Val av algätare? Vad ska jag välja?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • metalmac
    • December 2005
    • 26

    Val av algätare? Vad ska jag välja?

    Hej!

    Nu har jag skaffat och satt upp ett 160 liters akvarium, det har varigt igång sedan i lördags nu, så jag ska snart inhandla lite fisk, men skulle behöva lite tips på vad för slags malar och algätare som skulle passa in.
    Jag kommer ha svärdbärare, black molly, kardenal tetror och sebrafiskar.
    Men vad har ni några tips eller råd på algätare och malar? Vill att dom ska vara så efektiva som möjligt, så utseendet spelar ingen roll.
    Jag läste någonstans att det kan vara problem med en del malar och algätare om man har salt i vattnet, vilket det står att man ska ha när man kör med svärdbärare och molly, stämmer detta?
    Sedan så vill jag bara säga att detta är så grymt kul! Nu hoppas jag att växterna växer så det knakar också
    Har tagit vattenprov varge dag och ännu så länge så ligger värdena bra enligt mätstickan.
    Vart ganska långt detta, men hoppas ni orkar ge mig lite tips
    Akvarium 160L
  • sacha
    • May 2005
    • 1016

    #2
    Deklart att värdene är bra när du inte har något i som kan förstöra dom

    Köp nån ancistrus... Dom äter ju ganksa så bra på rutor å så ... Å kanske nån siames..
    Tjopp...

    Kommentar

    • Red Cloud
      • January 2005
      • 103

      #3
      Ancistrus blir lite över en decimeter lång och är en duktig algätare:



      Kräver att du har en rot i akvariet och gillar många gömställen.

      Betydligt mindre är Otocinclus vittatus:

      http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329

      De trivs i små stim men är lite känsligare än ancistrus.


      En mal som du säkert har sett är Corydoras Aeneus, säkert den vanligaste malen i handeln:



      Trevlig och fredlig stimfisk, den är dock ingen algätare utan äter vanlig fiskmat som hamnar på botten.

      Kom ihåg att ingen av algätarna kan livnära sig på bara de alger som finns i akvariet. Du måste stödutfodra dem med t ex algtabletter, eller olika typer av grönsaker. Corydoras äter vanlig fiskmat men kan ibland ha svårt att få tag på mat om de andra fiskarna är snabba, därför kan det vara bra att ha någon form av tabletter även till dem.

      Obs, corydoras tål inte salt i vattnet.
      Senast redigerad av Red Cloud; 20 December 2005, 21:49.

      Kommentar

      • metalmac
        • December 2005
        • 26

        #4
        Tack för dom snabba svaren, ska ta och kolla upp era tips, man vill sätta sig in i vad det är man köper Ska ju inte skaffa ännu på ett par dagar, så man hinner ju läsa på! nu ska jag trycka på länkarna och börga studera hehe...
        Akvarium 160L

        Kommentar

        • Watermelon
          • November 2005
          • 140

          #5
          Ursprungligen postat av Red Cloud

          Obs, corydoras tål inte salt i vattnet.
          Tydligen gör dom det! Jag har en marmorguramihona som har vad jag misstänker är fenröta, så efter rådgivning har jag slängt i cirka 2 teskedar jodfritt salt. Var orolig för mina pansarmalar, men dom mår finemang! Verkar till och med livligare än vanligt :P
          110 Liters Fisksoppa, vill och ska renovera fiskbeståndet nån gång...
          Ancistrus, Fläckig Pansarmal, Platy, Endlers Guppy, Kopparbarb, Ampullaria, Afrikansk Jättefilterräka

          20 Liters Räkkar
          Två CR (ska införskaffas fler) och en körsbärsräka som har fått flytta från stora akvariet.

          Kommentar

          Arbetssätt...