Nytt sätt att ta bort silikonat mittstag??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johnny02
    • December 2005
    • 27

    Nytt sätt att ta bort silikonat mittstag??

    Hej,
    har läst alla trådar om att ta bort mittstag och det som lovar mest verkar vara att använda pianotråd då det är stor yta som är limmad och tätt mellan glasen.

    Jag funderar på om man väldigt försiktigt kan värma silikonet med en varmluftspistol för att på så sätt "peta" bort det mellan glasen. Glaset är 6 mm och ytan är så pass stor att det bör kunna leda bort överflödig värme så att det inte spricker.

    Är det någon som har provat detta eller har några synpunkter/förslag?

    På måndag kommer pump, BTN etc...Då skall jag sätta igång.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Under årens lopp har jag nog plockat bort säkert 50 mittstag i akvarier för att montera BTN-bakgrunder (gjort iordning många utställningsakvarier).

    Har använt pianotråd och tycker inte det funkar alls, värma har jag inte försökt men det lär definitivt inte funka efterom man inte kommer in mellan glasen på annat sätt än att genom att först smälta ner glasen

    Det finns två sätt
    1/ Linda en handuk runt staget och slå av det i mitten med en hammare. Sedan är det lätt att böja upp stagen så att man kommer med en vass kniv att skära bort silikonet
    2/ Använda en kniv med ett tunt, hårt och långt blad som man försiktigt millimeter för millimeter sågar sig in i silikonet mellan glasskivorna med.

    1 går snabbt men har nackdelen att man då måste skaffa ett nytt mittstag.
    2 funkar men är tidsödande (räkna med 1-2 timmar)
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Johnny02
      • December 2005
      • 27

      #3
      Tack Kjell, det får väl bli filé-kniven och en 2 timmarssession....

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Kan väl nämnas att det bara är ena sidan som är jobbig - har man väl fått loss staget på en sida så är det bara att lite försiktigt böja upp det och sedan såga sig in på andra sidan. Så sid 2 tar mindre än 10 minuter - börja därför alltid med den sida som ser enklast ut
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          en sån här borde väl gå rätt snabbt å lätt.
          är det inte tight så går ju bladet även ner mellan rutan och staget.

          Biltema erbjuder ett brett sortiment för hela familjen inom bilreservdelar, mc, verktyg, kemi, bygg, båt, fritid, hem och teknik. Välkommen till hela familjen varuhus!
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Johnny02
            • December 2005
            • 27

            #6
            Jo, men det är ju som sagt en rätt stor yta och med denna (som för övrigt är riktigt bra) kommer man ju bara in ca 0,5-1 cm som bladet är. Och jag har åtminstone 6-7 cm´s djup..

            Men tack ändå, jag är glad för alla tips!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Raven
              en sån här borde väl gå rätt snabbt å lätt.
              är det inte tight så går ju bladet även ner mellan rutan och staget.

              http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=91744
              En sådan funkar inte alls - betydligt bättre med en riktig kniv
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • hansh
                • May 2004
                • 269

                #8
                Ursprungligen postat av Johnny02
                Hej,
                har läst alla trådar om att ta bort mittstag och det som lovar mest verkar vara att använda pianotråd då det är stor yta som är limmad och tätt mellan glasen.

                Jag funderar på om man väldigt försiktigt kan värma silikonet med en varmluftspistol för att på så sätt "peta" bort det mellan glasen. Glaset är 6 mm och ytan är så pass stor att det bör kunna leda bort överflödig värme så att det inte spricker.

                Är det någon som har provat detta eller har några synpunkter/förslag?

                På måndag kommer pump, BTN etc...Då skall jag sätta igång.
                prova koppla på en 24v trafo till pianotråden (eller ännu bättre kanthaltråd). Det borde smälta silikonet som smör. Denna metod använder rc-flygare då de ska skära i ecoprim, borde fungera lika bra på silikon.

                /hansh
                Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  hansh använd sån värmetråd på frigolit.
                  skrämmande bra de gick å skära med.

                  har man en stöddig traffo så går det med vanlig koppartråd också men får va försiktig.
                  fins traffos som kan gå sönder om koppartråden är för grov och traffon för vek.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  Arbetssätt...