Nybörgare här! Presentation och frågor :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • metalmac
    • December 2005
    • 26

    Nybörgare här! Presentation och frågor :)

    Hej alla glada Akvarie vänner!
    Nu ska jag ta upp akvarie hobbyn igen efter många års
    frånvaro, jag var 14 senast jag var i kontakt med ett akvarium, nu är jag 25 och ska skaffa mitt första egna akvarium.
    När jag var knodd så hadde vi akvarium i familjen tillsammans, så man lärde sig inte direkt så mycket då det var mor som tog hand om allt, men nu är det dags, hemmet ska pyntas med ett vackert akvarium!
    Jag tänkte mig ett 125 liters eller något liknande, då jag tyvärr har plats för större. Jag funderar på att köra på levande födare, Black Molly är en gammal favvorit och Svärdbärare, men det skulle även vara kul med en ål, tror jag såg en som hette öron ål eller något sådant, såg grymt kul ut, men frågan är om det funkar att ha i samma akvarium. Har ni några tips och råd att ge, jag har läst igenom mycket av vad som står här på Zoopet och tror att jag fått en ganska bra bild av hur jag skall gå till väga ialf.
    Jaja.. det var väll en liten introduktion. utöver fiskar och vatten, så gillar jag historia, retrospel och datorer, hårdrock och fiske i det vilda ....
    Akvarium 160L
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Hej och välkommen till zoopet!

    Bra att du har läst på Beträffande de olika arternas egenskaper och behov så kan du läsa om det under "Sötvattensfisk - artbeskrivningar" (på första sidan under menyn längs till höger).

    Lycka till!
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • heljis

      • June 2003
      • 1150

      #3
      Hej och välkommen till zoopet!

      Precis som batski skriver skulle jag rekommendera att läsa artbeskrivningarna både en och fem gånger. Sedan lusläser du alla sidor om hur man startar akvarium, filteravdelningen, placering, belysning och allt vad det är Kolla på huvudsidan.
      Något du bör fundera igen på är storleken på ditt akvarium! Ju större desto bättre, det går inte att komma ifrån. Ett större kräver mindre skötsel, du får lättare balans, och du får fler fisksorter att välja på. Urvalet till ett 125liters är tyvärr något begränsat (kolla artbeskrivningarna, det går att söka på akvariestorlek). Så jag rekommenderar helt klart större, mitt första var ett 375l.
      Annars är det bara att titta runt i forumet så kommer du få svar på alla frågor du kan tänkas komma på och fler ändå. Är det ändå nåt du undrar över är det bara att fråga! Lycka till!
      Martin Heljedal

      They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

      Kommentar

      • Birgitta W
        • October 2005
        • 2764

        #4
        Jag funderar på att köra på levande födare, Black Molly är en gammal favvorit och Svärdbärare, men det skulle även vara kul med en ål, tror jag såg en som hette öron ål eller något sådant, såg grymt kul ut, men frågan är om det funkar att ha i samma akvarium. [/QUOTE]

        Hej och välkommen tillbaka till "akvarievärlden"!
        Levandefödare är alltid roligt! Guppy, Platy, Black Molly och Svärdbärare.
        Men ang. öronål ska du nog tänka om. Dom blir 70 cm långa, enligt Zoopets artregister!
        Men du kan ju skaffa t.ex. Kuhliålar. Dom är jätteroliga och söta. Desstuom städer dom upp i akvariet!
        Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

        Min zoon :
        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

        Kommentar

        • metalmac
          • December 2005
          • 26

          #5
          Ursprungligen postat av Birgitta W
          Jag funderar på att köra på levande födare, Black Molly är en gammal favvorit och Svärdbärare, men det skulle även vara kul med en ål, tror jag såg en som hette öron ål eller något sådant, såg grymt kul ut, men frågan är om det funkar att ha i samma akvarium.
          Hej och välkommen tillbaka till "akvarievärlden"!
          Levandefödare är alltid roligt! Guppy, Platy, Black Molly och Svärdbärare.
          Men ang. öronål ska du nog tänka om. Dom blir 70 cm långa, enligt Zoopets artregister!
          Men du kan ju skaffa t.ex. Kuhliålar. Dom är jätteroliga och söta. Desstuom städer dom upp i akvariet![/QUOTE]

          Kuhliålar , dom måste jag kolla upp! Tänk att öron ålen kan bli så lång, då krävs det lite större ytor en det lilla som jag kommer att ha plats för hehe.
          Gud vad kul det skal bli det här! Jag satt och spanade lite i forumet och fick se att det finns balla bakgrunder som inte är plancher, det måste jag titta närmare på, ska bege mig till bromma i morgon och ta mig en titt hos akvarielagret, har hört att dom ska vara bra.
          Akvarium 160L

