Aqua el akvarium och ytterpumpsfrågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rainbowalker
    • November 2005
    • 367

    Aqua el akvarium och ytterpumpsfrågor

    Har precis köpt mitt första 'riktiga' akvarium (räknar inte med den lilla kula jag hade som tonåring)

    Det är ett Aquael 170l. Fick även med ett ytterfilter Aquael Unimax 150.

    Nu undrar jag lite...

    Enligt kartongen så ska filtret(kopplingsdelen) sitta i hörnet på akvariet, men då får det inte plats under 'kåpan'. Den har utsvärvade 'hål' för elsladd och pump men jag måste då sätta den mer in mot mitten och då kan jag inte få fast plastdelarna för tillströmmning från sidan. Dom ska man sätta fast på glaset på kortsidan. Nu räcker inte det dit och plaströret med utblåshålen kan därför inte fästats på rutan med sugpropparna. Jag antar att man kan koppla på fler sätt, men vad är det bästa?

    Det följer med så man kan sätta ett långt plaströr med hål i på kortsidan som jag sa ovan sen en lite tratt. Sedan givetvis insugsdelen..

    Hoppas ni förstår
    Rainbowalker
    "It is nice to be important but it's more important to be nice"
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Lite klurigt.. Jag antar att det är ett sådant här filter... http://www.zoologiczny.sklep.pl/prod...roducts_id=341

    Går det att ändra utblåsets munstycke? Du kan ju sätta utblås/insug på långsidan direkt vid utgjutningen av rampen och rikta munstycket längs med akvariet i så fall. Jag hade både insug /utblås (fluval ytter) på samma sida monterad vid utgjutningen i rampen och riktade munstycket längs med akvariet.

    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • Rainbowalker
      • November 2005
      • 367

      #3
      Ja det är ett sånt!! Ja jag borde kunna rikta utblåset längst med akvariet. Jag kan ju bara korsa slangarna..

      Jag pratade men kille på akvariebutiken(dock ej där jag löpte den) och han sa att jag även kunde sätta utblås -delen rakt neråt bredvid insuget (jag har dom 2 ihopsatta)och rikta utblåshålen snett utåt för då blev det strömt i vattnet ner mot botten också.

      Hur får jag bästa tillströmmning? De följer ju även med en lite tratt också..den lär ju inte ge mer rörelse än röret med ..hål i..
      Rainbowalker
      "It is nice to be important but it's more important to be nice"

      Kommentar

      • Gimbo
        • January 2005
        • 2734

        #4
        Du får mer fart på vattnet om utblåset är så litet som möjligt.
        -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

        Kommentar

        Arbetssätt...