Nybörjare (jag vet nada)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • overksam
    • December 2005
    • 44

    Nybörjare (jag vet nada)

    Hejsan.

    Har sökt som fasen här på forumet (jösses vad trådar / information det finns här) men inte hittat svar på mina frågor.

    Är som sådant att jag & flickvännen har insett det hemska med att ha våran lilla ensamma Pudde (slöjstjärt) i den beryktade skålen; och imorgonbitti (09.00 .. tok tidigt) ska jag iväg för att handla en 100 liters akvarium. Impulseköp blev det, men det är en gemensam julklapp till oss båda.

    Nu till frågorna;

    1. Vad behöver jag förbereda inför Puddes flytt från skålen till akvariumet?
    Får allt inkluderat i priset (och akvariumet är bara 7 månader gammalt). Pump osv.

    2. Ska jag låta akvariumet stå igång i ungefär 24 timmar innan jag häller ned Pudde, eller ska jag låta han simma i nånslags påse så han hinner bli van med vattnet först?

    3. Hur är det egentligen med pumpen? .. Ska den stå på non-stop, eller ska man ha timer som slår av och på? (läste kring detta; men förstod inte riktigt)

    Skålen idag är hemsk, jag vet, men det var vad killen på Djuraffären sade till oss. Han klagade då inte på köpet, trots att vi handla fisk & hela rasket samtidigt. Eftersom information saknades vid tidfället blev det en skål, men efter att ha läst på forumet så har vi insett vårat misstag (samtidigt som blivit sur på killen som sålde det från början) och ska nu då uppdatera.

    4. Killen i affären berättade hur man skötte skålen med beredingsmedel / syretabletter och akvariesalt; men hur gör vi nu? ska vi dosera samma grejjor - fast doserat enligt 100 liter?

    Tacksam för svar. Vill inte riskera Puddes liv med att hälla ned han för snabbt i akvariumet.
    Senast redigerad av overksam; 14 December 2005, 12:45.
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    Ursprungligen postat av overksam
    1. Vad behöver jag förbereda inför Puddes flytt från skålen till akvariumet?
    glöm inte att koppa in fisken.


    2. Ska jag låta akvariumet stå igång i ungefär 24 timmar innan jag häller ned Pudde, eller ska jag låta han simma i nånslags påse så han hinner bli van med vattnet först?
    fyll upp akvariet och möblera det.
    starta filtret och ha i sera nitrivec.
    hjälper till att få igång bakteriefloran samt minskar risken för nitritproblem.
    vattenberedningsmedel typ aquatan eller aquasafe är bra också då det verkar lugnande på fisken samt tar bort en del mindre bra ämnen.

    3. Hur är det egentligen med pumpen? .. Ska den stå på non-stop, eller ska man ha timer som slår av och på? (läste kring detta; men förstod inte riktigt)
    ska stå på dygnet runt året runt.
    stänger man av den kan i värsta fall gifter bildas som tar död på fisken när pumpen startar.

    4. Killen i affären berättade hur man skötte skålen med beredingsmedel / syretabletter och akvariesalt; men hur gör vi nu? ska vi dosera samma grejjor - fast doserat enligt 100 liter?
    syretabletter kan du hoppa över totalt.
    salt kan du ha i om du vill, själv ser jag ingen orsak till det om inte fisken vill ha det.
    om man kör saltat hela tiden kan salt inte längre användas som ett första försvar mot vissa sjukdomar till exempel.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Birgitta W
      • October 2005
      • 2764

      #3
      Vad glad jag blev att ni bryr er så mycket om Pudde att ni köpt ett 100-liters till honom! Skönt att det finns människor som tar till sig av råd.
      Ni har just börjat er utbildning till sanna akvarister!
      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

      Min zoon :
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

      Kommentar

      • Danei
        • September 2004
        • 555

        #4
        Om ni vill fortsätta med salt så funkar det med vanligt salt. joddfritt. Klart billigare.

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          ska va utan klumpförebyggande medel
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • overksam
            • December 2005
            • 44

            #6
            Tack för svaren .. Sitter här med sömnen i ögonen, kaffekoppen i handen, och väntar på killen som skulle komma förib med akvariumet. Schysst att det finns snälla människor som kan köra ut när man är fattig student som inte har körkort.

            Att koppa fisken verkar jag hajja nu efter länken, och egentligen säger det sig självt. Samma sak som händer när jag simmar typ

            Är väldigt orolig för vita-prick sjukan, och vill gärna göra så mycket som möjligt för att förhindra detta. Har Aquasafe liggande här, och undrar egentligen hur länge vattnet ska stå innan pudde kan börja flytta in? .. Tänkte att det tar ett tag för vattnet att gå igenom pumpen och så. Kan ni säga nån slags tidsram för introduceringen? .. Känns som att hoppet från en (skrik inte på oss) 3 liters skål - till en 100 liters akvarium kan vara en rätt stor chock för honom.. :/

            Kommentar

            • Birgitta W
              • October 2005
              • 2764

              #7
              Ursprungligen postat av overksam
              .. Känns som att hoppet från en (skrik inte på oss) 3 liters skål - till en 100 liters akvarium kan vara en rätt stor chock för honom.. :/
              Så tänkte jag också när jag flyttade mina små guppy-yngel från kakburken de tillbringat sina första två veckor i, till en 33-liters ocean. Men de fann sig i alla fall på en gång.
              Det var roligt att se hur lyckliga de var, de riktigt skuttade fram i akvariet!
              Men en kampfisk är kanske känsligare... har ingen som helst erfarenhet av dem. Det känns i alla fall som "ju fortare, desto bättre"... men det vet säkert andra bättre än jag...
              Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

