som att säga att "hundar är skälliga".
                            Det finns enormt många olika ciklider, från 4 cm snäcklekare till 40 cm jaguarciklider, från fjärilsciklider till lejonhuvudciklider. De finns över hela världen i olika biotoper.
                            Många ciklider köps just pga sitt beteende, varför man ofta ser tillexempel tanganyikaakvarium som är nästan helt fria från starka färger, men ändå väldigt intresssanta att titta på.
                            Ciklider är med största sannolikhet den gruppen av fisk som du hittar mest spännande bettende i form av revirhävdande, parbildande, lek osv.

                            Det är en allmän missuppfattning bland nybörjare och "oinvigda" att ciklider (cyklider, siklider osv) skulle vara en homogen grupp fiskar med liknande krav och beteende, men en snäcklekare från tanganyika har inte mer gemensamt med en skalare från amazonas än en geting har med en svan.

                            Men, har du bestämt dig för att cilider är tråkiga, så är dom väl det för dig.
                            Snälla nån, jag har inte bestämt mig att ciklider är tråkiga. Ciklider är inte mitt förstahansval bland fiskarna och jag hade hoppats att ni skulle respektera det. På skolan har vi haft snäcklekare, vi har papegojciklider och en hel drös andra ciklider vars namn jag inte kan. Min bror har haft ciklider (kan inte namnen) och visst var dom intressanta, men inte fisken för mig. På samma sätt som jag tycker att vinthundar är intressanta, men det är ändå inte hunden för mig i nuläget.
                            Jag ber om ursäkt för att jag inte, för tillfället, vill ha ciklider och att de ciklider jag träffat på inte har haft så mycket för sig.

                            Kommentar

                            • zatte
                              • September 2005
                              • 56

                              #15
                              Ett par ormskinnsgurami :P
                              354 liter
                              --------
                              silverhaj
                              ormskinnsgurami
                              skalar
                              neontetra
                              ancistrus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...