Nybörjare (jag vet nada)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    #76
    Mina fiskar älskar också att surfa vid utblåset! Det ser härligt ut, kardinaltetrorna har t.o.m. lärt sig göra baklängesvolter!
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

    Kommentar

    • overksam
      • December 2005
      • 44

      #77
      Pudde mår prima ballerina just nu. Men nu har det blivit lite problem(?). När Pudde inte surfar på utblåset; så har han börjat äta på javaormbunken. Växterna är främmande för honom, eftersom vi fick dom med akvariumet. Hur ska man göra? skälla ut honom, eller helt enkelt låta honom äta det? Dra ut växterna och försöka skaffa nya innan vi drar på julsemester?

      Kommentar

      • svea
        • February 2005
        • 2476

        #78
        Nu vet jag inte nånting om slöjstjärtar och deras behov, men jag låter mina fiskar käka på växterna. Jag unnar dem det om de tycker det är gott. Det är väl naturligt för dem om de gillar det, är min tanke.

        Mina bilder
        Min zoon

        Kommentar

        • overksam
          • December 2005
          • 44

          #79
          Det är min tanke också. Hade varit en annan sak om jag hade haft plastväxter och han åt på det; eftersom det hade inte varit naturligt. Gröna växter är väl naturligt för honom att äta.

          Och nu släcktes akvariumet. Bra att timern funkade ) .. Är 8 timmar påslagen ljus bra; eller kan man ha på den längre? förslag? =)

          Kommentar

          • Watermelon
            • November 2005
            • 140

            #80
            Så söt Pudde är! Härligt att han har fått ett stort akvarium Mina kopparbarber gillar också utblåset, ibland simmar de ikapp längs långsidan mot strömmen
            110 Liters Fisksoppa, vill och ska renovera fiskbeståndet nån gång...
            Ancistrus, Fläckig Pansarmal, Platy, Endlers Guppy, Kopparbarb, Ampullaria, Afrikansk Jättefilterräka

            20 Liters Räkkar
            Två CR (ska införskaffas fler) och en körsbärsräka som har fått flytta från stora akvariet.

            Kommentar

            • svea
              • February 2005
              • 2476

              #81
              Släckt vare här! Jag har tänt från 10.00 till 22.00.

              Mina bilder
              Min zoon

              Kommentar

              • Birgitta W
                • October 2005
                • 2764

                #82
                Ursprungligen postat av overksam
                Pudde mår prima ballerina just nu. Men nu har det blivit lite problem(?). När Pudde inte surfar på utblåset; så har han börjat äta på javaormbunken. Växterna är främmande för honom, eftersom vi fick dom med akvariumet. Hur ska man göra? skälla ut honom, eller helt enkelt låta honom äta det? Dra ut växterna och försöka skaffa nya innan vi drar på julsemester?
                Jag vet inget om just slöjstjärtar men många andra fiskar uppskattar att få grönsaker ibland. Jag ger mina ärtor. De har också fått brysselkål. Många ger gurka eller squash. Han kanske har behov av lite grönt och låter växterna vara ifred om han får annat att tugga på...
                Vet någon om slöjstjärtar vill ha grönsaker???
                Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                Min zoon :
                http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                Kommentar

                • overksam
                  • December 2005
                  • 44

                  #83
                  vi ska bli vegetarianer efter nyår, så pudde kanske får hänga med i bytet där med

                  Kommentar

                  • svea
                    • February 2005
                    • 2476

                    #84
                    Nja, dom äter nog på växterna ändå. Exempelvis min gode herr Ancistrus. Han blir triggad av squashen och broccolin. Han ger sej på växterna direkt efter som en dessert!
                    Rackarn!

                    Mina bilder
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • Birgitta W
                      • October 2005
                      • 2764

                      #85
                      Ursprungligen postat av overksam
                      vi ska bli vegetarianer efter nyår, så pudde kanske får hänga med i bytet där med
                      Passar ju perfekt! Och jag tror ju att om han äter växter så äter han säkert t.ex. ärtor!
                      Jag brukar tina dem lite och sedan klämma försiktigt på dem så skalet lossnar. Mina fiskar ÄLSKAR dem! T.om. guppy-ynglen!
                      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                      Min zoon :
                      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #86
                        Slöjstjärtar som är kallvattensfiskar behöver ett foder med låg proteininnehåll.
                        Därför är det bäst att köpa ett speciellt foder för guldfisk eller slöjstjärt som har mycket vegetabiliskt innehåll
                        Den har en tendens att svälja luft när de tar mat uppe vid ytan och kan komma att flyta så länge de har magen full med luft.
                        Blötlägg pellets några minuter för matningen.
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • overksam
                          • December 2005
                          • 44

                          #87
                          Kramfors: Vi har speciellt guldfisk-foder; men har faktiskt aldrig tänkt tanken att blötlägga dem. Pudde är ju ofta uppe i ytan och typ "gurglar" luft - men väldigt mycket mindre sen han fick nya skålen. Numera så kanske det blir 5 ggr / 2 timmar, medans i skålen var det mycket oftare. Det jag tänker på är att det är så guldfisk/slöjstjärtar är (fiskarna utomhus gör så t.ex).

                          Är det normalt - eller ett tecken på nått som är knasigt? Ska jag höjja utblåset på filtret så man får vatten som istället för att spruta under vattnet uppåt; till att vara helt ovanför vattnet så det sprutar/rinner ned i vattnet för att skapa mera cirkulation/syre? .. Som det är nu så är utblåset kanske 1-2 cm under för att skapa ett sprut som pekar mot ytan typ.

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #88
                            När det blir vågor på vattenytan så blir det en större yta som kommer i kontakt med syret i luften, låter du vattnet plaska kan du driva ut koldioxid som växterna behöver.
                            Det räcker med vågor.
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #89
                              Ursprungligen postat av overksam
                              Och nu släcktes akvariumet. Bra att timern funkade ) .. Är 8 timmar påslagen ljus bra; eller kan man ha på den längre? förslag? =)
                              Det går bra att ha tänt i upp till 12 timmar, men så här i början är det nog bra med lite mindre för att undvika alger. Fast du skulle nog kunna öka till 9 eller 10. Men när du gör det är det nog bäst att öka tiden med en halvtimme var tredje dag eller så. Alger gillar ju förändring.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              • CalleAkvarist
                                • November 2005
                                • 1059

                                #90
                                Jag har läst den där boken och där står det ju 36 dagar!! Men det är väl lite väl mycket. Utan Nitrivec skulle jag chansa på 1 ½ vecka!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...