Mitt första akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GävleMackan
    • May 2004
    • 4

    Mitt första akvarium

    Hej jag funderar på att köpa ett akvarium på 60-70 liter. Jag skulle behöva lite hjäp med valet av relativt lättskötta fiskar och växter till det.
    Det viktigaste för mig är att fiskarna mår bra och har tillräckligt med utrymme. Jag bor i Gävle, är det någon som vet om kranvattnet här är sämre eller bättre att använda i akvarier?
    Tar gärna emot alla möjliga råd och nybörjartips.
    MaCkAn
  • Simon B
    • January 2005
    • 395

    #2
    Mindre gurami sorter ur släktet Colisa typ Honungsgurami (Colisa chuna), Dvärggurami (Colisa lalia). Danior t.ex sebrafisk. Mindre tetror kardina tetra, neon tetra, koppartetra eller vinkeltetra är små fina fiskar. Levandefödare t.ex black molly, platy och svärdbärare. Otocinclus mal.

    Växter: Valisinera (mkt lättskött), cryptocoryne, Hygrophilia, Javaormbunke

    Kranvattnet borde funka för de enklaste arterna som inte är så petnoga med vattenkvaliteten.

    Mitt tips: 1 par Dvärggurami, 8-10st vinkeltetra och några otocinclus malar (1-2st).
    Mina akvarier:

    180l Sällskap
    112l SA biotop

    Kommentar

    • rent vatten
      • April 2005
      • 1061

      #3
      Ph 8,1 och dh 10 det betyder att vattnet här i Gävle är perfekt för malawiciklider. men då måste du köpa ett större akvarium.Om du inte köper ett större akvarium, kan du titta på föregående inlägg på förslag på fisk.

      Kommentar

      • GävleMackan
        • May 2004
        • 4

        #4
        Okej....

        Men om pHvärdet är 8,1 passar ju inte fiskarna ovanför in.....
        MaCkAn

        Kommentar

        • marcuspajp
          • July 2004
          • 448

          #5
          Snäcklekare från tanganiyka funkar också om du vill ha nått som är roligt att titta på.
          Salt är ballt

          Kommentar

          • Watermelon
            • November 2005
            • 140

            #6

            Zoopets sökmotor är jättebra Fyll i dina "krav" och sedan har du en lista på fiskar som passar dig
            Senast redigerad av Watermelon; 03 December 2005, 18:40.
            110 Liters Fisksoppa, vill och ska renovera fiskbeståndet nån gång...
            Ancistrus, Fläckig Pansarmal, Platy, Endlers Guppy, Kopparbarb, Ampullaria, Afrikansk Jättefilterräka

            20 Liters Räkkar
            Två CR (ska införskaffas fler) och en körsbärsräka som har fått flytta från stora akvariet.

            Kommentar

            • sockerconny
              • October 2004
              • 2349

              #7
              Om du vill ha lättskötta fiskar och som jag bor i Gävle, skaffa omedelbums
              L. multifasciatus!!
              Då räcker det mycket väl med ett 60-70liters!!
              Dessutom behöver du inte lägga ut en massa pengar på växter!! (Om du inte vill göra det vill säga!!)
              Senast redigerad av sockerconny; 03 December 2005, 19:33.

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                Ursprungligen postat av rent vatten
                Ph 8,1 och dh 10
                hur mätte du ph ?

                har ph8 ur kranen här men om det stått en stund i ett glas hamnar det runt 7.4
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • rent vatten
                  • April 2005
                  • 1061

                  #9
                  hur mätte du ph ?

                  har ph8 ur kranen här men om det stått en stund i ett glas hamnar det runt 7.4
                  Länk: WWW.gavlevatten.com/Kvalitet/Gävle%20Report%20november.htm
                  Senast redigerad av rent vatten; 04 December 2005, 09:32.

                  Kommentar

                  • rent vatten
                    • April 2005
                    • 1061

                    #10
                    Att ph sjunker när vattnet blir gamalt veta jag men att det sjunker från 8,0 till 7,4 på några timmar förstår jag inte.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...