Vad är det viktigaste att komma ihåg när man köpt ett akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mardyboy
    • December 2005
    • 58

    Vad är det viktigaste att komma ihåg när man köpt ett akvarium?

    Har nu köpt ett akvarium får 3 veckor sen med växter och fiskar, allt fungerar väl så gott som bra, har utsatts för vita pricksjukan och har behandlat dem, (tyvärr dog 3 av mina 5 neon tetror, men dom andra kommer någ troligen att klara sig nu.)
    ja, va är det viktigaste att komma ihåg nu framöver?
    (Det är ju roligt att ha ett akvarium har jag upptäckt)
    borde ha köpt ett större, kommer troligtvis att trötta på detta akvaruim. menmen.
    Senast redigerad av Mardyboy; 08 December 2005, 16:02.
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=599335
  • y0da
    • August 2005
    • 1697

    #2
    Du kommer nog med största sannorlikhet skaffa dig ett större kar inom kort =)
    Välkommen till klubben btw!

    Se till att sköta dina vattenbyten (30-50% i veckan), och rengör botten (slamsug) med jämna mellanrum, hur ofta beror på vilka fiskar och hur många.
    Eftersom det är nystartat bör du hålla viss koll på vattenvärderna, speciellt nitrit. Finns "kit" att köpa i butikerna som testar de viktigaste värderna.
    Du bör skaffa fler neontetror. Hade du 2 st nu? Neontetror är stimmfiskar och bör vara i ett stim med minst 7 fiskar har jag för mig. Kolla artbeskrivningen här på zoopet.
    Sen finns det dessutom ett antal bra artiklar att läsa här. Kan ju vara en bra början.
    http://www.y0da.se

    540L SA

    Kommentar

    • Mardyboy
      • December 2005
      • 58

      #3
      Ursprungligen postat av y0da
      Du kommer nog med största sannorlikhet skaffa dig ett större kar inom kort =)
      Välkommen till klubben btw!

      Se till att sköta dina vattenbyten (30-50% i veckan), och rengör botten (slamsug) med jämna mellanrum, hur ofta beror på vilka fiskar och hur många.
      Eftersom det är nystartat bör du hålla viss koll på vattenvärderna, speciellt nitrit. Finns "kit" att köpa i butikerna som testar de viktigaste värderna.
      Du bör skaffa fler neontetror. Hade du 2 st nu? Neontetror är stimmfiskar och bör vara i ett stim med minst 7 fiskar har jag för mig. Kolla artbeskrivningen här på zoopet.
      Sen finns det dessutom ett antal bra artiklar att läsa här. Kan ju vara en bra början.
      Jo, i djuraffären sade dom att man mins skall ta 5 st, för att de är stimfiskar, de såg trevligt ut när de simmade eftervarandra, men nnu gör dom inte det mera på samma sätt.
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=599335

      Kommentar

      • y0da
        • August 2005
        • 1697

        #4
        Nu vet jag inte riktigt hur stort akvarium du har, lite svårt att säga hur många du ska ha då. Till mitt 136l skaffade jag 10 st, men det tyckte jag var i det minsta laget ändå.
        Ska köpa 40 st kardinaltetror till mitt 540l nu i helgen tänkte jag =)
        http://www.y0da.se

        540L SA

        Kommentar

        • Mardyboy
          • December 2005
          • 58

          #5
          Ursprungligen postat av y0da
          Nu vet jag inte riktigt hur stort akvarium du har, lite svårt att säga hur många du ska ha då. Till mitt 136l skaffade jag 10 st, men det tyckte jag var i det minsta laget ändå.
          Ska köpa 40 st kardinaltetror till mitt 540l nu i helgen tänkte jag =)
          oj 540 l, de var då ett stort akvarium, mitt akvarium är 63 litr.
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=599335

          Kommentar

          • HQI
            • November 2004
            • 207

            #6
            Kardinaltetror eller neontetror.

