fiskval...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karin88
    • October 2005
    • 80

    fiskval...

    Kan man ha blå eller guld gurami i ett 112 l sällskapsakvarium, eller är det för lite utrymme??
  • Gimbo
    • January 2005
    • 2734

    #2
    Det går bra tycker jag. Själv hade jag Marmorguramisar i ett 112L. En bra kombination är 1 hanne och 2 honor.
    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

    Kommentar

    • Watermelon
      • November 2005
      • 140

      #3
      Jag har ett par marmorguramis i mitt 110 liters, dom är små än men verkar då trivas
      110 Liters Fisksoppa, vill och ska renovera fiskbeståndet nån gång...
      Ancistrus, Fläckig Pansarmal, Platy, Endlers Guppy, Kopparbarb, Ampullaria, Afrikansk Jättefilterräka

      20 Liters Räkkar
      Två CR (ska införskaffas fler) och en körsbärsräka som har fått flytta från stora akvariet.

      Kommentar

      • peo
        • October 2002
        • 119

        #4
        Nja

        Jag prövade att ha marmorgurami i 100 liter. Det funkade inte alls...

        Kommentar

        • Björken
          • November 2005
          • 1174

          #5
          Ursprungligen postat av peo
          Jag prövade att ha marmorgurami i 100 liter. Det funkade inte alls...
          På vilket sätt fungerade det inte?

          Kommentar

          • Gimbo
            • January 2005
            • 2734

            #6
            Ursprungligen postat av peo
            Jag prövade att ha marmorgurami i 100 liter. Det funkade inte alls...
            Det är ju nästan svårt och inte få det att funka Om man inte råkar ha för få honor.
            -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

            Kommentar

            • Skudd
              • September 2005
              • 224

              #7
              Har haft olika varianter av blågurami (blå, marmor och guld) i ett 112L och det var aldrig några problem... Ha gärna fler honor än hanar som nämnts ovan då det minskar på stressen för honorna...

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av Karin88
                Kan man ha blå eller guld gurami i ett 112 l sällskapsakvarium, eller är det för lite utrymme??
                Hmm, det är lite i underkant (enligt rekommendationerna bör de ha minst 120l: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=854). Men gurami är ganska lugna fiskar så det kanske går.

                Personligen tycker jag det ser fult ut med fiskar som ser för stora ut för akvariet. Känner en som har blågurami i ett 312l och det tycker jag ser lagom ut. Men det är jag det...

                Annars tycker jag att dvärggurami (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=237) är väldigt fina
                Senast redigerad av batski; 07 December 2005, 13:23.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Olle A
                  • January 2002
                  • 1661

                  #9
                  En hane och två honor av blå gurami eller guldgurami borde fungera utmärkt i ett 112-liters akvarium, men det beror också på hur inredningen ser ut. Är det kalt och utan gömställen kan de bli oroliga och bråkiga, men finns det gott om täta växter att söka skydd i kommer de med största sannolikhet att hålla sig lugna och trivas utmärkt. En del flytväxter (t ex flytormbunkar) är bra att ha, men se till att de inte täcker hela ytan så att växterna längre ner inte får något ljus.

                  Olle

                  Kommentar

                  • Watermelon
                    • November 2005
                    • 140

                    #10
                    Jag har som sagt ett par nu, men jag tycker hanen jagar sin fru lite väl mycket så på lördag ska jag köpa en till hona

                    Dom sa i djuraffären att det går bra med marmor i 110 liter eftersom de mest simmar runt lugnt i akvariet (inte som mina små kopparbarber som rushar runt dagarna i ända )
                    110 Liters Fisksoppa, vill och ska renovera fiskbeståndet nån gång...
                    Ancistrus, Fläckig Pansarmal, Platy, Endlers Guppy, Kopparbarb, Ampullaria, Afrikansk Jättefilterräka

                    20 Liters Räkkar
                    Två CR (ska införskaffas fler) och en körsbärsräka som har fått flytta från stora akvariet.

                    Kommentar

                    • Skudd
                      • September 2005
                      • 224

                      #11
                      Ursprungligen postat av batski
                      Hmm, det är lite i underkant (enligt rekommendationerna bör de ha minst 120l: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=854). Men gurami är ganska lugna fiskar så det kanske går.
                      120l är väl också att se som en rekommendation. Ligger man i närheten går det ju bra... Om fallet är ett 112l på 80x40x35cm eller ett 120l som är 5 cm bredare alternativt 3 cm djupare är det ju knappast något som fisken märker av... Dock är det väl bra att följa riktlinjerna i stort...

                      Kommentar

                      • qenzo
                        • February 2005
                        • 1747

                        #12
                        Jag har haft som mest 4 gurami (marmor och guld) i mitt 105l och det har då gått utmärkt.
                        Visst tycker jag att de ska ha STORT men, tja... det funkar ju.
                        Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                        Kommentar

                        Arbetssätt...