ska det va' så här?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Deep Blue
    • December 2005
    • 71

    ska det va' så här?

    Okej, så här är det. Har startat upp min gamla ungdomshobby igen. Plockat fram det gamla 45l akvarie och tänkte börja i liten skala.
    Förra gången (för 20 år sedan) gick det inte så bra. Fiskarna dog som flugor som om någon sprayat vattnet med senapsgas, eller nåt.

    Nåväl. fyllde det med vatten, sten och växter i måndags. Fiskarna fick vänta. Idag kikade jag in på mina små plantor som står där och vajar och väntar på små fiskkamrater och upptäckte... dom är inte så ensamma som jag trodde.
    Dom har fått sällskap av snäckor.

    Har spanat runt här och upptäkt att meningarna är lite delade om snäckor. Vad jag minns var de ett dj***a otyg, med vissa här verkar inte hålla med.
    vad ska jag göra?
    Under ytan, är vi alla små...
  • anna7607
    • November 2005
    • 1440

    #2
    försök att plocka bort dom du ser, annars finns de medel om de inte går nu e de ju ingen fisk som tar skada, sen e de bara att byta vatten, jag vill inte ha snäckor, köper tex inte växter där jag köper mina fiskar för jag vet att de finns snäckor där. Eller köp en snäckätare (liten randig firre) det gjorde grannen för att bli av med sina.
    lev livet medans de är värt att levas

    Kommentar

    • smurfmats
      • February 2003
      • 3538

      #3
      i 45 liter tycker jag inte man bör ha några av de snäckätare som rekommenderas...

      jag är en av dem som ser på ett akvarium som ett litet system där snäckor oxå har sin roll...

      plocka bort dem om de blir för många är mitt tips...
      tråden om fjärilars lek!

      Kommentar

      • anna7607
        • November 2005
        • 1440

        #4
        Ursprungligen postat av smurfmats
        i 45 liter tycker jag inte man bör ha några av de snäckätare som rekommenderas...

        jag är en av dem som ser på ett akvarium som ett litet system där snäckor oxå har sin roll...

        plocka bort dem om de blir för många är mitt tips...
        Jag har ingen aning om hur stort dom behöver...och jag har snigelskräck =)
        lev livet medans de är värt att levas

        Kommentar

        • Deep Blue
          • December 2005
          • 71

          #5
          hm... knepigt... jag hade kanske inte riktigt räknat med att dom skulle dyka upp så snabbt... redan innan fiskarna flyttat in.
          Hur snabbt förökar dom sig?.. jag har sett två stycken tror jag....
          Under ytan, är vi alla små...

          Kommentar

          • anna7607
            • November 2005
            • 1440

            #6
            får dom ingen mat tror jag det går väldans sakta, har för mig att någonstans stod det att om man matar fiskarna för mycke ökar sniglarna, men om de är 2 så ta ur dom. Dom kommer ju tyvärr med växterna man köper, där jag köper växter har dom snäckätare i sina växtakvarium, medan de andra stället har gulfisk =)
            lev livet medans de är värt att levas

            Kommentar

            • Birgitta W
              • October 2005
              • 2764

              #7
              Det finns ju dvärgbotia t.ex. Dom tar väl i alla fall rommen så dom inte blir fler. Snäckorna som är kvar kan du ju plocka bort när du ser dom...
              Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

              Min zoon :
              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

              Kommentar

              • smurfmats
                • February 2003
                • 3538

                #8
                Ursprungligen postat av anna7607
                Ursprungligen postat av smurfmats
                i 45 liter tycker jag inte man bör ha några av de snäckätare som rekommenderas...

                jag är en av dem som ser på ett akvarium som ett litet system där snäckor oxå har sin roll...

                plocka bort dem om de blir för många är mitt tips...
                Jag har ingen aning om hur stort dom behöver...och jag har snigelskräck =)
                men ändå rekommenderar du att man ska köpa dem? var ligger logiken?
                tråden om fjärilars lek!