            Jag hade 100 st kardinaltetror i mitt RIO 400 (400 liter) och det såg lagom ut. Har man sedan några scalarer eller dvärgciklider, så håller man samman stimmet lite bättre. I ett 64 liters kan du säkert ha` 10-15 st utan problem. Om du inte har några andra större fiskar, förstås.
            HQI

            Kommentar

            • qenzo
              • February 2005
              • 1747

              #7
              Ja som många sagt, tetrorna är bara vackrare ju fler de är. Jag skulle av neontetra ha ca 10 st i ett kar av din storlek. Tillsammans med ngn algätare. Inget mera.
              Ja växter förstås då

              I övrigt är det väl just vattenbytena som är de "viktigaste". Jag slamsuger inte botten spec ofta (och det syns just nu) men mina växter mår toppen och så även firrarna.
              Ta inte bort för mkt "dynga", det är viktiga för din akvariemiljö (lagom är bäst).

              Jag kan ju tala om att JAG anser att de mindre karen (under 100 l) är bättre anpassade för lite mer erfarana akvarister. Detta för att det enligt MIG är svårare att sköta ett litet kar korrekt.
              Jag har haft många olika storlekar på karen, just nu ett 105 l och har idag lagt första betalningen på ett 200 l. Ska också sätta "gubben" i ett karbygge, 540 l.

              Lycka till med firrarna och medicineringen. Trist start
              Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

              Kommentar

              • bobbyfuller
                • October 2005
                • 538

                #8
                viktiga grejer

                1. köp inte för mycket fiskar i början
                2. mata högst 1 gång varannan dag
                3. mät nitrit och ph
                4. köp hem en flaska nitivec
                5. TÅLAMOD
                Talar av egen erfarenhet
                hade ett 93 liters började med att strunta i punkt 5
                sen hoppade jag över punkt 1 o 2 sen va det kört med nitrit toppar som följd.
                det är mycket mycket svårare att starta upp ett litet än med ett stort.
                efter en månad när jag började få balans i mitt lilla tyckte jag det var för litet så jag gick och köpte ett 375 liters och med det har det inte varit några problem alls
                /bobbyfuller
                **Juwel Trigon 190L**
                If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
                If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

                Kommentar

                • Red Cloud
                  • January 2005
                  • 103

                  #9
                  Ursprungligen postat av bobbyfuller
                  1. köp inte för mycket fiskar i början
                  2. mata högst 1 gång varannan dag
                  3. mät nitrit och ph
                  4. köp hem en flaska nitivec
                  5. TÅLAMOD
                  Talar av egen erfarenhet
                  hade ett 93 liters började med att strunta i punkt 5
                  sen hoppade jag över punkt 1 o 2 sen va det kört med nitrit toppar som följd.
                  det är mycket mycket svårare att starta upp ett litet än med ett stort.
                  efter en månad när jag började få balans i mitt lilla tyckte jag det var för litet så jag gick och köpte ett 375 liters och med det har det inte varit några problem alls
                  /bobbyfuller
                  Håller med helt. Vill bara lägga till en sak:

                  6. Lita inte på "i akvarieaffären sa de...". Bara för att de jobbar i en akvarieaffär betyder det inte att de kan allt. Finns många seriösa akvariebutiker men tyvärr är inte alla det.


                  Ta alltid reda på vad en fisk kräver det innan du köper den. Att inte göra det är nog det vanligaste misstaget. Det är fruktansvärt frestande att göra impulsköp vilket du säkert redan vet.

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Läs gärna:













                    Det finns mycket information här på zoopet
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Vattenberedningsmedel bör man ha vid uppstart och vid varje vattenbyte. Binder och neutraliserar klor och andra för fiskarna skadliga ämnen. Själv använder jag Nutrafins's Aqua plus.

                      Vid uppstart (de första 4 - 8 veckorna) är även bakteriekultur att rekommendera. Innehåller nyttobakterierna som behövs för att bryta ner ammonium/ammoniak och nitrit som är dödsgiftiga för fiskarna. Själv använde jag Sera Nitrivec men det finns likvärdiga preparat som är billigare.

