Hur skulle dessa passa ihop?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DannyO
    • December 2005
    • 112

    Hur skulle dessa passa ihop?

    Hej alla goa o glada.
    Hade tänkt mig att ta fram vårt gamla akvarie och starta om på nytt,
    Det är ett 54 - 60 liters och innan jag börjar hade det vara bra ifall jag hade fått svar på lite frågor




    1. (Angående malar/räkor)
    Hade varit och tittat på malar och räkor idag och hitta ett par intresanta:
    Borneo sucker, pansarmalar och räkor (amano)
    Fick höra att räkorna var myccket effektivare och mycket intresanta men det fanns bara amanoräkor i affären som är till störst sannolikhet saltvattens räkor ''Tastyfish''
    Så vad rekomenderas bland malar om jag inte hittar red chery räkor?

    2. (angående fiskarna)
    Den fisk jag vill ha mest är Kakaduciklid och hur många ska man ha?
    en eller 2 hannar och 4 - 6 honor? eller vad tycker ni?
    Sen längre fram i tiden hade jag tänkt mig att skaffa Dvärguragami fiskar skulle dessa två passa bra ihop? ( om räkor skulle då dessa 3 passa ihop? )

    3. (växt och mark)
    Kakaducikliderna ville ha mörkare sand och det är bäst och rätta sig efter det eller? skulle då bra av ljusare sand eller? Och hade tänkt köpa 6 växter det skulle passa bra till de fiskar jag hade tänkt köpa va?

    Fler frågor dyker säkert upp men kan ta dessa först

    /mvh Daniel
  • Tastyfish
    • February 2005
    • 1761

    #2
    1. Borneo Sucker kräver fortfarande mer plats .
    Pansarmalar kanske går jag är inte så inne på sådanna så avstår från att svara.
    amano räkor går lätt att ha däri men som du redan nämnt finns andra. dom är inte mycket mer effektiva utan bara.. väldigt effektiva. i klass med siamesiska algätare skulle jag säga.

    Ancistrus är ett givet val, otocinclus (fast vet inte huruvida dom äter alger).
    finns nog inte så mycket mer? många sugmalar blir lite för stora anser jag.

    2. Jag skulle tro en hane om du inte har ett till eller ett större kar någonstans.
    ja skulle skaffat 1hane o 4honor eller mindre honor. då får du lätt plats med annat som amano, möjligen sugmal osv. dvärggurami vill ha lungnare sällskap så du får räkna med att dom kan bli stressade om du har "vilda" fiskar. jag tror inte räkor går så bra med dvärggurami. med kakaduan är det lite osäkert men amano's blir stora.

    3. alla fiskar vill ha mörkare sand vad jag vet, ljusare sand gör fiskarna "blekare".
    du kan ha ljusare sand men fiskarna blir blekare. 6 växter? man vet aldrig hur många växter man köper tillslut! jag skulle inte ha så många och jag måste ha närmare 40 växter men kanske 10 av varje sort.
    Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
    Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
    Måste skaffa mig fler djur!

    Kommentar

    • DannyO
      • December 2005
      • 112

      #3
      Ser att en hel del har amanoräkor tillsammans med deras kakaduciklider och läste även att en hanne och 2 honor skulle passa bra tror det kommer bli lote tomt i akvariet och funderar på fjärlis ciklider till detta. vad tror ni? och hur många?

      Kommentar

      • Tastyfish
        • February 2005
        • 1761

        #4
        Ingen aning, dock kan du ha tetror och andra barber osv.
        Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
        Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
        Måste skaffa mig fler djur!

        Kommentar

        • Red Cloud
          • January 2005
          • 103

          #5
          Ancistrus blir hyfsat stora (typ 12 cm) och verkar överflödig om du har räkor.

          Kommentar

          • Watermelon
            • November 2005
            • 140

            #6
            Jag har för mig att kakaduaciklider är ganska tuffa mot andra fiskar? Och vad jag har hört så är fjärilar rätt känsliga för just det. Men fråga nån som vet bättre :P

            Pansarmalar är ju för övrigt skitsöta Jag har fem stycken fläckiga i mitt 110 liters. Söta och städar duktigt botten! Dock äter de inte alger, verkar det som.
            Fläckiga pansarmalar behöver nog mer utrymme än ditt kar, men pansarmalar som skulle passa i ditt akvarium är väl:







            (Blev en lång lista )

            Sen har jag även en ancistrus. Den har växt lite sedan jag köpte den men är fortfarande pytteliten. Anyway, den är faktiskt riktigt lat när det gäller algstädning, fast det kanske beror på att jag skämmer bort den med ärtor och broccoli Men den är, trots den kassa städningen, en av mina favoriter, den är fortfarande en av de minsta av mina fiskar men ändå så är den riktigt kaxig mot t.ex mina marmorguramis och jagar bort dem när det bjuds på mat
            110 Liters Fisksoppa, vill och ska renovera fiskbeståndet nån gång...
            Ancistrus, Fläckig Pansarmal, Platy, Endlers Guppy, Kopparbarb, Ampullaria, Afrikansk Jättefilterräka

            20 Liters Räkkar
            Två CR (ska införskaffas fler) och en körsbärsräka som har fått flytta från stora akvariet.

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av DannyO
              Ser att en hel del har amanoräkor tillsammans med deras kakaduciklider och läste även att en hanne och 2 honor skulle passa bra tror det kommer bli lote tomt i akvariet och funderar på fjärlis ciklider till detta. vad tror ni? och hur många?
              Det går inte att ha både kakadua och fjärilsciklider i ett akvarium på 60 liter. En kakadua-hane och 2-3 honor funkar bra.

              Räkor är klart att föredra framför ancistrus. Ancistrusar behöver ett större akvarium och är inte heller lika effektiva som algätande räkor.

              Kolla under artbeskrivningar efter nån tetra-art som kan trivas i ditt akvarium. Ett stim på 10 småväxta tetror skulle passa fint.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              Arbetssätt...