                Kommentar

                • Adamzon
                  • October 2005
                  • 342

                  #9
                  Hej och välkommen till Zoopet



                  låt dom vara, dom hjälper dig med mat och algöverflöd

                  när du har kontroll på mat och algnivåerna finns det en smidig snigel fälla att köpa på zoo eller via nätet

                  Lycka till med ditt akvarie och din återfunna hobby

                  /Adam
                  (som är tillbaka med akvarierna efter 10 år )
                  240 L Amerika, med BTN
                  54 L Slaffs, med BTN
                  350 L Växter
                  45 Liter (extra akvarie)
                  120 Liter lek
                  144 Liter KUBEN



                  Mvh: Adam Madsen
                  Lidköping
                  http://blog.temabild.se

                  www.plantswap.se/forum/

                  Kommentar

                  • anna7607
                    • November 2005
                    • 1440

                    #10
                    Ursprungligen postat av smurfmats
                    Ursprungligen postat av anna7607
                    Ursprungligen postat av smurfmats
                    i 45 liter tycker jag inte man bör ha några av de snäckätare som rekommenderas...

                    jag är en av dem som ser på ett akvarium som ett litet system där snäckor oxå har sin roll...

                    plocka bort dem om de blir för många är mitt tips...
                    Jag har ingen aning om hur stort dom behöver...och jag har snigelskräck =)
                    men ändå rekommenderar du att man ska köpa dem? var ligger logiken?

                    det är så mycke hit och dit med alla storlekar och rekomendationen kommer knappt ihåg 1/10 .Orsaken att jag inte kolla vad de ska vara för storlek är att varken jag eller grannen vet vad den heter, tänkte mest på att grannen har en är ca2-3 cm stor i sitt 50l OCH man kan köpa en och när den ätit klart/blivit för stor och sniglarna e väck kan man sälja den/flytta den till ett större kar, eller går inte det????? Sunt förnuft hoppas jag alla har =)
                    Senast redigerad av anna7607; 07 December 2005, 18:56.
                    lev livet medans de är värt att levas

                    Kommentar

                    • smurfmats
                      • February 2003
                      • 3538

                      #11
                      visst kan man lägga över dem till ett större kar, men frågeställaren har ett 45 l o ville börja i liten skala...

                      vidare så anser jag att man köper levande djur o då ska man ta på sig det ansvar det medför... köper du en hund för att sen sälja när den vuxit till sig?
                      tråden om fjärilars lek!

                      Kommentar

                      • Deep Blue
                        • December 2005
                        • 71

                        #12
                        Med tanke på mina traumatiska barndomsminnen med akvarieväggar täckta av snäckor.. så måste jag erkänna att min euntisiasm att starta upp akvarie igen har halverats... bara genom iaktagelsen av två snäckor i så tidigt skede.

                        men det verkar som om på tipsen här att jag får köpa min en stor tång och gå å plocka dom ......

                        har dom inga naturliga fiender...grodor kanske? .... på resonemanget här verkar det lite som om snäckor befinner sig på toppen av närigskedjan.
                        Under ytan, är vi alla små...

                        Kommentar

                        • Birgitta W
                          • October 2005
                          • 2764

                          #13
                          Fanns det inte ett tips här på forumet att lägga i ett salladsblad som snäckorna dras till och sedan plocka upp dem? Det och en dvärgbotia som äter upp ev. snäckrom tycker jag ska lösa problemet.
                          Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                          Min zoon :
                          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                          Kommentar

                          • Deep Blue
                            • December 2005
                            • 71

                            #14
                            h... dvärgbotian var ju fin på bild iallafall =) men frågan är om det trivs i hälften så stort akvarie som jag har.... fast om man mutar den med riktigt mycket snäckrom kanske den blir gladare. =))

                            hur vikitigt är bottenmaterialet isåfall.. ? jag har inte finkorning sand utan grus av runda små vita ,beigea å grå stenar (standard 1:a med andra ord)
                            Under ytan, är vi alla små...

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              #15
                              mata inte mer än fiskarna äter så förökar sej snäckorna rätt långsamt.
                              tar själv bort kanske 4-5 per månad räcker för att hålla dom i shack i mitt kar.

                              annars plocka dom varje morgon midda och kväll så försvinner dom rätt fort.

                              rekommenderar inte medel.
                              dels kan dom innehålla metaller som är skadligt speciellt för skaldjur sen förgiftar dom vattnet när dom ruttnar.
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              Arbetssätt...