Blyga nyinflyttade fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Milbot
    • November 2005
    • 188

    Blyga nyinflyttade fiskar

    Är det normalt att nyinflyttade fiskar håller sig i bakgrunden och är väldigt skygga i början? Mitt lilla stim kardinaltetror (10 st) har bott hos mig i fem dagar nu och stimmar bara längs bakrutan bakom växterna där. Ibland kommer några få individer försiktigt fram mot mitten, men hela stimmet håller aldrig till någon annanstans än längst bak. De verkar trivas i övrigt, men som sagt är de väldigt blyga. Vad kan detta bero på? Har jag gjort något fel eller är det normalt?

    Karet är på 160 liter och är inrett med lite högre växter längst bak och några få lägre i förgrunden. I mitten har jag en lite större (men rätt så låg) rot och på sidorna lite skiffer och en lavasten. Det finns alltså ordentligt med simutrymme. (Om detta kan ha någon betydelse.)

    Jag har tänkt utöka stimmet med 10 till när det är dags att låta nästa gäng flytta in. Kanske kommer de bli mer vågade då...

    I karet bor också tre platy, men jag kan inte tänka mig att det är dom som gör att kardinalerna är blyga.

    //Christian


    Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...
  • figo
    • October 2004
    • 480

    #2
    Det kan ta kanske en vecka för de att installera sig.
    Vänta lite grann så ska du se att de kommer fram.
    m.v.h figo. 170 L ,45 L ,21 L

    Kommentar

    • CBR
      • January 2005
      • 292

      #3
      Jag har haft ett stim kardinaler i två månader nu och de tillbringar mest tid vid bakrutan, i alla fall då jag är i rummet.
      The Zone

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Det är ett helt normalt beteende. De har hamnat i en helt ny miljö efter ett par skrämmande resor. De känner sig inte hemma och är lite oroliga och på sin vakt (man vet aldrig vad som kan hända på en främmande plats). Sen är det olika från art till art (och även från individ till individ skulle jag nog tro).

        Mina kardinaltetror gjorde likadant. Så oroa dig inte över det. Snart är de överallt
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av CBR
          Jag har haft ett stim kardinaler i två månader nu och de tillbringar mest tid vid bakrutan, i alla fall då jag är i rummet.
          Hur ser det ut på växtfronten i ditt akvarium? De brukar känna sig tryggare om det finns gott om växter. Men visst stimfiskar kan vara lite oroliga av sig.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Milbot
            • November 2005
            • 188

            #6
            Tack för svaren! Verkar som det är rätt normalt då. Då får jag helt enkelt vänta och ha tålamod

            //Christian


            Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...

            Kommentar

            Arbetssätt...