                      Det finns sätt att starta upp ett akvarium.

                      a) Det vanligaste är att börja med väldigt få fiskar (börja med Nitrivec ca 24 timmar innan fiskarna flyttar in), mata sparsamt och hålla koll på vattnet (skaffa dig ett nitrittest - ej teststickor) så man inte får en nitritspik. Sen efter några veckor kan man successivt börja introducera nya fiskar under de kommande månaderna.

                      b) Ett annat sätt är att köra en fishless cycling. Den metoden (som jag själv använt) kan du läsa om på: http://www.algone.com/fishless_cycling.htm

                      c) Det finns även nånting som heter low-tech akvarier, men det får du fråga defdac om

                      En viktig grej att tänka på är att man ska vara rädd om nyttobakterierna när man rengör filtret. Filtret ska därför rengöras så sällan som möjligt (när genomströmning börjar avta) och då ska man skölja filtermaterialet i en hink med akvarievatten, alternativt under kranen i ungefär samma temperatur som akvarievattnet. Annars ska filtret ALDRIG stängas av.

                      Fiskarna mår bra av regelbunden dagsrytm. Skaffa dig en timer som tänder och släcker belysningen. 10-12 timmars ljus är lämpligt.

                      Innan du skaffar både växter och framför allt fiskarna titta runt i akvariebutiker och titta på fiskarna. Kolla vilka du tycker är intressanta, anteckna namnen och kolla upp vilka egenskaper och behov som dessa arter har (hur stort akvarium de behöver, om de passar ihop, om de är stimfiskar, parbildande, eller vill vara ensamma, etc.) på: http://www.zoopet.com/fiskar/index.php

                      Gör du det kommer du säkert att upptäcka nya spännande arter, plus att du undviker misstag som kan kosta fiskarna livet och dig en massa pengar.

                      Lycka till!
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #12
                        batski aldrig funderat på att skriva en "guide om hur ett akvarie ska startas upp" ??

                        tror det är 3:e tråden på 5min elle rnåt ja ser dej beskriva uppstart.

                        känner du för att göra det går det fint att bara starta en tråd i "mitt första akvarium"
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • MoZZe
                          • August 2005
                          • 529

                          #13
                          Ursprungligen postat av y0da

                          Se till att sköta dina vattenbyten (30-50% i veckan), och rengör botten (slamsug) med jämna mellanrum
                          Inte för att klanka, men jag tycker det låter lite overkill för ett nystartat 63liter.
                          när jag köpte mitt första akvarium, ett 63l kar, så bytte jag högst 30-50% varannan vecka. Som tur var köpte jag ett impulsköp av ett 375l kar. vilket jag sedan bytte vatten högst var tredje vecka. Funkade fint, har relativt mycket fisk, knappt någon död, o ingen alger.

                          Men som alla vet, det finns inget akvarium som är det andra likt. Man får helt enkelt testa sig fram, så ser man vad det är som inte fungerar. Men så fort det är något, så är det oftast vattenbyte som löser alla problem.
                          240l Växtkar | 112l Sälskapskar

                          Min Blog

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #14
                            själv kör jag runt 20% var 25:e dag och funkar för mej.
                            har ju dock en del växter som suger i sej en dels kit.
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ursprungligen postat av Raven
                              batski aldrig funderat på att skriva en "guide om hur ett akvarie ska startas upp" ??

                              tror det är 3:e tråden på 5min elle rnåt ja ser dej beskriva uppstart.

                              känner du för att göra det går det fint att bara starta en tråd i "mitt första akvarium"
                              Andra tråden tror jag det var

                              Men jag blir faktiskt lite konfundrad över ditt inlägg. Jag trodde det var just det som dessa trådar handlade om. Jag har bara besvarat på folks frågor och när någon skriver "Är det något mer jag måste tänka på?" eller "Vad är det viktigaste man ska tänka på när man köpt akvarium?" antar jag att de vill få den viktigaste informationen. Så jag delar gärna med mig av det jag kan.
                              Senast redigerad av batski; 09 December 2005, 08:48.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...