Snäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Seglaut
    • December 2005
    • 2

    Snäckor

    Hej
    Hur blir jag av med alla snäckdjur som invaderar akvariet. Dessa kom troligen med en växt från affären.

    Bertil
  • sacha
    • May 2005
    • 1016

    #2
    Mata mindre å krossa dom med fingret...el plocka upp dom å släng dom..
    Tjopp...

    Kommentar

    • neon_kimpan
      • August 2005
      • 1733

      #3
      har man många kan man lägga en algtablett på bottnen, sen när det sitter många där så är det bara att plocka upp tabletten med sniglar på ..tror det ska funka iaf.
      MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

      Kommentar

      • erik l
        • July 2005
        • 308

        #4
        Ett alternativ köp en praktbotia,även andra typer av botior käkar sniglar.
        ________________
        mvh erik l

        Kommentar

        • neon_kimpan
          • August 2005
          • 1733

          #5
          praktbotior är bra, men man får ju tänka på at dom ska ha stora akvarier !! 250 liter står det ju t.ex i arbetsbeskrivningen !
          MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            att köpa en fisk enbart för att bli av snäckor är att gå för långt så som jag ser det.

            salladsblad elelr köttbit ska funka bra om man inte har "algtabletter"
            jbl tillverkar en snäckfälla som ja hört ska funka rätt bra dock kan vissa malar lära sej att öppna den.

            själv har jag haft snäckor i långt över ett halvår och kan säga så här.
            mata försiktigt, snäckor äter all överbliven mat och matas de för mycket så maten blir liggandes på botten exploderar dom i antal.
            krossa/fånga dom snäckor du ser så minskar dom i antal snabbt.

            det enda jag gör i nuläget för att hålla populationen nere är att ja tar bort snäckor som "gökar" samt den snäckrom jag ser och har i nuläget kanske 4-5st synliga snäckor.

            lite är bra att ha då dom är duktiga på att städa.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Seglaut
              • December 2005
              • 2

              #7
              men do är ju inte på bottnen utan på rutorna och i växterna.....och jag jagar dom men dom blir bara fler och fler, finnd det inget preparat att ta till?

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                finns preparat men försämrar vattenkvaliten, kan gå så långt så fiskarna dör.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • mam
                  • May 2004
                  • 1064

                  #9
                  Detta är säkert inte rätt metod. :o Men när vi skulle flytta vårt 54 l i höstas passade vi på att grovrengöra det för att få bort snäckorna. Det var så fullt av snäckor så jag inte kunde gå nära ens. Jag har fobi och ingen hade plockat på länge.

                  Vi sköljde alla växter noga och tvättade av dom med fingrarna. Sanden gjorde jag ren medan den låg kvar i karet. Hällde på vatten, rörde runt, tömde, fyllde på vatten, rörde runt, tömde osv. Insidan av glaset skrubbade jag med svamp. T o m roten fick en omgång med diskborste (utan diskmedel naturligtvis).

                  Nu ca 2 månader senare har jag inte sett en snäcka. Däremot har vi fått mycket alger, men det kan bero på att jag slängde ut en hel del växter som jag inte trodde jag skulle få snäckfria.

                  Nu har det gått så långt att jag sitter och funderar på att skaffa snäckor som städare.
                  /Nina

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    Ursprungligen postat av mam
                    Detta är säkert inte rätt metod. :o Men när vi skulle flytta vårt 54 l i höstas passade vi på att grovrengöra det för att få bort snäckorna
                    lite väl drastikt då man tar död på typ alla bakterier men har man i nitrivec och är försiktig så går det.

                    algerna har kommit pga den ändrade balansen i vattnet.
                    ammonium som trggar alger ökar när man tar död på alla bakterier.

                    sen ska det gå att bygga en matfälla för snäckor av en 0.5L petflaska.
                    inte sett nån ritning på det men kan tänka mej att man slitsar 180grader 1cm vid övre och nedre kanten och lägger en algtablett emellan så dom kryper in.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    Arbetssätt...