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Ursprungligen postat av Birgitta W
            Hej och välkommen tillbaka till "akvarievärlden"!
            Levandefödare är alltid roligt! Guppy, Platy, Black Molly och Svärdbärare.
            Du får inte glömma den finaste av dem alla - endlers guppy
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • gladhertha
              • February 2005
              • 1755

              #7
              Ursprungligen postat av metalmac


              Kuhliålar , dom måste jag kolla upp! Tänk att öron ålen kan bli så lång, då krävs det lite större ytor en det lilla som jag kommer att ha plats för hehe.
              Gud vad kul det skal bli det här! Jag satt och spanade lite i forumet och fick se att det finns balla bakgrunder som inte är plancher, det måste jag titta närmare på, ska bege mig till bromma i morgon och ta mig en titt hos akvarielagret, har hört att dom ska vara bra.
              Rekommenderar starkt Akvarielagret.

              Vad jag har hört är kuhliålar väldigt skygga. Om man inte har mycket lite inredning. Dom ligger ofta och sprattlar förskräckt i affärn så jag skulle själv aldrig köpa en.
              Kanske bara är jag, men jag tröttnar fort på levandefödarna. Gillar udda figurer *små bettor, ctenopomor, labyrintifiskar överhuvudtaget, malar*...
              Mvh Hanna
              Min Zoon

              Kommentar

              • metalmac
                • December 2005
                • 26

                #8
                Jo, dom är ju rätt vanliga, jag kommer ihåg när farsan kom hem med ett stim med tiger barber, då vart det fart i akvariet, jag behöver väll inte säga vad som hände med neon tetrorna och våra yngel innan vi fick ur rov flocken ... (synd att farsan inite läste på lite inna han slog till hehe)
                Akvarium 160L

                Kommentar

                • Birgitta W
                  • October 2005
                  • 2764

                  #9
                  Ursprungligen postat av gladhertha
                  Vad jag har hört är kuhliålar väldigt skygga. Om man inte har mycket lite inredning. Dom ligger ofta och sprattlar förskräckt i affärn så jag skulle själv aldrig köpa en.
                  Fördomar!!! Mina kuhliålar (och jag har sett andras och hört andra berätta om sina ålar) är det full rulle på hela dagarna! Dom är jättefestliga. Och sällskapliga mot varandra. Är gärna tillsammans och busar, vilar eller äter!
                  Men det är klart, i affären är de skygga. Jag skulle inte heller velat visa mig om jag låg i ett akvarie i affären!!!
                  Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                  Min zoon :
                  http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                  Kommentar

                  • metalmac
                    • December 2005
                    • 26

                    #10
                    Jag måste helt klart kolla upp dom, vill ha ålar!
                    Akvarium 160L

                    Kommentar

                    • Birgitta W
                      • October 2005
                      • 2764

                      #11
                      Ursprungligen postat av heljis
                      Hej och välkommen till zoopet!

                      Något du bör fundera igen på är storleken på ditt akvarium! Ju större desto bättre, det går inte att komma ifrån. Ett större kräver mindre skötsel, du får lättare balans, och du får fler fisksorter att välja på. Urvalet till ett 125liters är tyvärr något begränsat (kolla artbeskrivningarna, det går att söka på akvariestorlek). Så jag rekommenderar helt klart större, mitt första var ett 375l.
                      Jag håller i och för sig med om att det är bättre med ett större akvarie. Men har man inte plats så har man inte!
                      Mitt största akvarie är bara på 70 liter så ditt blir 55 liter större (avundsjuk!)!
                      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                      Min zoon :
                      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                      Kommentar

                      • metalmac
                        • December 2005
                        • 26

                        #12
                        Ja, jag skulle vilja ha ett betydligt större, 500 liter eller mer skulle inte skada , men jag har bara en yta som är 100x50 cm ungefär. Så man får klämma in så mycket man kan där. Vet inte exakt hur stort akvarium man får in där men jag gissade på runt 125 liter eller så. Jag hadde en polare som körde 70 liter när jag var mindre, och vad jag mins så var det helt ok storlek ialf, han fick in en hel del med fisk i det.
                        Akvarium 160L

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av metalmac
                          Ja, jag skulle vilja ha ett betydligt större, 500 liter eller mer skulle inte skada , men jag har bara en yta som är 100x50 cm ungefär. Så man får klämma in så mycket man kan där. Vet inte exakt hur stort akvarium man får in där men jag gissade på runt 125 liter eller så.
                          100x50x50 = 250 liter. Ett sånt har jag, men vill ha större
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          Arbetssätt...