Tvärbalken på karet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Netom
    • November 2005
    • 55

    Tvärbalken på karet

    Tänkte montera en liknande Back to Nature- bakgrund i mitt kar. Läste en artikel om det. Där stod det att man skulle ta bort tvärbalken på karet så att man fick ner bakgrunden. Måste man sätta tillbaka balken efteråt? Har den någon stabiliserande funktion eller är den bara ett stöd för ljusrampen?

    I artikeln så monterar man silar i bakgrunden. Var kan man köpa sådana?

    I artikeln så tvättas akvariet med aceton för att få silikonet att fästa. Är det verkligen tillrådigt att ha lösningsmedel i ett akvarium?
    Senast redigerad av Netom; 02 December 2005, 08:20. Anledning: Tillägg
    "Är det inte det ena så är det det andra", sade kärringen som blödde näsblod.
  • Schull
    • August 2004
    • 2889

    #2
    Ursprungligen postat av Netom
    Tänkte montera en liknande Back to Nature- bakgrund i mitt kar. Läste en artikel om det. Där stod det att man skulle ta bort tvärbalken på karet så att man fick ner bakgrunden. Måste man sätta tillbaka balken efteråt? Har den någon stabiliserande funktion eller är den bara ett stöd för ljusrampen?

    I artikeln så monterar man silar i bakgrunden. Var kan man köpa sådana?
    Tvärbalken är tillför att stadga fram och bakruta så att dom inte buktar, jag skulle nog sätta tillbaka den om jag blev tvungen att monterabort den vid ett bakgrunds montage. Vad är det för akvarium du har?
    Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

    Kommentar

    • Netom
      • November 2005
      • 55

      #3
      Ett 140 L m aluminiumram. 95 x 40 x 36 ungefär.
      "Är det inte det ena så är det det andra", sade kärringen som blödde näsblod.

      Kommentar

      • drd
        • March 2004
        • 5586

        #4
        Dom sitter oftast popnitade om det är ett ramakvarie eller bara silikonlimmade om det är helglas.
        Det måste sitta där så om du ska ha in en bakgrund se till att fäst staget igen efteråt.
        På mitt största akvarium hemma på 540 liter gick en popnit sönder en gång.
        Trodde jag skulle få hjärtsnörp !! Hela karet blev 5 cm bredare på mitten och jag har nog aldrig tömt 300 liter vatten så fort tidigare.

        Fixa nya nitar på båda sidorna på ett lokalt byggföretag och så var den saken ur världen.
        Tur att man var hemma när det hände, det small som ett gevärsskott när det gick av.
        ________________________________________________

        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

        Kommentar

        • Netom
          • November 2005
          • 55

          #5
          Oh fy fan. Inget man önskar sin värsta fiende ens. Jaha! Då blir det till att åka på gubbdagiset och handla nitar och tång då. Tack för råden.
          "Är det inte det ena så är det det andra", sade kärringen som blödde näsblod.

          Kommentar

          • Schull
            • August 2004
            • 2889

            #6
            Finns väl dom som delar bakgrunden, för att slippa tabort mittstaget?
            Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av Schull
              Finns väl dom som delar bakgrunden, för att slippa tabort mittstaget?
              Sen finns det också BTN modeller som är delade i sin konstruktion.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Netom
                • November 2005
                • 55

                #8
                Ursprungligen postat av Netom
                I artikeln så monterar man silar i bakgrunden. Var kan man köpa sådana?

                I artikeln så tvättas akvariet med aceton för att få silikonet att fästa. Är det verkligen tillrådigt att ha lösningsmedel i ett akvarium?
                Vad tror ni om ovanstående då? Fick inget svar förut?
                "Är det inte det ena så är det det andra", sade kärringen som blödde näsblod.

                Kommentar

                • Mr B
                  • September 2004
                  • 1310

                  #9
                  Acetonen dunstar och lämnar inga rester, silar eller inte silar, är upp till en själv, själv hade jag nog satsat på nånting som inte syns så mycket.

                  B!

                  Kommentar

                  • Karon
                    • January 2002
                    • 3170

                    #10
                    Var noga mwed att det är popnitar av aluminium du använder, stål och aluminium är en mycket olycklig kombination!!!
                    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                    Kommentar

                    • Salladen
                      • August 2005
                      • 267

                      #11
                      Hmm...Lite off topic men var fick du tag på den bakrunden i västerås ?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...