Flytt till ny lägenhet 540l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zikelskim
    • May 2005
    • 184

    Flytt till ny lägenhet 540l

    Ska snart flytta till ny lägenhet och problemet med mitt 540l akvarium skapar lite huvudbry... Hur lägger man upp själva flytten på bästa sätt? Som jag ser det är det några problem som måste lösas..

    Vad gör man med fiskarna?
    Ska vatten sparas för att få med lite bakteriekultur.
    Tänkte byta mitt sten/grus till biltemas blästersand, problem?
    Är säkert mer problem som kommer att komma fram, så om ni kommer på nått kan ni ku skriva en rad.
    Blogg om allt och inget
    http://zikelskim.blogspot.com/
    Blogg om att gå ner i vikt
    http://mikecq.blogspot.com/
  • sacha
    • May 2005
    • 1016

    #2
    Jag skulle sparat så mycket vatten jag hade plats för... Fiskarna får du väl i värsta fall lägga i hinkar...
    Tjopp...

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      #3
      allt beror på om du har långt till den nya stället..., dock tar det ju en fulldag att ta ner och sätta upp ett kar alltså i den storleken..
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • zikelskim
        • May 2005
        • 184

        #4
        Är bara runt 200 meter till den nya lägenheten, men som alltid ska det ju vara problem.

        om jag nu försöker spara vatten från gammla lägenheten hur mycket ska man försöka spara?

        om jag flyttar fiskarna i en svart 20liters bunke dom 200m kommer dom att klara sig? kan tänka mig att det tar 5 min innan jag är i nya lägenheten, om det är skottat och fint.

        Samt bytet till biltemas blästersand..
        blir det problem om jag släpper ner fiskarna några timmar efter nya starten, eller ska jag försöka sätta upp en hållplats åt dom först (100l akvarium)
        Blogg om allt och inget
        http://zikelskim.blogspot.com/
        Blogg om att gå ner i vikt
        http://mikecq.blogspot.com/

        Kommentar

        • MagicFingers
          • November 2003
          • 3136

          #5
          Ursprungligen postat av zikelskim
          Är bara runt 200 meter till den nya lägenheten, men som alltid ska det ju vara problem.

          om jag nu försöker spara vatten från gammla lägenheten hur mycket ska man försöka spara?

          om jag flyttar fiskarna i en svart 20liters bunke dom 200m kommer dom att klara sig? kan tänka mig att det tar 5 min innan jag är i nya lägenheten, om det är skottat och fint.

          Samt bytet till biltemas blästersand..
          blir det problem om jag släpper ner fiskarna några timmar efter nya starten, eller ska jag försöka sätta upp en hållplats åt dom först (100l akvarium)
          har du möjlighet att sätta upp ett temporärkar så är det helt klart smidigast, då slipper du stressa, och vattnet é inte så viktigt att spara som att du sparar filtret..., (antar att du har ytterfilter till ett så stort kar). det kan vara utan flöde i ca... en timma 2 kanske.. men så fort som möjligt skall du ha det i cirkulation... och så temperaturen då vid denna årstid...., .....
          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

          Nunc Est Bibendum

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            Ursprungligen postat av zikelskim
            Vad gör man med fiskarna?
            fiskarna kan du stoppa ner i badkaret om du har ett till exempel i väntan på att du får igång karet.
            annars funkar plastlådor men skölj ur dom först.

            Ska vatten sparas för att få med lite bakteriekultur.
            så mycke som möjligt typ.
            100 liter kommer du långt med.

            Tänkte byta mitt sten/grus till biltemas blästersand, problem?
            kolla upp dom negativa aspekterna som finns med blästersand.
            tänk också på att spara det bruna gojset som finns i bottenmaterialet, det är guld värt.

            ytterfiltret kan du köra mot en spann för att bakterierna ska få syre.

            vira ett täcke "runt fiskarna" som skydd mot kylan.
            kan ju även lägga ett par tre petflaskor med varmvatten runt en plastlåda till exempel.
            kylväska är ju bra på att hålla värmen också.
            tänk bara på att stoppa ner doppvärmaren när du kommer fram så fiskarna får värme igen.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            Arbetssätt...