Nytt kar, 105 l hörn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lubbe
    • February 2004
    • 677

    Nytt kar, 105 l hörn

    Jag planerar att köpa ett nytt akvarium.
    Har nu ett 40 l kar som jag fått låna då mitt förra sprack, och det känns väldigt trångt, även om det för tillfället bara bor 3 sebrafiskar och 5 fembandsbarber där (de är de enda som är kvar efter det att karet sprack… de andra fiskarna dog av stressen eller sjukdomar som följd av stressen… har inte vågat köpa nya fiskar till karet då jag är rädd att sjukdomar ska bryta ut igen).
    Jag hade i alla fall tänk mig ett hörnakvarium på 105 l. Jag har nämligen sett ett sådant på zooaffären här, med en fin möbel till, och det är nog det största jag får plats med inne på mitt rum (får inte ha fler akvarium i övriga delar av huset, då jag redan ockuperat en del av vardagsrummet för mitt 310 l )
    Nu har jag lite frågor angående inredning av karet. Hade tänkt planera det noga, så att det blir så bra som möjligt, och det skulle sitta fint med många tips och råd från er! Karet ska inte köpas förrän någon gång efter jul. Jag ska måla och möblera om i rummet efter jul, och därför väntar jag med karet tills det är klart! Alltså har jag gott om tid på mig att planera

    Hade tänkt ha en back to nature bakgrund och då har jag en del frågor angående den…
    Till att börja med, priset. Hur mycket skulle en bakgrund till ett 105 l hörnkar kosta, tror ni? (har inte måtten, ska åka in och mäta någon dag framöver ) och hur gör man med skarven som blir i hörnet?
    Har också läst lite trådar om att man kan ha filter bakom bakgrunden då, men hur blir det i ett hörnkar? Och hur fungerar filtret egentligen? Vad har man för slags ”motor” som driver runt vattnet, och var sätter man den? Sätter man också doppvärmaren bakom bakgrunden då?

    Hade också tänkt ha sand i karet och vill gärna ha en mörkbrun sand? Någon som vet något namn på sådan sand?
    Har kikat i zooaffärerna här, men jag kan bara hitta olika sorters grus, så var får man egentligen tag på sand?

    Sedan har jag börjat planera lite på inredningen med växter och rötter, men jag vet inte hur man laddar upp bilder här (går det överhuvud taget? :S), men jag har en bild på min zoon i galleriet, mappen heter ”Planering 105 l kar” Så ni får gärna kika där Den vänstra roten har jag och stenen (som knappt syns) till vänster. Den högra roten finns däremot inte, men jag hoppas på att hitta ngt liknande Den ska i alla fall vara lite högre. Rötterna är i övrigt mangrove och stenen vet jag inte riktig? Det var ngn specialbyggd sten tror jag..?
    Växterna är i alla fall vallisneria längst bak (funderar på tigervallisneria?) och bakom den vänstra roten ska det föreställa en javaormbunke som ska få växa på baksidan av roten och de 3 små plantorna längst fram ska föreställa Becketts cryptocoryne (har några sådana i 40 l karet som jag tänkt flytta).
    Tycker ni att det ser bra ut, eller ska jag ändra/ta bort/lägga till något? Hade tänkt försöka få det så likt som möjligt sedan, ska bli rätt intressant att se resultatet

    Fiskarna jag tänkt ha är för övrigt 3 kuhlii ålar, 10 sebrafiskar, 5 fembandsbarber, 2-3 små gurami (är rätt inne på honungsgurami) och några små räkor. Är det en bra kombination? Är det kanske för många?

    Jag hoppas att det inte är så många dumma frågor, och alla tips och råd är välkomna!
    310 l - Sydamerika
    200 l - Asien
    104 l - Asien
    70 l - Sydamerika
  • Lubbe
    • February 2004
    • 677

    #2
    Har postat det här ämnet i "inredning" istället, men hur gör jag för att ta bort tråden härifrån?
    310 l - Sydamerika
    200 l - Asien
    104 l - Asien
    70 l - Sydamerika

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      rödvit triangel strax under ditt namn.
      klicka på den så skickas en rapport till administratören och skriv ett meddelande
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Lubbe
        • February 2004
        • 677

        #4
        Ursprungligen postat av Raven
        rödvit triangel strax under ditt namn.
        klicka på den så skickas en rapport till administratören och skriv ett meddelande
        Ja´g kan inte se ngn rödvit triangel där? :S ser den bara under DITT namn? Är det den du menar?
        310 l - Sydamerika
        200 l - Asien
        104 l - Asien
        70 l - Sydamerika

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          aahh jo de va de men det är visst lite småkört
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Lubbe
            • February 2004
            • 677

            #6
            småkört?
            310 l - Sydamerika
            200 l - Asien
            104 l - Asien
            70 l - Sydamerika

            Kommentar

            Arbetssätt...