Fenröta? :S

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lubbe
    • February 2004
    • 677

    Fenröta? :S

    Jag är rädd att jag fått fenröta i mitt stora 310 l kar...
    Såg först en citrontetra som blev lite "konstig". Den fick bruna fläckar vid roten av stjärtfenan och ryggfenen började "frätas" bort... sedan fick den bruna fläckar över andra delar av kroppen och sedan "försvann" den..
    Jag vet att det där med "bruna fläckar" inte låter som fenröta, men jag börjar bli rätt säker på att det är detändå, eller åtminståne en liknande sjukdom.
    2 andra citrontetror har fått samma symtom. En av dem har en stor brun fläck vid roten av stjärt fenan och en stor brunfläck strax bredvid på ena sidan (ser ut som att det växer svamp i den också?) och en annan citrontetra har samma bruna fläck vi stjärtfenan, lite bruna fläckar på kroppen och halva ryggfenan bortfrätt...
    Sedan har min scalarhona fått "hack" i sin stjärtfena med breda, vita kanter runt om..
    Det är mest scalar honoan som får mig att misstänka fenröta, men jag blir lite förbryllad över de bruna fläckarna på citrontetrorna :S
    Dessutom har de drabbade citrontetrornas stjärtfenor nästan blivit helt svarta? Det är lite svårt att förklara hur de ser ut, men jag hoppas att ni förstår
    Jag vet tyvärr inte hur man lägger upp bilder här, men det finns bilder i en diskussion jag startade på zoonen, så ni får gärna kolla där


    Tacksam för snabbts svar Jag hoppas att ni kan hjälpa mig att ta reda på vad det är för fel så att jag kan behandla dem så snabbt som möjligt..
    310 l - Sydamerika
    200 l - Asien
    104 l - Asien
    70 l - Sydamerika
  • Lubbe
    • February 2004
    • 677

    #2
    Hmm.. ingen som kan svara? Jaja.. tänkte i alla fall flytta de nu 3 drabbade citrontetrorna (upptäckte en till drabbad igår) till ett karantäns kar. Scalarhonan verkar repa sig själv, fläckarna på fenorna bli mindra och "jacken" växer ihop.
    Jag har tyvärr endast medi mor hemma att behandla med, men jag hoppas att det ska hjälpa lite så länge i alla fall, men då står det att man ska köra filtret i en hink så länge? Men vad har jag då karet som syresätter vattnet? Jag äger ingen luftpump, så det fungerar inte...
    Kan ju också nämna att karantänsk karet är 12.5 l.
    310 l - Sydamerika
    200 l - Asien
    104 l - Asien
    70 l - Sydamerika

    Kommentar

    • Lubbe
      • February 2004
      • 677

      #3
      Snälla, kan någon svara? Jag ska starta upp karantänsk karet idag, så fort det går, och jag måste få veta vad jag ska ha i karet! Annars får jag helt enkelt använda filtret i karantänskaret ändå!
      310 l - Sydamerika
      200 l - Asien
      104 l - Asien
      70 l - Sydamerika

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #4
        Ok du bör ställa frågan där den hör hemma i "sjukdomar" dvs större chans att få svar.
        Ofta så kan man se små blodkärl expandera i fenorna, kan användas som förvarning innan sjukdomen bryter ut.
        De låter ju som om du har fenröta, annars man kan ofta få ett flertal sekundära infektioner och fel som kan krångla till diagnosen.
        De går att mota fenröta med salt eller nåt antibakterielt, general tonic, sera bactopur eller sera bactopur direkt(kanske lite overkill).
        Fenröta är dock en sjukdom som påpekar på brister i ditt akvarium, allt från stress till dåliga vattenvärden...

        Kommentar

        • Lubbe
          • February 2004
          • 677

          #5
          Ursprungligen postat av NiXoN
          Ok du bör ställa frågan där den hör hemma i "sjukdomar" dvs större chans att få svar.
          Ofta så kan man se små blodkärl expandera i fenorna, kan användas som förvarning innan sjukdomen bryter ut.
          De låter ju som om du har fenröta, annars man kan ofta få ett flertal sekundära infektioner och fel som kan krångla till diagnosen.
          De går att mota fenröta med salt eller nåt antibakterielt, general tonic, sera bactopur eller sera bactopur direkt(kanske lite overkill).
          Fenröta är dock en sjukdom som påpekar på brister i ditt akvarium, allt från stress till dåliga vattenvärden...
          Tack så mycket för ditt svar! Har ställt frågor i "sjukdomar" förut, men där brukar jag i princip aldrig få några svar, och eftersom jag fortfarande är nybörjare så ställde jag frågan här där jag oftast (inte alltid, tydligen :P) brukar få snabba svar
          Jag började använda salt i karet (ektozon tror jag det var?) för några veckor sedan då det var på väg att bryta ut på två av scalarhanarna, och det hjälpte Men det verkar inte hjälpa mot det citrontetrorna drabbats av, tyvärr..
          Jag har inga av de mediciner du rekomenderar hemma. Eller, iof har jag ju bactopur direct efter utbrottet av bukvattensot i lilla karet, men det är nog, som du säger, lite overkill
          Tror mycket väl att det kan vara så att de har brist på något.. :/ För ett tag sedan drabbades nämligen mina ap. viejita av hål i huvudet sjukan också :/ Men jag vet inte riktigt vad det är brist på? Alla fiskar har mått kanonfint sedan i januari förra året då jag startade upp karet, så det är något nu dom har brist på.. Har iof varit lite dålig på att variera fodret till dom, kan det ha med det att göra? Tycker jag har har skött det bättre nu, men tydligen inte tillräckligt..
          Ska jag starta upp karantänskaret och köra på medi mor så länge? Det ska ju hjälpa (eller iaf lindra..) det mesta, så det kanske är värt ett försök iaf? Kör nog med filtret i också, det är ju sprillans nytt, så det finns ju inga bakerier i det som kan dö? :P
          310 l - Sydamerika
          200 l - Asien
          104 l - Asien
          70 l - Sydamerika

          Kommentar

          Arbetssätt...