Vart kommer allt slam ifrån?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Vart kommer allt slam ifrån?

    Jag tycker jag får ganska mycket slam på botten i mitt akvarium. Det ser jättefint ut precis efter det att jag har slamsugit, men redan efter några dagar börjar det samlas igen. Om jag inte slamsuger en gång i veckan ser det verkligen bedrövligt ut.

    Slammet har ungefär samma färg som mangroverötterna och jag undrar om det är min lilla panaque maccus (L104) som smutsar ner så där mycket. Jag vet att de äter trä så jag antar de bajsar träflisar men kan en enda liten panaque (hon/han är bara ca 6 cm nu) bajsa så mycket?

    Eller kan även ancistrusen (en ca 7.5 cm lång L183) vara med och producera slam? Men ancistrusar äter väl inte trä? Eller kan den stora mängden slam bero på nåt annat?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    Jag sätter en ganska stor slant på att det är dina malar som både producerar "träbajs"och "ruggar upp" rötterna! Så upplever jag att jag har det hemma i mina malakvarier oxå! Hoppas nån malguru tittar in och svarar på frågan.
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Hej Maria Även corysarna menar du?
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • SeanChai
        • May 2005
        • 498

        #4
        som lenmar skrev så är det troligast att det är din panaque, vad jag läst mig till behöver dom tillskott från trä och många har skrivit att deras filter / pumpar sätts igen för att det blir så mycket träflisor där. vad jag vet så ska nog inte ansistrusarna göra så stor skada, jag har några stycken och dom gör ingen skada på träet. iaf ingen synlig skada (nu har jag bara haft dom just över 6 månader men om dom gjorde lika mycket som du verkar ha borde jag sett det).


        jag tror du helt enkelt får leva med det så länge du har din panaque, sen aksnek det beror lite på vad det är för trä du har i ditt akvarium, några är väl hårdare än andra = borde inte vara lika lättförstörbart = kanske inte får i sig tillräckligt = mår dåligt.

        // SeanChai
        Min Zon

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av SeanChai
          jag tror du helt enkelt får leva med det så länge du har din panaque, sen aksnek det beror lite på vad det är för trä du har i ditt akvarium, några är väl hårdare än andra = borde inte vara lika lättförstörbart = kanske inte får i sig tillräckligt = mår dåligt.
          Hej SeanChai och tack för svaret! Panaquen har bott hos mig i ca 1 år nu och verkar må hur bra som helst Hade jag vetat att den åt trä skulle jag dock inte tagit hem den... Men nu får jag som du säger leva med det. Fast det är ändå svårt att tro att en så liten en kan smutsa ner så mycket...
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • apisto_vf
            • August 2004
            • 140

            #6
            Ancistrusen kan också käka upp betydande mängder rötter, det gäller som sagt att hålla efter med slamsugen.

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av apisto_vf
              Ancistrusen kan också käka upp betydande mängder rötter, det gäller som sagt att hålla efter med slamsugen.
              Ah ok. Är det fler som har samma erfarenhet som jag?
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • drd
                • March 2004
                • 5586

                #8
                Varenda liten fisk,växt,matrest eller rotdel du har i karet lämnar lite skit efter sig hela tiden.
                Jag upplever samma besvär i mitt ena diskukar men eftersom jag byter vatten ofta så är det inte nåt större problem tycker jag det är mest lagom irriterande.

                En stor del av skiten beror på malarna som ibland kan lämna efter sig enorma mängder skit, speciellt en panaque L27 och mina stora ancistrusar.

                En del åker klart ut i ytterfilterna men en stor del samlas på bottnen nere ibland växterna och då ser det ut som där är enorma mängder skit.

                Vissar fiskar måste man tyvärr slamsuga oftare efter än andra
                ________________________________________________

                Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                Kommentar

                • Guldsömm
                  • November 2005
                  • 125

                  #9
                  Fiskbajs kanske . Min ciklider lägger sånna bamsekringlor . Men jag provade den där uppfinningen med en 0,5 liters petflaska på en bit slang som jag läste om i en tråd . Funkade perfekt som slamsug .
                  Senast redigerad av Guldsömm; 06 December 2005, 14:36.

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av Guldsömm
                    Fiskbajs kanske . Min ciklider lägger sånna bamsekringlor . Men jag provade den där uppfinningen med en 0,5 liters petflaska på en bit slang som jag läste om i en tråd . Funkade perfekt som slamsug .
                    Vad är det för ciklider? Är de stora?
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • danturion
                      • October 2004
                      • 329

                      #11
                      Ursprungligen postat av batski
                      Jag tycker jag får ganska mycket slam på botten i mitt akvarium. Det ser jättefint ut precis efter det att jag har slamsugit, men redan efter några dagar börjar det samlas igen. Om jag inte slamsuger en gång i veckan ser det verkligen bedrövligt ut.

                      Slammet har ungefär samma färg som mangroverötterna och jag undrar om det är min lilla panaque maccus (L104) som smutsar ner så där mycket. Jag vet att de äter trä så jag antar de bajsar träflisar men kan en enda liten panaque (hon/han är bara ca 6 cm nu) bajsa så mycket?

                      Eller kan även ancistrusen (en ca 7.5 cm lång L183) vara med och producera slam? Men ancistrusar äter väl inte trä? Eller kan den stora mängden slam bero på nåt annat?
                      Häftigt!!Du har Träbajsare!!!

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av danturion
                        Häftigt!!Du har Träbajsare!!!
                        Inte nu längre. Jag har omplacerat den. Den har faktiskt flyttat i kväll.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Guldsömm
                          • November 2005
                          • 125

                          #13
                          Mina ciklider ? Det är Guldsömmar .

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av Guldsömm
                            Mina ciklider ? Det är Guldsömmar .
                            Ah de är stora! Mycket större än fjärilsciklider och A: agassizii
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            Arbetssätt...