Tillväxt utan CO2-tillsats?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • embe
    • November 2005
    • 7

    Tillväxt utan CO2-tillsats?

    Hej, mina växter växte ganska bra i början, antagligen på reserver de byggt upp ur ullen, men nu står det rätt stilla. Enda ämnestillförseln är fiskmaten, har inte använt någon gödning. Ljuset är 2x30W rör.

    Jag har inte tänkt satsa på CO2-tub, men jag antar att det är kolet som begränsar, kan man lösa det på annat sätt? Att ha i NPK / PMDD under dessa förutsättningar är väl bara dumt? Kanske borde tillföra varsamt med mikroämnen ändå, förslag på sort?

    Eller ska jag vara glad över att det iallafall knappt blir några alger...?

    /micke, som sökt först, men det mesta handlar om kraftigt ljus, tillsatt CO2 och PMDD. Pekare lika välkomna som direkta svar!

    (240l 10 Zebrafiskar, 5 Kuhliiålar)
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2
    Nog är det bra med pmdd ändå, de svälter ju annars !

    Vill du få liiite fjong i det hela kan du ju göda med Seachem Excel åxå...
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • embe
      • November 2005
      • 7

      #3
      Ingen annan med åsikter?

      Ursäkta puffningen om ni svarat på det mängder av gånger förr eller anser svaret självklart.

      /micke

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        TMG (Tropica Master Grow) brukar funka fint om man inte har så mycket växter i förhållande till fisk.
        Växterna överlever men växer inte fort.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          Jag använder bara TMG och gör 50% vattenbyten i veckan. Men jag har bara växter som växer bra på det som t ex massor av olika Cryptocoryner, olika vallisneria och olika flytväxter.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Ursprungligen postat av Sonja
            Jag använder bara TMG och gör 50% vattenbyten i veckan. Men jag har bara växter som växer bra på det som t ex massor av olika Cryptocoryner, olika vallisneria och olika flytväxter.
            Nja, skulle villja säga att du har tillräkligt mycket fiskar för att få nitrat och fosfat utan extra tillsats.
            Sen är det klart att det är några av de lättaste växterna.
            Något annat kan man inte räkna med om man inte tänkt lägga ned mer energi på det hela.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • Pechvogel
              • October 2005
              • 378

              #7
              jag har en liten burk med ganska mycket växter och inte så mycket fisk. kör inte heller med CO2 men använder PMDD i den dos som rekommenderas på pmdd.se. funkar väldigt bra för mej och mina växter ser glada ut och växer lite lagom halvsakta. vissa behöver ansas nån gång i veckan och andra får ett nytt blad per vecka. sansad progress
              Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

              ZOON

              Kommentar

              • HQI
                • November 2004
                • 207

                #8
                Stackars växter,ingen Co2!

                PMDD, TMG och något enstaka gödningspreparat till är bra, men byggstenarna i växterna måste använda Co2 helt enkelt för att växa. Utan Co2 kan de se "glada" ut, men det är enbart lite längre överlevnad med enbart gödningspreparat. Och akvariets livscykel är ju att växterna producerar syre, vilket är svårt utan Co2.
                Senast redigerad av HQI; 11 December 2005, 13:40. Anledning: tillägg
                HQI

                Kommentar

                • Pechvogel
                  • October 2005
                  • 378

                  #9
                  Ursprungligen postat av HQI
                  PMDD, TMG och något enstaka gödningspreparat till är bra, men byggstenarna i växterna måste använda Co2 helt enkelt för att växa. Utan Co2 kan de se "glada" ut, men det är enbart lite längre överlevnad med enbart gödningspreparat. Och akvariets livscykel är ju att växterna producerar syre, vilket är svårt utan Co2.
                  hur fungerar då low-tech-kar? mina växter överlever inte bara...utan växer....och om dom växer måste de ha tillgång till CO2....vilket de då uppenbarligen har (?). går väl bara långsammare utan extra mycket CO2, eller är jag totalt ute och cyklar? eller jag kanske missuppfattar vad du skrev
                  Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

                  ZOON

                  Kommentar

                  • Frågvis
                    • October 2005
                    • 1204

                    #10
                    Walstadtbotten producerar en del koldioxid iomed att bakterier bryter ner foderrester/avföring.
                    Den som frågar får veta

                    Kommentar

                    • Pechvogel
                      • October 2005
                      • 378

                      #11
                      Ursprungligen postat av Frågvis
                      Walstadtbotten producerar en del koldioxid iomed att bakterier bryter ner foderrester/avföring.
                      då borde det väl vara så i mitt kar med även om jag kör med vattenbyten(?)
                      hade det inte funnits nån CO2 alls i mitt kar hade växterna inte växt en millimeter antar jag.
                      Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

                      ZOON

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #12
                        växter kan få kol genom andra vägar än co2.
                        hc03 till exempel
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • Pechvogel
                          • October 2005
                          • 378

                          #13
                          Ursprungligen postat av Raven
                          växter kan få kol genom andra vägar än co2.
                          hc03 till exempel
                          det har du rätt i! men med tanke på att det finns endel co2 i luften måste väl lite tas upp av vattnet....lagen om jämnvikt-grejen. fiskarna byter väl ut co2 i gasutbytet i gälarna som vi gör i lungorna (?) aja jag är en novis, men jag vet att det växer bra i mitt kar utan extra co2 och utan walstadsbotten
                          Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

                          ZOON

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #14
                            luften innehåller VÄDLIGT lite co2.

                            lite osäker på siffrorna men o.3ppm har jag läst luften innehåller.
                            i ett akvarie skulle inga växter kunna klara sje på de lilla.

                            man vill ju upp i bra mycke högre nivåer nrä man kör tub-co2
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • Pechvogel
                              • October 2005
                              • 378

                              #15
                              Ursprungligen postat av Raven
                              luften innehåller VÄDLIGT lite co2.

                              lite osäker på siffrorna men o.3ppm har jag läst luften innehåller.
                              i ett akvarie skulle inga växter kunna klara sje på de lilla.

                              man vill ju upp i bra mycke högre nivåer nrä man kör tub-co2
                              aah okej....det var ju inte så mycket då ...
                              jo det är klart. men jag "behöver" inte extra co2 för mitt kar är så litet och blir igenväxt lätt utan med :P men ibland låter det från vissa som att man inte kan lyckas med växterna utan extra co2.......jag kan
                              Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

                              ZOON

                              Kommentar

                              Arbetssätt...