Stressade fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluesbreaker
    • January 2003
    • 4

    Stressade fiskar?

    Hej.

    Har just släppt i de första fiskarna i mitt första akvarium, 30-liters med mini-fan pump 260l/h och doppvärmare. Behandlat med de medel som behövs för lokala vattnet.
    Fiskarna är 2 molly, 2 platy, 2 små malar, 2 guppy och 2 algätare.
    Koppade kanske lite för kvickt, det var ljust i akvariet vid nedsläppet.
    Märker nu efter tre-fyra timmar att malarna simmar nervöst och virrigt omkring, likaså algätarna, men resten är rätt lugna.
    Vad beror denna "stress" på?
    Det har ju förstås inte gått så lång tid och fiskarna kanske inte har vant sig ännu men man blir ju lite orolig liksom.

    Tacksam för kommentarer.
  • orvil
    • January 2003
    • 69

    #2
    Tjena
    Ganska modigt o börja med ett så litet kar

    pumpen e kanske lite väl grov för dit kar , gissar att vattnet snurrar rät så duktigt.annars e det nog inga problem , du får väl släcka tils dom har lungnat ner sig.En sak till,mata väldigt sparsamt dom första 2 veckorna om det är nystartat, max varannan dag,annars gissar jag att firrarna simmar upponer ganska snart

    //Dennis
    //Dennis

    Kommentar

    • Bluesbreaker
      • January 2003
      • 4

      #3
      Tack för svaret Orvil.
      I morse fattades en firre, guppyhannen stod inte att finna...
      Men honan hade magrat... 5 yngel räddade vi.
      Fiskarna lever ännu, jag har strypt pumpen så mycket det går och matat sparsamt. Kan tänka mig att de kalasat friskt på guppyhannen och en del ungar. Frid över deras minne...
      Det är ett 100-liters på gång, lurar på att flytta över alla till det istället. Kanske blir en bättre miljö där... 30 liter är ju inte vrålstort direkt. Nåja, det löser sig.
      Som sagt. tack för svaret´, jag återkommer med mer detaljer med tiden.

      byebye

      Kommentar

      • Peter G
        • January 2002
        • 339

        #4
        Håller med Orvil, snacka om storm i vattenglas!

        Du kanske kan strypa pumpen något ?




        "Håll rutan ren"
        /Peter
        http://akvarium.mirrorz.com
        http://akvarium.mirrorz.com

        Kommentar

        • Bluesbreaker
          • January 2003
          • 4

          #5
          Hej igen.
          Ingen mer har dött efter guppyhannen tack och lov.
          Har som sagt strypt pumpen så gott det går och riktat upp flödet så högt mot ytan som möjligt, verkar som att det lugnat sig betydligt, även om det blir ett satans rally vid utfodring. (Trodde att guppyhonan skulle sprängas!!! Men hon är väl uttänjd efter havandeskapet... *flin*)
          Annars allt väl och ynglen lever oxå, 6 st blev det och de har frid och fröjd i sitt t.f. yngelakvarium. Kul å se när de tvingar i sig en mygglarv, halva hänger utanför... hehe.

          Fortsättning följer. See ya. "Blues"

          Kommentar

          • Bluesbreaker
            • January 2003
            • 4

            #6
            Tjena.
            En vecka har gått och alla, förutom guppyhannen som strök med redan efter ett dygn, lever och ser ut att trivas bra. Skall eventuellt fixa en bakgrund oxå så det blir lite tryggare för firrarna.
            I morgon finns det troligen ett 100-150 liters att tillgå (säljaren var osäker på storleken) och det ska bli kul att starta upp det.

            Tänk vad smittad man kan bli av detta bara för att man köper ett litet akvarium som julklapp till sambon... *flin*
            See ya later fishnerds!

            Kommentar

            Arbetssätt...