en ny start

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • monni
    • December 2005
    • 12

    en ny start

    Hej! Jag är en ganska ny akvarieägare, har haft fiskar i ca 1 år. Mitt akvarium har lätt fått alger, oljehinnor och liknande även om jag bytt vatten enligt rekmmendation (10% en gång i veckan och högst 30% vid större städning). Jag anväder alltid AquaSafe till nytt vatten. Jag har småkornig sand, någon slags rot, en lavasten och ett flertal gröna växter. Jag har alla grundtillbehör: syrepump, temperaturreglerare, termometer, lampa.. Mitt akvarium är ganska litet, ca 55l. Jag har inte köpt fiskar som borde ha ett större akvarium och det största antalet fiskar jag haft är ca 15st, dock väldigt små. Jag har frågat försäljaren om fiskarna passar ihop och han har sagt att det inte borde vara några problem. Jag brukar mata mina fiskar 1-2ggr om dagen och ha lampan på ca 10h.
    Nu har ändå mina fiskar alltefter dött och glada och livliga fiskar har blivit skygga och stilla. Därför har jag nu bestämt mig för att inte köpa nya fiskar uta så att säga börja om efter att min sista fisk har dött. (Jag försöker inte döda dem me våld!) Nu tycker jag väldigt synd om min ensamma neontetra som jag vet borde ha flera vänner..
    Så nu borde jag börja göra någonting åt saken, frågan är bara vad? Skall jag tömma hela akvariet, bara putsa det grundligt, sätta i något medel, låta det stå tomt en tid eller något sådant?
    Skulle någon som har lite mera erfarenhet grundligt vilja hjälpa mig, och kanske också rekommendera några fiskar som är tåliga och lättskötta och som passar till ett så litet akvarium som mitt? Tack på förhand!

    /monni
  • Gimbo
    • January 2005
    • 2734

    #2
    Du skulle kunna prova att mörklägga ditt akvarie i ca 3 dygn. Ta tex ett täcke eller liknande som inte släpper in ljus och vira runt akvariet. Under de 3 dygnen så får du inte mata och inte heller tjuvkika in i akvariet. Detta kan hjälpa dig att få bukt med alger. Du kan även göra ett 50% delvattenbyte innan och ett efter kuren.

    Vad det gäller den oljiga hinnan på ytan så är det förmodligen för att du matar för mycket. Dra ner på matningen åt firrarna så försvinner den förhoppningsvis. Det är tex lättare att mata en fisk till döds än att svälta den. De är alltid hungriga och tigger alltid mat En annan temporär lösning är att lägga tidningspapper på ytan som suger upp hinnan. Och att rikta utblåset på filtret mot ytan.

    När det gäller vilka fiskar du kan ha finns det lite olika förslag. Vilken typ av fisk är du intresserad av?
    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

    Kommentar

    • monni
      • December 2005
      • 12

      #3
      Tänkte pröva på mörkläggningen isåfall. Skall jag låta min neontetra vara kvar där under tiden? Eller om jag skulle ta och göra bådeoch.. Skulle fisken bli stressad, eller lönar det sig att göra det här när jag inte har några fiskar?

      Jag har funderat på det där med för mycket mat, men jag checkar alltid ifall maten blir bra uppäten och nu har jag nästan gått ner till en matning/dag. Det blir ju hemskt lite mat jag skall ge nu när jag bara har en stackars neontetra..

      Jag skulle vilja ha livliga fiskar som inte bråkar utan tål flera olika fiskarter i samma akvarium. Gärna skulle de få vara färggranna, som energiklickar Jag skulle vilja ha några bottenmalar, några som håller sig vid ytan och några sådär mittemellan.

      Egentligen skulle jag vilja ha två slöjstjärtar, en svart och en orange, men mitt akvarium är antagligen för litet för dem och jag har inte plats för ett större. Min farmor har sådana och hon säger alltid att de är så tåliga och sällskapliga. Så om det finns någon lösning på akvariestorleksproblemet så skulle jag vara glad.

      Kommentar

      • el_pako
        • November 2005
        • 276

        #4
        slöjstjärtar behöver ca 50 l /st tror jag det var.

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          nja en slöjstjärt i 50L får de trångt dom kan ju trots allt bli över 24cm
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Hugin
            • December 2005
            • 499

            #6
            Fjärilsciklider är väldigt färggranna och ganska små, dom är väldigt känsliga för dåligt vatten + att dom mår bäst i ett smått surt vatten. Om du bestämmer dig för att skaffa fjärilsciklider trots allt så borde du byta ut akvariet mot ett större t.ex ett 100 liters det är inte så mycket större en ett 50 l akvarium + att du kan ha fler fiskar i det. Annars kan du ha en kampfiskhane i akvariet, dom är ju också snygga.
            "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
            Winston Churchill

            Kommentar

            • monni
              • December 2005
              • 12

              #7
              Tack för alla svar!
              Hmmm.. Jag tror inte jag har möjlighet att skaffa ett större akvarium så jag får väl se vad som passar till mitt 55-liters då. Kampfiskar är faktiskt fina, har haft en sådan och tyckte mycket om den. Den trivdes ändå inte i mitt akvarium, jag vet inte om den hade fått med sig någon sjukdom från affären..

              Kan man ha en ensam slöjstjärt eller måste den ha sällskap? Eller går det att ha en slöjstjärt med mindre fiskar som t.ex. neontetror, black mollyn eller trerandsbarber?

              Jag kan ju fundera över det där med fjärilscikliden, om den är känslig så kan det nog vara dåligt för den att bo i mitt akvarium.. Men ciklider är ju förstås väldigt fina och personliga!

              Kommentar

              • monni
                • December 2005
                • 12

                #8
                Okej, eftersom jag nu tydligen inte kan skaffa slöjstjärstar till mitt 55-liters kar så funderade jag på lite andra fiskar. Jag hittade några som jag tyckt väldigt mycket om och verkar lättskötta men som jag inte vet ifall de passar ihop. Det här hade jag tänkt mig:

                neontetra: 7(+1)
                dvärg-gurami: 2
                leopard-pansarmal: 6
                (black molly: 2)

                Jag har för mig att black mollyna behöver bräck vatten men jag läste någonting om att de är sådana som importeras från Asien. Hur är det egentligen? Jag vet inte heller om de skulle rymmas (eller borde jag hur som helst skaffa fler än 2?)

                Det här betyder enligt arbetsbeskrivningen att akvariet pH borde ligga mellan 7 och 7,5 och att temperaturen borde vara ca 26 grader.

                Har nån någonting smart att kommentera angående fiskvalet?

                Kommentar

                • Gimbo
                  • January 2005
                  • 2734

                  #9
                  Ett trevligt förslag på fiskar är Snäcklekare från Tanganyikasjön. De är ett gäng riktigt roliga firrar. De leker även lätt.

                  -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                  Kommentar

                  • Linnet_90
                    • March 2003
                    • 126

                    #10
                    Ursprungligen postat av Gimbo
                    Ett trevligt förslag på fiskar är Snäcklekare från Tanganyikasjön. De är ett gäng riktigt roliga firrar. De leker även lätt.

                    http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=117
                    Vad kan man ha för sällskap till dem?
                    Det jag säger behöver inte vara sant, det är bara så som jag uppfattar saken.

                    Kommentar

                    • Gimbo
                      • January 2005
                      • 2734

                      #11
                      Jag tycker nog att det är trevligast att enbart ha ett gäng med snäcklekare. Sök i artbeskrivningarna på fiskar från Tanganyikasjön. Där kan du hitta lite olika förslag.
                      -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...