Rengöringsfrekvens

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Netom
    • November 2005
    • 55

    Rengöringsfrekvens

    Nu har jag snart läst igenom hela sajten så när som på forumet. Jag har upptäckt en del inkonsekvens som gör mig förvirrad när det gäller rengöring av filter i artikeln om filter.

    Där står det i ett stycke att det är normalt att rbehöa rengöra filtret en gång i veckan. Lite längre ner står det att det inte är ovanligt att det räcker med att man rengör var sjätte månad. Vad gäller egentligen (finns det ens några generella råd i frågan)?
    "Är det inte det ena så är det det andra", sade kärringen som blödde näsblod.
  • _mattias_w
    Banned
    • September 2005
    • 111

    #2
    man ska köra rent det när man sr att utblåset blir svagare .. men du ska tvätta det på det här viset ta en hink med ditt akvarie vatten o doppa filtret där i några gpng o krama lite för dina bakterier får inte åka bort då förstår man hela akvariet

    Kommentar

    • sacha
      • May 2005
      • 1016

      #3
      Beror ju på vilket filter å mängden fisk och hur mycket du matar...Har du lite överbefolkat å matar mycket med ett litet för klent innerfilter så får du göra rent de ofta... Haru däremot ett normal befolkat kar å matar normalt å innerfilter å ytterfilter som är anpassade för storleken behöver du inte rengöra ofta..särskilt inte ytterfiltrena..
      Tjopp...

      Kommentar

      • Frågvis
        • October 2005
        • 1204

        #4
        Det beror på hur pass bra/stort filter/typ av filter. Ibland kan du inte behöva rengöra ett filter på över ett år. Och ju finare filtermaterial du har desto snabbare sätts det igen.
        Den som frågar får veta

        Kommentar

        • Netom
          • November 2005
          • 55

          #5
          Tack för alla svar. Det kanske klarnar när jag väl har ett kar en pump, filter och lite fisk.
          "Är det inte det ena så är det det andra", sade kärringen som blödde näsblod.

          Kommentar

          Arbetssätt...