Sänka värmen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • minimunk
    • December 2005
    • 20

    Sänka värmen

    Tjenare.
    Jag har ett 40 L med 5 st Tigerbarber i. Enligt denna sida så är idealet när det gäller värme typ runt 22 till 26 grader. Problemet jag har är att mitt akvarium håller runt 28 grader varm. Jag har ingen aning om vad som håller uppe den temperaturen, då jag testat att rycka doppvärmaren utan resultat. Värmen sjunker inte heller under natten så det är inte lampan som är orsaken.

    Mina frågor lyder:
    #1 Hur påverkas mina små tigerbarber på att vattnet är något för varm, ska jag anstränga mig för att sänka värmen 3 grader (kanske ställa akvariumet nära ett fönster eller något så det drar).

    #2 Finns det någon form av doppkylare, istället för doppvärmare. Så man kan sänka temperaturen något. Eller hur ska man gå till väga "by the book"?

    Edit: Värmen i rummet är bara 23 grader, så det är inte det som kan hålla värmen uppe.
  • MrFisk
    • June 2004
    • 250

    #2
    Helt klart borde du sänka tempen nåra grader. Har du akvariet nära nån värme element eller nåt liknande? det är konstigt att vattnet i akvariet håller en temperatur som är hela 5 C mer är vad det är i rummet. Är du säker att det inte är lampan? Kolla tempen precis innan du sätter på lampan och när lampan varit avstängd en hel natt.
    Experience is the thing that you get just after you needed it.
    Zoonen

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Byt termometer.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • minimunk
        • December 2005
        • 20

        #4
        Nej, akvariet är inte nära något element eller liknande. Jag tittade imorse på termometern innan jag tände lampan och temperaturen var ändå lika hög.

        Jag tror inte att det är fel på termometern, eftersom min doppvärmare går igång först om jag skruvar upp den till 28 grader, så enligt den inbyggda termometern i den så är det 27-28 grader. Konstigt om båda skulle vara fel, precis lika mycket fel dessutom åt samma håll..

        Kommentar

        • Malplacerad
          • April 2005
          • 257

          #5
          Termometern kan ju visa fel precis som heeke är inne på, sen kräver ju tigerbarber mycket större akvarium än 40 liter, enligt denna sida så är idealet minst 120 liter.
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=401577

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Ett som är säkert är att något värmer vattnet. Om rummet är 23 grader så kan inte karet vara 28 utan någon annan värme källa.
            Har du ett innerfilter som det är något fel på så den alstrar en massa värme?
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              håller med heeke.

              testa med annan termometer.
              att doppvärmarn slår till vid 28 betyder i praktiken INGET SOM HELST pga att doppvärmare oftast är felkalibrerade från fabrik.

              har du en inne/ute termometer kan du ta utesensorn och lägga i akvariet.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • minimunk
                • December 2005
                • 20

                #8
                Malplacerad: Ja det är mycket möjligt att det är något för litet akvarium, men det är som sagt bara 5 st fiskar, och att tillägga är att de nu är små; typ 2 cm. Självklart kommer de behöva mycket mer plats när de är fullvuxna och hela 7 cm.

                Självklart har jag också räknat ut att något måste värma vattnet. Jag har under en hel dag haft doppvärmaren urdragen ur kontakten, utan resultat. Så den värmer inget. Lampan har inte heller något med det att göra eftersom jag hade den ur inatt utan att det blev svalare. Kan det vara den lilla pumpen som alstrar så mycket värme? Vågar man stänga av den under en natt för att se om det blir någon förändring eller kommer fiskarna ta stor skada av det?

                Kommentar

                • Frågvis
                  • October 2005
                  • 1204

                  #9
                  Har du möjlighet att ta ett foto var akvariet står? Det kanske reflekteras mycket värme just dit akvariet står. Och jag misstänker att ljusrampen har mycket eftervärme. Kan du öka cirkulationen av luft runt akvariet?
                  Den som frågar får veta

                  Kommentar

                  • minimunk
                    • December 2005
                    • 20

                    #10
                    Jag kan flytta det så det står under en ventil, så det drar sval/kall luft utifrån. Det borde kyla ner allt något, och göra så doppvärmaren får jobba lite istället för att det ska bli perfekt.

                    Kommentar

                    • Frågvis
                      • October 2005
                      • 1204

                      #11
                      Testa det. Men det kan vara svårt att flytta akvariet med vatten i. Kanske går det att skjuta akvariet lite på bänken du har uppställd. Men du får kanske tömma akvariet till hälften.
                      Jag gissar att det är din ljusramp som står för mycket av värmen.
                      Jag har själv ett akvarie som är på 63l som det är 27-28 grader utan värme.
                      Den som frågar får veta

                      Kommentar

                      • Karon
                        • January 2002
                        • 3170

                        #12
                        Kontrollera termometer mot en som du VET visar korrekta värden, den kan ju faktiskt visa fel.
                        Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #13
                          Ursprungligen postat av Karon
                          Kontrollera termometer mot en som du VET visar korrekta värden, den kan ju faktiskt visa fel.
                          har 2st glastermometrar som aldrig kan va sams med varken doppvärmaren eller digitaltermometer.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av minimunk
                            Kan det vara den lilla pumpen som alstrar så mycket värme? Vågar man stänga av den under en natt för att se om det blir någon förändring eller kommer fiskarna ta stor skada av det?
                            NEJ gör det ska du verkligen INTE göra!!! Då skulle nyttobakterierna i filtret dö och sen skulle fiskarna dö av nitritförgiftning!
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              #15
                              huu stänga av pumpen är tabu.
                              sen värmer dom ytterst lite.
                              max 5w
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              Arbetssätt...