              Min zoon :
              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

              Kommentar

              • anna7607
                • November 2005
                • 1440

                #8
                jag tror nog att han blir glad över 100l =). Jag lät mit 170l stå en vecka och hade i nitriveck innan, men senare så köpte jag en molly hona och en hane till dottern, man hanen va agressiv som tusan mot mina andra fiskar så jag åkte och panik köpte ett 70l akvarium, det blev en snabb flytt dit (stackarna), gjorde i ordning akvariumet hällde i nitriveck och aquasafe samt salt (hoppas jag gjorde rätt). Har hållt koll på värdena och det har gått bra, har gjort små täta vattenbyten, tillsatt en skvätt nitriveck, samt gett honnom 2 honor till. Nu har dom varit där i 9 dagar och det har gått bra som tur är, än så länge.
                lev livet medans de är värt att levas

                Kommentar

                • Netom
                  • November 2005
                  • 55

                  #9
                  Ursprungligen postat av overksam
                  Har Aquasafe liggande här, och undrar egentligen hur länge vattnet ska stå innan pudde kan börja flytta in? .. Tänkte att det tar ett tag för vattnet att gå igenom pumpen och så. Kan ni säga nån slags tidsram för introduceringen? .. :/
                  Enligt Sandford (Goda råd om dina akvariefiskar ISBN 9151841614) så tar det 36 dagar för kvävecykeln att fullbordas. Vet inte om det går snabbare med tillsättning av bakterieflora (Nitrivec t.ex.)
                  "Är det inte det ena så är det det andra", sade kärringen som blödde näsblod.

                  Kommentar

                  • overksam
                    • December 2005
                    • 44

                    #10
                    Ursprungligen postat av Netom
                    Enligt Sandford (Goda råd om dina akvariefiskar ISBN 9151841614) så tar det 36 dagar för kvävecykeln att fullbordas. Vet inte om det går snabbare med tillsättning av bakterieflora (Nitrivec t.ex.)

                    36dagar? jösses. nån som följer det rådet; eller har ni nån annan tidsram?

                    Har nu fått akvariumet. Står fint inne i sovrummet och tyvärr så var ju kabeln till ljuset/pumpen tokkorta - så det blir att inhandla förlängningsladd nu efter skolan. Funderar även på att inhandla en alg-ätare direkt och låta den firren användas som biotop-fixare. funkar det, eller ska man göra andra vägen runt? .. Pudde först - sen algätare? .. Ska även snacka lite med zoo-ägaren snart när jag går förbi henne/honom på väg till skolan.

                    Kommentar

                    • Birgitta W
                      • October 2005
                      • 2764

                      #11
                      Vad hade du tänkt köpa för "alg-ätare"? Det finns en del att välja på . Och det finns ju inga alger i början så då får du stödutfordra den med t.ex algtabletter eller grönsaker... Och dessutom gillar de att vara några stycken!
                      Hoppas din zoo-ägare har bättre reda på sig än många jag (och andra här på forumet) stött på... Tro inte på allt de säger. Kolla ordentligt först!

                      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                      Min zoon :
                      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                      Kommentar

                      • Birgitta W
                        • October 2005
                        • 2764

                        #12
                        36 dagar??? Undrar om det ska vara 36 timmar...
                        Det fínns så många olika uppfattningar.
                        Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                        Min zoon :
                        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                        Kommentar

                        • overksam
                          • December 2005
                          • 44

                          #13
                          Hej Birgitta.

                          Algätare-idéen var bara en tanke. Om inte det finns alger från början - känns det kanske onödigt att göda upp alger bara för att han ska ta bort det .. Nej, nu skall jag röra mig bort till skolan och gå förbi zoo-affären och höra om dom har nitir/pH-tester liggande.

                          Hur är det med cyclingstiden? .. Gubben som kom med akvariumet (han föder upp fiskar för att sälja till "Djurmagasinet" i Valbo/Gävle) sa att det räckte med att fylla med vatten & stenar osv; och sen in med aquasafe och låta pumpen göra jobbet i 6 timmar typ. Jag satsar hellre dubbelt och gör iordning akvariumet ikväll och låter den stå och bubbla under natten så pudde får koppas imorgon. Låter det som en bra ide?

                          Kommentar

                          • anna7607
                            • November 2005
                            • 1440

                            #14
                            Ursprungligen postat av Birgitta W
                            36 dagar??? Undrar om det ska vara 36 timmar...
                            Det fínns så många olika uppfattningar.
                            ja, det finns det, min granne asgarvar åt mig när jag håller på m mina firrar, hon tycker jag är löjlig med mina vatten byten och nitriveck och långa inkoppningar =) hon gör precis tvärtemot vad man ska och alla hennes firrar lever och mår kanon bra =)
                            lev livet medans de är värt att levas

                            Kommentar

                            • Birgitta W
                              • October 2005
                              • 2764

                              #15
                              Tycker det låter som en bra idè, overksam! I början brukar inte vattnet vara riktigt klart, ser lite dimmigt ut, men det är normalt.
                              Du kanske kan byta ut hans vattnet i skålen lite i taget under lite längre tid? Så han vänjer sig...?
                              Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                              Min zoon :
                              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                              Kommentar

                              Arbetssätt...