Sänka värmen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janne dansk
    • June 2004
    • 1740

    #16
    enl.vad du har skrivat tidligare,så tror jag ,som flera andra,att du har en termometer som visar fel+en värmare som är felkalibreat.vad har du för termometar??

    mvh janne
    Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

    Kommentar

    • minimunk
      • December 2005
      • 20

      #17
      Termometern jag har är en sån vanlig liten i glas som man sätter fast på insidan med en sugpropp. Ska testa med en annan termometer och återkomma senare.

      Det som får mig att tro att det inte är ljusrampen är för att värmen inte sjunker under natten, men det är ju mycket möjligt att det tar mer än en natt för att vattnet ska börja släppa sin värme. Vad gör man om det är rampen, den följde med akvariet så det vore ju dumt om den är överproportionerad så den värmer upp akvariet för mycket.

      Kommentar

      • Frågvis
        • October 2005
        • 1204

        #18
        Som jag sa tidigare så måste det vara bra luft-cirkulation runt akvariet. I mitt fall så reflekteras värmen från ljusrampen av skåpen som den står under ner i karet. Men jag vet inte hur det ser ut i ditt fall.
        Det tar tid för ljusrampen att svalna och den fortsätter att avge värme under någon timme. Sedan så sjunker inte temperaturen så fort i ett akvarie. Sedan kan väggar avge värme under natten om akvariet har värmt upp det under dagen, förutsatt att akvariet står nära väggen och inte luft kan cirkulera där. Och i mtt fall så står akvariet i köket så värme från kylskåpet finns med i bilden också.

        I värsta fall får du köpa en liten fläkt om det inte hjälper att flytta på akvariet lite.
        Den som frågar får veta

        Kommentar

        • sacha
          • May 2005
          • 1016

          #19
          Inte en chans att dom orsakerna som ni uppger skulle höjja tempen utan doppvärmare...som han skriver att han provat dra ur, till 5grader över rumstemp. Särsklit inte på natten när tempen normalt sett sjunker lite överallt...
          Tjopp...

          Kommentar

          • Frågvis
            • October 2005
            • 1204

            #20
            Varmt utan doppvärmare



            I mitt fall behövs ingen värmare. Det är 26-27grader i karet nu och det har varit släckt sedan klockan 21.00.
            Den som frågar får veta

            Kommentar

            • sacha
              • May 2005
              • 1016

              #21
              Du micrar väl dom stackarna
              Tjopp...

              Kommentar

              • Frågvis
                • October 2005
                • 1204

                #22
                Inga fiskar i det här karet för tillfälligt bara små växter. Det är mitt karantänakvarie.

                Tanken är att vattnet som jag byter från mitt stora akvarie ska ner i denna balja vid vattenbyte.
                Den som frågar får veta

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #23
                  Ursprungligen postat av sacha
                  Inte en chans att dom orsakerna som ni uppger skulle höjja tempen utan doppvärmare...som han skriver att han provat dra ur, till 5grader över rumstemp. Särsklit inte på natten när tempen normalt sett sjunker lite överallt...
                  28grader är det högsta jag mätt i mitt kar med enbart lysrampen som värmde.
                  har 22-23 grader inne.

                  täckglas håller kvar värmen rätt effektivt.

                  kan ju dock tilläggas att tempen sjunker en del nattetid, har 37L kar.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • mam
                    • May 2004
                    • 1064

                    #24
                    Vi har ca 20 grader inne och vårt 60 l som står i köket håller 24,5 grader dagtid utan värmare. På natten sjunker det en grad och därför köpte jag en doppvärmare igår. Jag satte den på 26 grader och imorse när jag kom upp visade termometern 28 grader.

                    Nu har jag sänkt doppvärmaren till 24 grader och jag inbillar min att det börjar gå neråt redan. Ska testa med en annan termometer också. Vi har 3 st i glas, varav två visar en grads skillnad sins emellan. Dottern har testat dom i sitt kar.

                    Vårt kar står på köksbänken med skåpsbelysningen som ljuskälla (jag ska köpa ett riktigt lysrör när jag hinner, detta ger ett rätt fult sken). 20 cm från karet står kylskåpet och jag misstänker att det kommer en del värme därifrån. Det är en liten glipa på baksidan.
                    /Nina

                    Kommentar

                    • minimunk
                      • December 2005
                      • 20

                      #25
                      Nu såhär något dygn senare så har värmen sänkts till 26-27 grader. Då har ändå lampan varit på i några timmar idag. Det är ett steg i rätt riktning, även om tempen skulle behövas sänkas någon grad till för att vara okej.

                      Vet inte riktigt vad som gör att temperaturen sänkts nu, då jag inte gjort någon ändring, men kankse har jag värmt upp det förmycket i början och allt har isolerat in värmen i vattnet så bra, så det är först nu som temperatursänkningen tar fart.

                      Läste även att Tigerbarb gillar om det flyter saker på ytan som de kan gömma sig under, typ flytväxter eller liknande. Jag la i två st tunna men ganska täckande träbitar som flyter omkring, kan det kanske vara det som räckte för att skugga vattnet lite, så det ska bli svalare?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...