sortering av ciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr B
    • September 2004
    • 1310

    #16
    Många av de ciklider vi kör i malawikaren är i den mindre skalan, det framgår inte riktigt av ditt inlägg exakt vad du tänkt dig för nånting, men många, för att inte säga de flesta mindre ciklidarterna lever på att beta alger, och i mån av att det är möjligt, stoppa i sig nått enstaka kräftdjur de får tag på i samma algmatta. Inte de fiskarna jag skulle rekomendera 50/50 räkmix till, utan nått mindreköttigt, och då börjar det bli "same shit different name" för plecons del. Med ett 600l kar kan man ju ha plats med lite större fisk, och då kan fisk / räk kött vara en stor del av dieten.

    B!

    Kommentar

    • heljis

      • June 2003
      • 1150

      #17
      Ursprungligen postat av qenzo
      Jag har dock ett annat problem, gällande min L165 som ska få flytta till det karet. Och det är inte pga kött- alt växtätande fiskarter utan att plecon vill ha växter och cikliderna verkar riva upp dom/äta på dom.

      En växtätande fisk bör inte äta det "köttfoder" som cikliderna fodras med, man kan då inte längre kalla den VÄXTätare, utan ALLätare.
      En pleco "behöver" inte växter, mer än som extrafoder då Däremot behöver de en rot eller två att tugga på för att få i sig cellulosa.
      Förutom problemet med olika krav på vattenvärden ser jag inga problem med att ha en pleco i ett mbunakar, eftersom mbuna är växtätare. De äter i princip samma sak som plecon, nämligen alger. Sedan få de i sig kräftdjur och sånt som lever i algerna, men det lär väl hända den bästa plecon också
      Martin Heljedal

      They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

      Kommentar

      Arbetssätt...